آفتاب

دهها زخمی و کشته در انفجار مرگبار لاهور

دهها زخمی و کشته در انفجار مرگبار لاهور

ایسنا نوشت:

در پی انفجار انتحاری در گذرگاه مشترک پاکستان و هند دست‌کم 55 تن کشته و بیش از 120 تن زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این انفجار در نزدیکی دروازه مرزی «واگه» واقع در نزدیکی شهر لاهور در شرق پاکستان، پس از مراسم پایین آوردن پرچم انجام شده است.

مراسم پایین آوردن پرچم که نمایش باشکوه نظامی است، هر روز توجه هزاران تن را به خود جلب می‌کند و بین گردشگران از محبوبیت خاصی برخوردار است.

رئیس پلیس استان پنجاب گفت: به نظر می‌رسد این حمله انتحاری باشد. دست‌کم 55 تن کشته شده‌اند که دو افسر نیروهای کماندو، زنان و کودکان نیز جزو کشته‌شدگان بودند.

امین وینز، رئیس پلیس لاهور نیز با تایید اینکه حمله مذکور انتحاری بوده است، گفت: زمان انفجار مردم در حال بازگشت از رژه در مرز واگه بوده‌اند. جمعیت عظیمی در دو طرف واگه تجمع کرده بودند تا شاهد نمایش باشکوه نظامی باشند که نشان دهنده بستن ایست مرزی به طور رسمی است.

واگه گذرگاه مهم میان هند و پاکستان است که حجم زیادی از تبادلات تجاری دو کشور از طریق آن انجام می‌شود. این دو کشور از زمان استقلال خود از بریتانیا در سال 1947 روابط تیره‌ای داشته‌اند و سه بار وارد جنگ با یکدیگر شده‌اند که دو بار بر سر کشمیر بوده است.

مردم دو کشور هر روز به هنگام غروب خورشید در دو سوی این گذرگاه به تماشای مراسم نظامی برای بستن مرز تجمع می‌کنند. این گذرگاه مهم‌ترین محل ترانزیت و نقل و انتقال تجاری میان دو کشور است.

از زمان عملیات نظامی ارتش پاکستان در ماه ژوئن سال جاری، علیه شبه‌نظامیان طالبان که در شمال وزیرستان پنهان شده‌اند، بر شمار این سوءقصدها افزوده شده است. بیش از 1100 شبه‌نظامی طالبان و 100 سرباز ارتش پاکستان از زمان آغاز این عملیات کشته شده‌اند و بیش از 100 تن از نیروهای طالبان نیز خود را تسلیم کرده‌اند.

5252

کد N563157

وبگردی