آفتاب

دستیار ویژه روحانی: بلای داعش را با اتحاد می توان مهار کرد

دستیار ویژه روحانی: بلای داعش را با اتحاد می توان مهار کرد

ایسنا نوشت:

دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با بیان این‌که ایران امروز به وحدت و امنیت نیازمند است، گفت: کسانی که خود را مدعی ولایت می‌دانند، اما دم از تفرقه می‌زنند بدانند که دشمنان اسلام کسانی هستند که مردم را به تفرقه تشویق می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین علی یونسی طی سخنانی در حسینیه فاطمه‌الزهراء (س) با بیان این‌که پیامبر اسلام دارای سه مقام رسالت، امامت و خلافت بود، گفت: بزرگ‌ترین معجزه پیامبر اسلام تربیت شخصیت‌هایی همانند امام علی (ع)، امام حسن (ع) و امام حسین (ع) و در مرتبه بعد صحابه است.

او گفت: پیامبر (ص) در مدینه هم پیامبری می‌کرد، هم امامت و هم خلافت، اما بسیاری از روشنفکران غرب زده جنبه سیاسی و حکومتی پیامبر را نادیده می‌گیرند، در حالیکه پیامبر (ص) در مدینه حکومت تشکیل داد و آن مدینه فاضله‌ای که همه فلاسفه آرزوی آن را داشتند در این شهر پیاده کرد. پس از رحلت پیامبر (ص) مقام نبوت پایان یافت، اما مقام امامت و خلافت قابل انتقال بود.

دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با اشاره به این‌که در اسلام خلافت و حکومت وسیله و ابزار است نه هدف، گفت:‌ در احادیث ما بیان شده دنباله‌روی از قدرت و ریاست‌طلبی خطرناک است. در اندیشه ماکیاولیستی گفته می‌شود برای رسیدن به هدف از هر وسیله‌ای می‌توان استفاده کرد که این منطق، منطق یزید و بنی‌امیه بود. اکنون نیز در جنگ‌های سیاسی بر اساس همین منطق، تقوا کنار گذاشته شده و دروغ جایز می‌شود و جنایت توجیه می‌شود.

یونسی در ادامه گفت: اما اگر جایگاه اجرایی در خدمت دین قرار گیرد، مقدس می‌شود. به طور مثال امام علی (ع) هنگام پذیرفتن خلافت می‌گفت که وی عاشق حکومت نیست. امام علی (ع) در عمل هم با 25 سال سکوت خود نشان داد که عاشق حکومت نیست، اما در این بین کسانی اسلام را برای خود می‌خواستند در حالیکه امام می‌گفت من اگر حاکم شوم حق را اجرا می‌کنم که این برای شما قابل تحمل نیست.

دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی همچنین با اشاره به این‌که پس از پیامبر(ص) خلفای راشدین تلاش می‌کردند که از بازگشت جاهلیت و بازسازی خشونت جاهلی جلوگیری شود، گفت: معاویه در دوران حکومت خود آرام آرام چهره اسلام را تغییر داد. او ظواهر اسلام را رعایت کرده و با واجبات دینی کاری نداشت، اما معاویه روح اسلام یعنی تسلیم در برابر خدا، داشتن اخلاق، آزادگی و ظلم‌ستیزی را از بین برد. در دوران او معروف به منکر و منکر به معروف تبدیل شد.

او گفت: در همین دوران ائمه به جای خلافت به دنبال امامت و پیشوایی بودند تا اصل اسلام را حفظ کنند.

دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی با بیان این‌که امروز نیز کسانی که با سخنان و رفتار خود به مقدسات سایر مذاهب توهین می‌کنند در واقع آتش جنگ را شعله‌ور می‌کنند، گفت: برای تامین امنیت باید گذشت کرد. هیچ حقی بالاتر از حق حفظ اسلام و حفظ جان و امنیت شیعیان عراق، پاکستان و عربستان نیست. کسانی که بهانه به دست گروه‌های خشونت‌طلب می‌دهند بدانند آنها در زمین اسرائیل بازی می‌کنند.

یونسی همچنین با اشاره به عوامل شکل‌گیری گروه تروریستی داعش، گفت: داعش امروز به دنبال احیای خلافت بنی امیه است، بنابراین همه دنیای اسلام با آنها مخالفند. تاکنون یک روحانی بلندمرتبه سنی نیز از داعش حمایت نکرده است. امروز مکتب حسینی راه نجات مشکلات جهان اسلام است. همه مذاهب اسلامی عاشق امام حسین (ع) هستند و امام مظهر وحدت جهان اسلام است زیرا امام حسین (ع) به دنبال احیای امامت بود.

دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی همچنین گفت: بلای داعش را می‌توان با اتحاد مهار کرد. تنها مکتب امام حسین (ع) است که می‌تواند در دوران خشونت، فتنه و جنگ داخلی جهان اسلام را نجات دهد. ائتلاف ضد داعش یک شوخی است، زیرا خود آنها در شکل‌گیری داعش نقش داشتند. آنچه امروز در مقابل داعش ایستاده است رهبری آیت‌الله سیستانی و تلاش‌های ایران است.

او در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به فریضه امر به معروف و نهی از منکر، گفت: امر به معروف شرایطی دارد و هر کسی نمی‌تواند آمر به معروف باشد. مردم هم موظفند هم از دولت مراقبت کنند و هم از دیگران. امر به معروف به معنای تحقیر کردن یا متهم کردن دیگران نیست. مردم حق دارند بر عالی‌ترین مقامات کشوری نیز نظارت داشته باشند. امام علی (ع) در روز اول حکومت خود گفت ای مردم شما وظیفه انتقاد و نظارت بر حکومت را دارید. ایده‌آل یک حکومت اسلامی این است که همه یکدیگر را به خیر دعوت کنند.

 


23231

 

کد N562439

وبگردی