آفتاب

برکناری وزیر دفاع حامی غرب گرجستان

برکناری وزیر دفاع حامی غرب گرجستان

نخست‌وزیر گرجستان وزیر دفاع حامی غرب این کشور را پس از آنکه وی دستگیری چند مقام در این وزارتخانه را با انگیزه‌های سیاسی خواند، از سمتش برکنار کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، این اقدام از جانب ایراکلی گاریباشویلی، نخست‌وزیر گرجستان می‌تواند باعث بروز بحران در دولت ائتلافی این کشور شود.

ایراکلی آلاسانیا، وزیر دفاع برکنار شده گرجستان از حزب دموکرات‌های آزاد این کشور بود و این اقدام سوالاتی را درباره این مساله به وجود آورده که آیا این حزب دولت را ترک می‌کند یا خیر.

وزیر دفاع گرجستان یکی از وزرای مردمی و حامی غرب این کشور پیشتر دستگیری یکی از مقام‌های سابق و چهار مقام کنونی وزارت دفاع گرجستان را محکوم کرده و گفته بود که این دستگیری‌ها با انگیزه سیاسی بودند.

وی با اشاره به این مساله که پیوستن گرجستان به ناتو و معاهده تجارت آزاد اتحادیه اروپا به نفع کشور است، گفت: می‌خواهم کاملا شفاف بیان کنم که دستگیری این افراد با مساله پیوستن به معاهده ناتو مغایرت دارد. این دستگیری‌ها با منافع گرجستان مغایرت دارد و برخلاف مسیر دستیابی به هدف سیاست خارجی است.

اما در عوض، نخست‌وزیر گرجستان این اظهارنظرها را غیرمسوولانه خواند و گفت: اقدامات ایراکلی آلاسانیا به جای مشارکت در انجام تحقیقات جامع و کامل باعث شده تا وزارت دفاع به صحنه سیاسی بدل شود و همین موارد بر امنیت کشور اثرگذار است.

کشورهای غربی نگرانی خود را بابت این مساله که حزب «آزادی گرجستان» مخالفان را تحت پیگرد قرار داده و از عدالت گزینشی علیه این افراد استفاده کرده، ابراز کرده‌اند.

وکلای این بازداشت‌شدگان اعلام کرده‌اند که موکلانشان ادعاهای مطرح شده را رد کرده و به دنبال ارایه دادخواست مجدد به دادگاه برای بررسی جدید هستند.

آلاسانیا نیز اعلام کرده حزبش روز چهارشنبه تصمیم می‌گیرد که آیا در دولت ائتلافی می‌ماند یا خیر. این حزب 10 کرسی از 85 کرسی ائتلاف در پارلمان 150 کرسی‌ای دارد و دو وزارتخانه بزرگ شامل دفاع و امور خارجی در دستان این حزب است.

حزب دموکرات‌های آزاد قصد دارد آلاسانیا را بار دیگر به عنوان رهبری خود برگزیند چراکه وی پس از انتخاب شدن به عنوان وزیر دفاع این سمت را ترک گفت.

انتهای پیام

کد N564056

وبگردی