آفتاب
در پژوهشکده تاریخ اسلام؛

کارگاه «روش شناسی تاریخی» برگزار می‌شود

کارگاه «روش شناسی تاریخی» برگزار می‌شود

گروه روش شناسی و تاریخ‌نگاری پژوهشکده تاریخ اسلام، کارگاه سه روزه «روش شناسی تاریخی» را برگزار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، هدف از برگزاری این دوره، تمرین مهارت‌های لازم برای درونی‌کردن مباحث و مسائل اصلی روش‌شناسی تاریخی است. در این دوره به جای آموزش مستقیم مسائل و نکات روش‌شناسی تاریخی، خواهیم کوشید، تمرین‌ها و سئوالاتی را طرح کنیم که در نهایت ذهن مشارکت‌کنندگان در کارگاه را به مسائل اصلی روش‌شناسی تاریخی حساس کند. این دوره در شش جلسه تنظیم شده است و در هر جلسه بحثی در روش‌شناسی تاریخی موضوع تمرین‌ها خواهد بود. در پایان دوره، مشارکت‌کنندگان ‌می‌توانند معنا و پیامدهای انتخاب‌های روش‌شناختی مختلف در حوزه تاریخ و جامعه‌شناسی تاریخی را درک کنند، با مباحث اصلی این شاخه از دانش آشنا شوند و مشکلات روش‌شناختی موجود بر سر راه تحقیقات تاریخی را بشناسند.

این کارگاه به صورت دو کارگاه سه روزه به مدرسی دکتر ابراهیم توفیق، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه، حسام الدین صفاری و سید مهدی یوسفی برگزار می‌شود و برنامه کارگاه دوم متعاقبا اعلام خواهد شد.

این کارگاه سه روزه که به صورت دو جلسه در یک روز طراحی شده، در روزهای یکشنبه 18 و 25 آبان و 2 آذر از ساعت 14:30 تا 18:30 برگزار خواهد شد و طرح جلسات کارگاه به شرح زیر است:
جلسه اول: تاریخ چیست (با اشاره به پاساژهایی از نیچه).
جلسه دوم: طرح پرسش از ژانرهایی ـ هنر، علم، عمل ـ که گذشته را توصیف می‌کنند (با اشاره به تقسيم‌بندي ژانرها بر اساس منطق كانت).
جلسه سوم: سنجش تاریخ‌نگاری نخبه‌گرایانه (تاریخ اجتماعی، تاریخ شاهان).
جلسه چهارم: تاریخ غیاب، تاریخ انحطاط (با اشاره به هگل، توین‌بی).
جلسه پنجم: تطور مفاهیم در تاریخ، فرایند مواجهه وترجمه فرهنگی، تاریخ پیشرفت و تئولوژیک و جدایی تجربه و انتظار (اشاره به بحث‌های کوزلک).
جلسه ششم: نسبت نیت‌مندی و کنش/ نسبت هستی اجتماعی (ارزش) و اراده (نسبت فهم‌های مختلف از مفاهیم و کنش‌های سیاسی ـ اجتماعی با اشاره به تاریخ معاصر ایران).
هزینه شرکت در این کارگاه، 50 هزار تومان می‌باشد و جهت هماهنگی و کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با شماره‌های 88676861 تماس حاصل فرمایید. برنامه برگزاری کارگاه روش‌شناسی 2، متعاقباً اعلام خواهد شد.  

کد N565148

وبگردی