آفتاب

سازمان ملل خواستار احترام به تجمعات صلح‌آمیز در بورکینافاسو شد

سازمان ملل خواستار احترام به تجمعات صلح‌آمیز در بورکینافاسو شد

دبیرکل سازمان ملل هم‌زمان با بروز اعتراضات وسیع در بورکینافاسو به دلیل انتصاب رهبر مورد حمایت ارتش برای ریاست موقت در این کشور از مقامات آن خواست تا به حق تظاهرات و تجمعات صلح‌آمیز احترام بگذارند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)‌، به نقل از خبرگزاری شینهوا،‌ بان کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل با اشاره به ضرورت هم‌فکری بین ارتش و گروه‌های مخالف و سایر گروه‌ها، تلاش برای رسیدن به توافقی پایدار در انتقال صلح‌آمیز قدرت را خواستار شد.

روز جمعه رییس‌جمهور بورکینافاسو از سمت خود کناره‌گیری کرد و در پی اعتراضات گسترده به لایحه‌اش برای افزایش دوره حکومت 27 ساله‌اش به ساحل عاج گریخت.

در پی این وقایع ارتش این کشور روز شنبه اسحاق زیاد را برای ریاست دولت موقت انتخاب کرد؛ اقدامی که موجب افزایش خشم عمومی مردم و پافشاری آنها بر بازگشت به دولت غیرنظامی شد.

در همین حال دولت آمریکا اعلام کرد که این کشور در حال جمع‌آوری شواهد‌ی درباره بحران در بورکینافاسو و عدم آمادگی این کشور جهت تغییر سیاسی است.

جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در این باره اظهار کرد: شرایط در بورکینافاسو بسیار آسیب‌پذیر است و آمریکا در این شرایط سیاست و تصمیم خاصی را مطرح نمی‌کند. در حال حاضر چینش دقیق در دولت انتقالی بورکینوفاسو مسئله مهمی است.

با این حال رییس دولت موقت بورکینافاسو در جریان تلاش‌ها برای آرام کردن وضعیت در این کشور متعهد شد تا قدرت را به دولت انتقالی آتی که مورد پذیرش گروه‌های مختلف باشد،‌ تحویل دهد.

انتهای پیام

کد N563977

وبگردی