آفتاب
ابتکار خبر داد:

پیگیری پرونده‌های زمین خواری دولت قبل/ گزارش محیط زیست از بنزین‌های آلوده علمی بود

پیگیری پرونده‌های زمین خواری دولت قبل/ گزارش محیط زیست از بنزین‌های آلوده علمی بود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پرونده بنزین‌های پتروشیمی، گفت: گزارش محیط زیست در این زمینه کاملا علمی، دقیق و کارشناسی بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر، معصومه ابتکار، رئیس سازمان محیط زیست امروز ظهر در پایان جلسه هیات وزیران در نشست خبری با اصحاب رسانه درباره شکایت‌های مطرح شده از بنزین‌های آلوده پتروشیمی گفت: دادگاهی که در این رابطه تشکیل شده و در حال بررسی این موضوع است، به واسطه شکایت شهروندان بود و سازمان محیط زیست به عنوان مطلع در این دادگاه دعوت شده و به وظایف قانونی خود عمل کرد.

وی با بیان اینکه سازمان محیط زیست شکایتی در این باره تنظیم نکرد، افزود: ما از چند ماه گذشته با حضور در کمیسیون‌های مختلف مجلس از جمله کمیسیون انرژی و اصل 90 مطالب مورد نظر خود را بیان کردیم و خوشبختانه بنزین‌های پتروشیمی آلوده نیز از چرخه خارج شده که موجب بهبود و افزایش هوای پاک شده است.

ابتکار با بیان اینکه دولت گام های بسیار مهمی را در جهت سلامت مردم برداشته، ادامه داد: گزارش‌های ارائه شده توسط سازمان محیط زیست در رابطه با بنزین‌های آلوده کاملا کارشناسانه، دقیق و علمی بود و همچنین این گزارش‌ها نیز در سایت دولت قرار گرفت، اما از علت گزارش مجلس در این باره اطلاعی ندارم.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به مصوبات دولت برای احیای دریاچه ارومیه گفت: دولت در این راستا مصوبه‌ای نسبت به تغییر الگوی کشت داشته و به طور کلی تلاش دارد با آموزش و جلب مشارکت مردم روش نوینی را برای کاهش مصرف آب در کشاورزی بکار بگیرد.

وی با بیان اینکه فاز اول آموزش روش‌های نوین آبیاری در 41 روستا در این استان در حال انجام است، افزود: با اجرای این طرح‌ها پیش بینی می‌شود ضمن کاهش مصرف آب تا 30 درصد نیز 20 درصد بهره وری کشاورزان افزایش یابد.

ابتکار با تاکید بر اینکه اجرای این طرح‌ها بلندمدت است، تصریح کرد: الگوی مصرف آب در بخش کشاورزی باید اصلاح شود که دولت نیز در این زمینه تمهیدات خوبی را اندیشیده و پیش بینی کرده است.

رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به پیگیری‌های این سازمان در پرونده های زمین خواری اظهار داشت: هفته‌ای 4- 5 مورد پرونده تحقیق و تفحص در مناطق لواسانات و حفاظت شده جیرینگ داریم که مطالبات حقوق مردم و این اراضی در حال برگشت است.

ابتکار افزود: پرونده‌های زمین خواری نیز از دوره‌های قبل در برخی استان‌ها وجود دارد که با همکاری خوب قوه قضاییه در حال برگشت این زمین‌ها به سازمان محیط زیست و دولت هستیم.

وی با اشاره به پیگیری اجرای طرح گرد و غبار، اظهار داشت: بخشی از این طرح قرار بود در عراق به اجرا برسد که در این راستا نیز تفاهم‌نامه‌ای با مسئولان عراقی به امضا رسید و در مرحله اجرا نیز به دلیل شرایط ناامنی که به وجود آمد، اجرای آن به تاخیر افتاد.

رئیس سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه بنده در دیدار اخیر وزیر منابع آبی عراق، نسبت به اجرایی ساختن این طرح تاکید داشتم، ادامه داد: برای اجرایی کردن این طرح در داخل کشور نیز طرح ملی گرد و غبار در حال تهیه است و همچنین طرح‌های استانی را برای شناسایی نقاط گرد و غبار در سطح استان‌ها نهایی کرده‌ایم و حتی بعضی‌ جاها نیز این طرح در حال انجام است.

ابتکار با اشاره به مصوبات دولت برای حفاظت از جنگل‌ها، گفت: در این زمینه نیز دولت مصوبه‌ بسیار خوبی داشته که شامل تجهیزات کافی و برنامه اقدام برای مقابله با آتش‌سوزی جنگل‌ها است که تدوین شده و در آینده اجرایی می‌شود.

 

کد N565049

وبگردی