آفتاب
رویترز:

تاسیسات جدید هسته‌ای کره شمالی فاصله کمی با تولید سوخت هسته‌ای دارد

تاسیسات جدید هسته‌ای کره شمالی فاصله کمی با تولید سوخت هسته‌ای دارد

کره‌شمالی اخیرا تاسیسات هسته‌ای جدیدی را راه‌اندازی کرده است که می‌تواند با دو برابر کردن ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم کره شمالی به تولید سوخت لازم برای تولید سلاح هسته‌ای کمک کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و به نقل از رویترز، در صورت صحیح بودن این خبر، کره شمالی با وجود فشارهای بین‌المللی برای توقف برنامه‌ی هسته‌ای‌اش، گامی دیگر به تولید سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است.

هم‌چنین این تاسیسات در کنار همان سایت هسته‌ای کره شمالی است که در سال 2010،‌ دولت کره شمالی به چند تن از بازرسان و متخصصان هسته‌ای آمریکا اجازه بازدید از آن را داد؛ یکی از متخصصان هسته‌ای که از سایت هسته‌ای کره‌شمالی بازدید کرد، اعلام کرده بود که این ساخت از نظر طراحی صنعتی در سطح بالایی قرار دارد.

هم‌چنین یکی از مقامات دستگاه اطلاعاتی کره جنوبی که وظیفه زیرنظر داشتن همه فعالیت‌های هسته‌ای کره شمالی را برعهده دارد در گفت‌وگو با روزنامه جونگانگ ایلبو اظهار کرد:‌ ما به تازگی یکی از تاسیسات هسته‌ای که به تازگی ساخت آن کامل شده است و آماده راه‌اندازی است را رصد کرده‌ایم.

تصویرهای گرفته شده از این سایت هسته‌ای با دوربین‌های ماهواره‌یی آمریکا که مجهز به حسگرهای حرارتی است نشان دهنده‌ی وجود فعالیت راکتورهای هسته‌ای است.

البته وزارت امور خارجه کره جنوبی که یکی از کشورهایی است که در مذاکرات و بررسی در مورد برنامه هسته‌ای کره شمالی حاضر است؛ تاکنون در این رابطه اظهارنظر رسمی نکرده است.

در صورت راه‌اندازی این نیروگاه؛ افزایش ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم می‌تواند کمک قابل توجهی به تولید سوخت هسته‌ای در کره شمالی کند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، فرمانده نیروهای آمریکایی مستقر در کره جنوبی پیش‌تر اعلام کرده بود که کره شمالی هم اکنون قادر به شبیه‌سازی کلاهک‌های هسته‌ای است.

هم‌چنین در آخرین بازرسی تیم آمریکایی از یک نیروگاه هسته‌ای کره شمالی که در راس آن سیفرد هکر، رییس پیشین آزمایشگاه هسته‌ای لوس آلاموس آمریکا که نخستین بمب هسته‌ای در آن ساخته شده بود در این‌باره اظهار کرده بود که نیروگاه کره شمالی شامل 2 هزار سانتریفیوژ فعال بود و همان‌طور که کره‌ای‌ها اعلام کرده بودند قادر بودند خود آن نیروگاه را اداره کنند.

او همچنین مدعی شده بود که کره شمالی پلوتونیوم لازم برای ساخت شش تا هشت کلاهک هسته‌ای را داراست.

انتهای پیام

کد N565474

وبگردی