آفتاب
گزارش خبری/

آشنایی با حزب نداء تونس پیشتاز انتخابات پارلمانی 2014 براساس نتایج غیر رسمی

آشنایی با حزب نداء تونس پیشتاز انتخابات پارلمانی 2014 براساس نتایج غیر رسمی

خبرگزاری مهر-گروه بین الملل: مردم تونس چند روز قبل به پای صندوقهای رای رفتند،گرچه هنوز نتایج رسمی این انتخابات اعلام نشده است، اما نتایج اولیه از پیشتازی حزب نداء تونس حکایت دارد.

انتخابات 26 اکتبر2014 شاهد پیشتازی حزب نداء تونس بر اساس نتایج اولیه انتخابات بود و حزب النهضه در رقابت با این حزب در مکان دوم قرار گرفت.اما حزب نداء تونس در واقع به مثابه ائتلاف اعلام نشده میان حزب تجمع قانون اساسی دموکراتیک منحل یعنی حزب زین العابدین بن علی دیکتاتور سابق از جمله فوزی اللومی نماینده پارلمان در چند دوره زمامداری بن علی، الطیب البکوش دبیر اتحادیه سراسری مشاغل تونس در اوایل دهه هشتاد، عبدالمجید الصحراوی عضو دفتر اجرایی اتحاد برگرفته از نشست سوسه در سال 1989 و چپگرایان از جمله محسن مرزوق و برخی دیگر از افراد مستقل بود.برخی از احزاب دموکراتیک اجتماعی(حزب کمونیست سابق از جمله طارق الشعبونی،عادل الشاوش، لیلی الحمرونی به این حزب پیوستند.

حزب نداء تونس حزب سیاسی تونسی است که از سوی الباجی قائد السبسی در سال 2012 بنیان نهاده شد.

اعضا کمیته موسس این حزب شامل افراد زیر است:

 

 

الباجی قائد السبسی: موسس این حزب و رئیس آن.الباجی قائد السبسی یا محمد الباجی بن حسونه قائد السبسی متولد سال 1926 است.وی از فوریه سال 2011 تا دسامبر 2011 نخست وزیر تونس بود. وی وکیل و سیاستمداری است که مسئولیت های مهمی در تونس از سال 1963تا1991 داشته است.وی فارغ التحصیل حقوق از پاریس در سال 1950 است.الباجی قائد السبسی در حزب آزاد قانون اساسی جدید از زمان جوانی فعالیت کرد و پس از استقلال مشاور حبیب بورقیبه رهبر تونس بود و سپس مدیری در وزارت کشور شد.

در سال1963 در راس اداره امنیت ملی پس از برکناری ادریس قیقه قرار گرفت.پس از وفات الطیب المهیری وی وزیر کشور شد و این در سال 1965 بود.در سال 1969 وزیر دفاع شد و تا 1970  وزیر دفاع تونس بود.سپس به عنوان سفیر تونس در فرانسه انتخاب شد.فعالیت خود را در حزب سوسیالیست قانون اساسی در سال 1971 به حال تعلیق درآورد و به جنبش دموکراتهای سوسیالیست به رهبری احمد المستیری در سال1978 بپیوندد.در آن دوره اداره مجله دموکراسی را برعهده داشت.در پانزده آوریل سال 1981 وزیر خارجه به جای لحسان بلخوجه شد.و در جریان محکومیت شورای امنیت حمله هوایی رژیم اسرائیل به مقر سازمان آزادی بخش فلسطین نقش ایفا کرد. در سپتامبر سال 1986 به عنوان سفیر تونس در آلمان غربی انتخاب شد.در سال 1989 نماینده مجلس و در سال های 1990تا1991 رئیس مجلس بود.در 27 فوریه2011 از سوی فواد المبزع به عنوان نخست وزیر موقت انتخاب شد و تا دسامبر همین سال این سمت را در اختیار داشت.

الطیب البکوش دبیر کل حزب نداء تونس

 

 

 سیاستمدار،از رهبران اتحادیه مشاغل و حقوقدان و وزیر سابق است.در دوره نخست وزیری الباجی قائد السبسی وزیر آموزش و پرورش و سخنگوی رسمی کابینه بود.

الازهر القروی الشابی

متولد1927 از استان توزر که در هفتم ژانویه2011 وزیر دادگستری زین العابدین بن علی بود.وی تحصیلات ابتدایی را در توزر گذراند.وی در رشته حقوق درس خواند و در اکتبر 1959 وکیل شد و رئیس کانون وکلای از سال 1979 تا1983 بود و پس از آن وزیر دادگستری شد.وی از فعالان حقوق در اتحادیه بین المللی وکلا و پدر سه فرزند است.

رضا بالحاج: سخنگوی رسمی

محسن مرزوق مسئول امور برنامه ریزی و ساختارحزب

وی متولد سال 1965 و سیاستمداری تونسی و عضو دفتر اجرایی حزب نداء تونس.وی در محله فقیر در صفاقس تونس رشد و نمو یافت.وی حقوقدان و آکادمیک که لیسانس علوم جامعه شناسی و فوق لیسانس یونسکو در روابط بین الملل از جمعیت مطالعات بین المللی تونس را دارد و دکتری وی سیاسی است.وی سمت دبیر موسسه عربی دموکراتیک در مارس2008 و مسئول هماهنگی اجرای مرکز تحولات دموکراتیک بود.

لزهر العکرمی

متولد سال 1959 روزنامه نگار، وکیل و سیاستمدار تونسی است.وی پس از سال2011 مامور اصلاح در دوره الباجی قائد السبسی است.

بوجمعه الرمیلی: مسئول اساسنامه داخلی.

سلمی اللومی الرقیق مسئول لجستیک و مالی.

 سلیم شاکر مسئول برنامه اقتصادی و اجتماعی.

 وفاء مخلوف صیادی مسئول موسسات کوچک و مشاغل جوانان.

 انیس غدیره مسئول جوانان

سماح دمق مسئول امور زنان.

اما راز پیشتازی حزب نداء در انتخابات 26 اکتبر 2014 پارلمانی تونس چه بود؟

رای الیوم ابراز عقیده می کند که این حزب با بهره برداری رسانه ای در4 تا 24 اکتبر کوشید که رقیب خود یعنی حزب النهضه را محدود کننده آزادی معرفی کند.آنها اعلام کردند هر فردی که حزب نداء تونس را انتخاب نکند، در واقع به پیروزی النهضه کمک کرده است که با وجود تلاش های النهضه این جنگ تبلیغاتی و رسانه جواب داد.

نکته دیگر اینکه حزب نداء تونس و نیروهای همپیمان آن از انتخابات مجلس ملی موسسان در اکتبر2011 درس گرفتند و به این نتیجه رسیدند که باید به صورت واحد علیه النهضه عمل کنند، زیرا احساس کردند که تشتت سبب برنده شدن النهضه خواهد شد.چپگرایان با تمام وجود به حزب نداء تونس رای دادند تا آن را صاحب کرسی های بیشتر کنند.چپگرایان النهضه را مسئول ترور شکری بلعید از رهبران چپ تونسی که از سوی انصار شریعت در2013 ترور شد می دانند.

در واقع حزب النهضه نتوانست ائتلاف های سازنده ای قبل از انتخابات ایجاد کند و مشکلات داخلی این حزب گرچه علنی نشد، اما سهم بسزایی در تشتت آراء النهضه داشت.برخی از اعضای این حزب با فهرست های مستقل شرکت کردند که این در کم شدن رای النهضه موثر بود.

کد N565306

وبگردی