آفتاب
استاد دانشگاه:

امام حسین(ع) آزادگی را با آزادی در اختیار مریدان خود قرار داد

امام حسین(ع) آزادگی را با آزادی در اختیار مریدان خود قرار داد

استادیار علوم تربیتی دانشگاه محقق اردبیلی گفت: اخلاق مانند بذری است که ائمه برای کاشتن آن در دل مردم زحمات زیادی کشیدند و نهضت عاشورا نیز در این راستا به برپا ساختن اخلاق و حفظ اعتقادات پرداخت.

شیخ‌الاسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این‌که «سخن گفتن در مورد عاشورا مختص ایام عاشورا نیست»، افزود: باید شرایطی ایجاد کرد تا درس‌های عاشورا همواره بیان گردد، ولی اگر بخواهیم از خدمات امام حسین(ع) اسم ببریم به احکام، اخلاقیات و اعتقادات می‌توانیم اشاره کنیم که در ادامه رسالت انبیاء بود.

وی با یادآوری اینکه «اخلاقیات مانند بذری است که انبیا زحمت کاشتن آن را در دل مردم کشیده‌اند» ادامه داد: امام حسین(ع) خدمت به اخلاقیات را با اعمال خود به صراحت نشان داد و به یاری شهدای کربلا مهم‌ترین درس اخلاقی‌شان که آزادگی و کرامت انسانی است را برای عالمیان به یادگار گذاشتند.

وی اظهار کرد: آزادگی در حفظ کرامت انسانی که شاهکار خلقت خداست و منزلت و شأن انسان در پیشگاه خدا تا این جاست، امام حسین(ع) این جایگاه را به انسان‌ها نشان داد.

وی گفت: آزادی جنبه حقوقی دارد ولی آزادگی برتر و مرتبط با شرافت و اخلاق انسان است که قابل قرارداد و تقلیل به اندازه‌گیری های دنیوی نیست. حسین(ع) مریدان خود را به این آزادگی دعوت کرد و گفت هرکس خواست می‌تواند برگردد و آزادگی را با آزادی در اختیار مریدان خود قرار داد و این موضوع یکی از راه‌های اشاعه آزادگی بود.

وی درباره جایگاه کرامت انسان در پیشگاه آن امام بزرگوار، گفت: امام کرامت انسانی را تا جایی در نظر داشت که شهادت فرزندان خود و دیگران را در یک مرتبه دید.

انتهای پیام

کد N564019

وبگردی