آفتاب

دادگاه بنگلادش یکی دیگر از اعضای "جماعت اسلامی" را به مرگ محکوم کرد

دادگاه بنگلادش یکی دیگر از اعضای "جماعت اسلامی" را به مرگ محکوم کرد

دادگاه ویژه جرایم جنگی بنگلادش امروز (یکشنبه) یکی دیگر از رهبران ارشد حزب "جماعت اسلامی" این کشور را به اتهام کشتار گروهی در جریان جنگ استقلال از پاکستان در سال 1971، به اعدام محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، میرقاسم علی امروز با حکم دادگاه ویژه جرایم جنگی داکار پایتخت بنگلادش به اعدام محکوم شد.

وی شهادت شاهدان علیه خود را که منجر به صدور این حکم شد، جعلی و ساختگی خواند.

قاسم علی 62 ساله یکی از رهبران حزب جماعت اسلامی و یکی از تامین کنندگان مالی ارشد حزب است.

چند روز پیش مطیع الرحمان نظامی، یکی دیگر از رهبران این حزب به اتهام ارتکاب جنایات جنگی مربوط به جنگ استقلال بنگلادش از پاکستان به اعدام محکوم شد.

حزب جماعت سلامی بنگلادش در اعتراض به این حکم امروز دست به یک اعتصاب سراسری زد البته هیچ موردی از خشونت گزارش نشده است. احکام پیشین دادگاه مذکور باعث بروز خشونت‌های خیابانی شده بود.

بنگلادش سربازان پاکستانی و همیاران محلی آنها را به مرگ سه میلیون تن در جریان جنگ 9 ماهه 1971 متهم می‌کند، جنگی که در آن هزاران تن مورد تجاوز جنسی قرار گرفتند و حدود 10 میلیون تن دیگر مجبور شدند به پناهگاه‌های آوارگان در هندوستان بروند.

دادگاه جرایم جنگی بنگلادش قاسم علی را به هشت فقره جنایت از جمله ربودن یک مرد جوان و کشتن وی در یک شکنجه‌گاه گناهکار شناخت. وی همچنین به اتهام ارتکاب جنایات دیگر به 72 سال حبس محکوم شده است.

وکلای این مرد گفته‌اند که درخواست تجدید نظر می‌دهند.

از 2010 تاکنون، دادگاه مذکور 12 مورد حکم علیه رهبران ارشد حزب جماعت اسلامی صادر کرده است.

شیخه حسنیا، نخست وزیر بنگلادش این دادگاه‌ها را تلاشی مستمر برای رعایت و اجرای عدالت برای عاملان جنایات جنگی می‌داند اما منتقدان می‌گویند وی از این دادگاه‌ها برای تضعیف احزاب اپوزیسیون کشور بهره می‌برد.

انتهای پیام

کد N562623

وبگردی