آفتاب
/تحلیل- النشره/

آمریکا دست خود را در قبال سوریه رو کرد

آمریکا دست خود را در قبال سوریه رو کرد

"زمانی که حملات آمریکا و هم‌پیمانانش در چارچوب ائتلاف ضد داعش در سوریه آغاز شد برخی گمان کردند که نظام سوریه مدت زمانی طولانی روی کار نخواهد ماند و این حملات به براندازی نظام بشار اسد منجر خواهد شد."

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سایت اینترنتی النشره در تحلیلی تحت عنوان " آمریکا دست خود را رو کرد،‌ به جای مبارزه با اسد با وی مذاکره می‌کند" نوشت: «اخبار موثقی از آمریکا حکایت از این دارد که واشنگتن به سوری‌ها در خصوص حملات ضد داعش قبل از ترتیب دادن آن خبر داده و تعهد داده بود که نظام سوریه در آماج حملات جنگنده‌های آمریکایی قرار نمی‌گیرد اما علی‌رغم این مساله همچنان برخی معتقدند که آمریکایی‌ها پشت هم‌پیمانان عرب خود را به ویژه آنهایی که در حملات ائتلاف مشارکت دارند خالی نمی‌کنند و فعالیت‌هایشان روی براندازی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در سریع‌ترین فرصت ممکن متمرکز است.

اما واشنگتن به این رویاپردازی‌های مخالفان دمشق پایان داد و جان کری، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که کشورش برای از سرگیری مذاکرات با بشار اسد در خصوص راه حل سیاسی برای بحران سوریه عمل می‌کند. این اظهارات لطمه‌ای را به بسیاری از عرب‌ها وارد کرد چرا که این اظهارات دو معنی دارد که بسیاری تمایلی به شنیدن آن‌ها ندارند.

1- نخست اینکه نزدیکی روابط میان آمریکایی‌ها با روسیه و ایران از سر گرفته شده است که این مساله احتمالا به نحوی بر اوضاع خاورمیانه تاثیر می‌گذارد که باعث لطمه زدن به روسیه، ایران و سوریه نمی‌شود.

2- آمریکا تمایلی به براندازی نظام اسد ندارد و برای رسیدن به این امر تلاش نمی‌کند بلکه بالعکس نظام سوریه را بازیگری اساسی می‌داند که نمی‌تواند از آن صرف نظر کند در نتیجه به جای براندازی نظام سوریه باید با آن مذاکره کند چرا که حضور نظام سوریه در میز مذاکرات بهتر از نبود آن است اما از این اظهارات این مقام‌ آمریکایی می‌توان یک برداشت دیگری نیز کرد که عبارت از این است که آمریکا، روس‌ها، ایرانی‌ها و رئیس جمهوری سوریه را به این مساله قانع کند که اوضاع به منوال گذشته باز نخواهد گشت و اگر این مساله درست باشد که اسد دست کم تا پایان دوره ریاست جمهوری خود در قدرت باقی بماند بنابراین این مساله نیز درست است که حصول توافق برای حل بحران سوریه نیازمند این است که نظام به این مساله اذعان کند که باید درخواست‌های مخالفان را مد نظر قرار دهد.

اما بی‌شک آمریکا از حضور نظام سوریه در میز مذاکره بهره سیاسی می‌برد و این مساله بدان معناست که آمریکا مواضع نرمتری را در خاورمیانه اتخاذ کرده است و تمایل دارد روسیه و ایران نیز با انعطاف بیشتری در خصوص تعدادی از مسائل در مناطق دیگری از جهان یا درخصوص پرونده‌هایی که همچنان پیچیده هستند برخورد کنند.

این اظهارات کری از هیچ و پوچ نیامده است چرا که وارد کردن عربستان به این طرح نیز می‌تواند ضامن موفقیت آمیز بودن این طرح در سطح منطقه باشد. زمانی که کری در خصوص تماس‌هایی با عربستان، ایران و روسیه صحبت می‌کند به این معناست که دیر یا زود عربستانی‌ها خود را در میز مذاکرات با ایرانی‌ها می‌بینند.

برخی بر این باورند که این سخنان مسئول دستگاه دیپلماسی آمریکا به منزله این است که واشنگتن مانعی از ارتباط میان عربستانی‌ها و ایرانی‌ها نمی‌بیند و در صورتی که "سازشی" صورت بگیرد به سرعت به اجرا در می‌آید.

این اظهارات آمریکا باعث دودستگی در دیدگاه‌های شخصیت‌هایی در آمریکا و خارج از این کشور می‌شود. همچنین بسیاری از آنچه که رخ داده است ناراضی هستند و معتقدند که آمریکا به عرب‌هایی که در کنار واشنگتن ایستادند و خواهان تلاش‌هایی برای براندازی نظام سوریه شدند، پشت کرده‌ است.

اما در این حال برای آگاهی از رویکردهای آمریکا، مساله منافع در اولویت قرار دارد و منفعت آمریکا درحال حاضر ایجاب می‌کند که این کشور سوار بر موج مخالف جریان روسیه و ایران در مورد پرونده سوریه شود. هر چند که این مساله به ناراحتی عربستان و برخی از کشورها بینجامد و تشدید مواضع علیه ایرانی‌ها و روس‌ها در حال حاضر به نفع آمریکا نخواهد بود.

کری هم‌چنین گفته است: آمریکا با روسیه، عربستان و ایران برای از سرگیری مذاکرات با بشار اسد، در خصوص توافق سیاسی عمل می‌کند چرا که همه ما می‌دانیم که راه حل نظامی در سوریه وجود ندارد.»

انتهای پیام

کد N562218

وبگردی