آفتاب

کاخ سفید در دو سال آتی چه می‌کند؟

کاخ سفید در دو سال آتی چه می‌کند؟

"پس از انتخابات میاندوره‌ای آمریکا زندگی دیگر چندان برای باراک اوباما آسان نخواهد بود. در بهترین سناریوی ممکن، نفوذ وی به شدت کاهش می‌یابد و جنگ بر سر جانشینی وی بالا می‌گیرد و اوباما تنها بر روی صیقل دادن میراث خودش کار خواهد کرد."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یاهو نیوز در گزارشی نوشته است: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا هم‌اکنون به دست دو نیروی قوی تحت فشار قرار دارد. یکی از آنها تسخیر سنا به دست جمهوری‌خواهان و کسب اکثریت است. مساله دیگر تمرکز بیش از حد دموکرات‌های ناامید کنگره بر روی نامزد این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 است که به احتمال زیاد هیلاری کلینتون خواهد بود و مشخص نیست که در دو سال آتی از آنها چه انتظاری داشته باشد.

رئیس‌جمهوری آمریکا امروز (چهارشنبه) به‌طور سنتی پس از انتخابات کنفرانس مطبوعاتی برگزار خواهد کرد و در نظر دارد تا روز جمعه میزبان رهبران سنا و مجلس نمایندگان در کاخ سفید باشد. طی هفته گذشته مشاوران اوباما، مشاوران خارجی و مقام‌های کنگره از دو حزب در مصاحبه‌های مختلفی نظرات خود را درباره اینکه دو سال آتی چگونه خواهد بود، اعلام کرده‌اند.

دعوای بزرگ

این خرد متعارف که بزرگترین دستاوردهای اوباما در پشت‌سر وی قرار دارند، مشاوران کاخ سفید را نگران می‌کند چراکه آنها تاکید دارند که رئیس‌جمهوری آمریکا می‌تواند اواخر ماه جاری با ایران به توافق هسته‌ای دست یابد و این می‌تواند بزرگترین اتفاق دور دوم ریاست‌جمهوری وی باشد؛ همانند برنامه درمانی اوباما که در دوران اول حائز اهمیت بود. هسته اولین این توافق اطمینان حاصل کردن از عدم دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای است.

مقام‌های کاخ سفید مدعی هستند که برای اجرای این توافق در کوتاه‌مدت نیازی به حمایت کنگره نخواهند داشت. استدلال آنها این است که اقدام اجرایی برای آغاز روند تدریجی کاهش تحریم‌های ایران در اعزای رعایت محدودیت‌های هسته‌ای کافی خواهد بود.

اما جمهوری‌خواهان می‌گویند که از طرف خودشان این معامله را با دقت بررسی خواهند کرد و چنانچه ایران شرایط توافقنامه را نقض کند، تلاش‌ها برای دور جدیدی از تحریم‌ها را احیا می‌کنند.

ادامه دارد

کد N564685

وبگردی