آفتاب
عضو لویه جرگه افغانستان در گفتگو با مهر:

اهداف احمدزی از سفر به پکن/ افغانستان نگرانی چین را رفع کرد

اهداف احمدزی از سفر به پکن/ افغانستان نگرانی چین را رفع کرد

یکی از اعضای لویه جرگه افغانستان با اشاره به اهداف احمدزی از سفر به پکن تاکید کرد که رئیس جمهوری افغانستان نگرانی چین را در این سفر رفع کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، رئیس جمهوری افغانستان در نخستین سفر خارجی خود با هدف گفتگو درباره روابط دوجانبه با مقامات عربستان سعودی از جمله ولیعهد، وزیر خارجه و رئیس امنیت این کشور و همچنین ادای مناسک عمره عازم ریاض شد.

اشرف غنی در دیدار خود از عربستان سعودی با مقامات سعودی درباره توسعه همکاری بین دو کشور و امضاء توافق همکاری استراتژیک گفتگو کرد.

رئیس جمهوری افغانستان پس از عربستان در یک سفر رسمی چهار روزه راهی چین شد تا به رایزنی با مقامات این کشور از جمله رئیس جمهور، نخست‌ وزیر و رئیس پارلمان درباره تحولات منطقه بپردازد.

احمدزی در این دیدار توافقنامه هایی را با چین امضا کرد و با سرمایه‌ گذاران و بازرگانان افغان و چینی گفتگو کرد. رئیس جمهوری افغانستان در این سفر همچنین در دانشگاه شینهوای شهر پکن سخنرانی و با شماری از کارشناسان درباره روابط میان دو کشور، مسائل منطقه و بین الملل گفتگو کرد.

شماری از مقامات ارشد افغانستان از جمله محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی، حاجی محمد محقق معاون دوم رئیس اجرایی و شماری از وزیران، نمایندگان مجلس و بازرگانان احمدزی را همراهی کردند.

دکتر فاطمه فاطمی عضو لویه جرگه افغانستان در گفتگو با خبرگزاری مهر در پاسخ به این پرسش که "با توجه به اینکه اولین سفر خارجی رئیس جمهوری افغانستان به عربستان سعودی و دومین سفر به چین بوده اولویت های سیاست خارجی اشرف غنی احمدزی را چطور ارزیابی می کنید؟" گفت: رئیس جمهوری جدید افغانستان پس از امضای پیمان امنیتی با آمریکا در اولین سفر رسمی به عربستان سعودی رفت و گرچه گفته می شود این سفر با هدف ادای مناسک حج بود اما در این دیدار با مقامات عربستان سعودی درباره مسائل امنیتی و آینده افغانستان گفتگو کرد.

این عضو لویه جرگه افغانستان گفت: احمدزی در شعارهای انتخاباتی خود اعلام کرده بود که افغانستان در دوره ریاست وی با کشورهای منطقه همگرایی بیشتر خواهد داشت و سفر به چین نیز در راستای تحقق شعارهای انتخاباتی اش بود.

وی تاکید کرد: چین از لحاظ جغرافیایی همسایه افغانستان بوده و از آن به عنوان قدرت نوظهور در آسیا یاد می شود و طبیعتا آینده درخشانی در انتظار این کشور خواهد بود.

فاطمه فاطمی گفت: احمدزی در سفر به چین روی دو مسئله یعنی مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و همچنین گسترش مبادلات اقتصادی با پکن تأکید داشت. چین هرگز در مسائل افغانستان مداخله نداشته اما به بازارهای کشورمان راه یافته و نقش گسترده ای را به لحاظ اقتصادی در افغانستان ایفا کرده است.

وی هدف احمدزی از سفر به چین را زدودن فقر و بالا بردن روحیه استقلال طلبی و همچنین بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان خواند و گفت که پیش بینی می شود پکن به عنوان میانجیگر در روابط کابل و اسلام آباد عمل کند.

این عضو لویه جرگه افغانستان با بیان اینکه گسترش روابط اقتصادی، امنیتی و سیاسی از جمله محورهای مهم سفر احمدزی به پکن بود، گفت: چین و آمریکا دو رقیب یکدیگر بوده و هر یک از آنها در پی آن هستند تا نقش پررنگ تری را در در افغانستان ایفا کنند.

فاطمی افزود: چین به لحاظ اقتصادی با آمریکا رقابت می کند؛ از طرفی حضور ایالات متحده در افغانستان تهدید و دغدغه ای برای چین محسوب می شود. چینی ها بر این باورند که آمریکا از پایگاههای خود در افغانستان علیه چین استفاده خواهد کرد که در حقیقت سفر احمدزی با هدف از بین بردن نگرانیهای پکن در این زمینه بود.

وی تاکید کرد: مقامات افغانستان بر این باورند تا زمانیکه امنیت در این کشور برقرار نشود، به لحاظ اقتصادی نمی توان اقدامی را انجام داد. در حقیقت تا زمانیکه شرایط امنیتی بهبود نیابد، صلح و ثبات در کشور  ایجاد نمی شود.

این عضو لویه جرگه افغانستان در پاسخ به این پرسش که "آیا سفر به چین نشان دهنده ایجاد موازنه در روابط خارجی دولت جدید افغانستان است یا خیر؟" گفت: احتمالا سفر احمدزی به چین نشان دهنده ایجاد موازنه در روابط خارجی دولت جدید افغانستان است.

وی افزود: افغانستان کشوری در قلب آسیا است و اگر آرامش در این کشور حاکم باشد، منطقه نیز آرام است اما اگر افغانستان ناآرام باشد، منطقه دچار سردرگمی می شود.

...............................

گفتگو از معصومه زارع

کد N565314

وبگردی