آفتاب

معترضان هنگ‌کنگی می‌خواهند به پکن بروند

معترضان هنگ‌کنگی می‌خواهند به پکن بروند

معترضان هنگ کنگی مخالف چین اعلام کردند به دنبال آن هستند تا با سفر به پکن مستقیما علیه مقامات کمونیست چین دست به اعتراض بزنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه این درحالی است که پکن طی نشستی در چند روز آینده میزبان باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا و دیگر رهبران جهان خواهد بود.

بیش از یک ماه است که معترضان مخالفان چین در هنگ کنگ با برپایی تظاهرات خیابانی خواهان انتخابات آزادانه برای تعیین رهبر خود در سال 2017 هستند. پکن در 31 اوت اعلام کرد کاندیداهای انتخابات رییس اجرایی هنگ کنگ باید از سوی یک کمیته وفادار به چین پیش از ورود به انتخابات بررسی شوند و تاکنون از عقب‌نشینی از این خواسته خود خودداری کرده است. منتقدان می‌گویند این تصمیم پکن قرار است تضمین کند که افراد متمایل به چین در هنگ کنگ به قدرت برسند.

آلکس چوو، رهبر اتحادیه دانشجویی اصلی هنگ کنگ که در خط مقدم اعتراضات قرار داشته گفت: تظاهرکنندگان هنگ کنگی به دنبال آن هستند تا به پکن سفر کرده و مقامات چین را به منظور مذاکرات مستقیم تحت فشار قرار دهند.

آلکس چوو در سخنرانی در محل اصلی اعتراضات هنگ کنگ گفت: ما باید به جهان و دولت چین بگوییم که تصمیمی که در 31 اوت گرفته شده است باید لغو شود. او از معترضان خواست مستقیما به پکن روی بیاورند.

در حال حاضر معترضان هنگ کنگی در حال بررسی هستند تا ببینند آیا درصدد اخلال در نشست سازمان اقتصادی آسیا- اقیانوسیه موسوم به اَپک در تاریخ 10-11 نوامبر در پکن برآیند یا خیر؟ قرار است طی اجلاس اپک شی ‌جینپینگ، رییس جمهوری چین میزبان رهبران کشورهای آمریکا، روسیه و ژاپن و دیگر کشورهای جهان باشد. اما مشخص نیست که رهبران دانشجویان معترض هنگ کنگی که خود را با سخنرانی‌ها و حضور در رسانه‌ها به خوبی شناسانده‌اند اجازه سفر به پکن را خواهند یافت یا خیر؟ شهروندان هنگ کنگ می‌توانند براساس قوانین چین با اخذ مجوز سفر از سوی مقامات سرزمین اصلی چین به خاک این کشور آزادانه سفر کنند اما مقامات پکن طی تاکتیکی که به گفته منتقدان برای مقابله با مخالفان طراحی شده اجازه داده‌اند تا مقامات مرزبانی چین جلوی ورود شهروندان هنگ‌کنگ را بگیرند.

آلکس چوو گفت:‌ اگر ما نتوانیم از مرز عبور کرده و به چین برویم پکن این پیام را به ما داده که اهمیتی به دیدگاه‌های هنگ‌کنگی ها درباره تصمیم کنگره ملی خلق در 31 اوت و مسیر توسعه اساسی در هنگ‌کنگ نمی‌دهد.

معترضان هنگ‌کنگی همچنان در 3 کمپ اصلی خود در مرکز شهر هنگ کنگ باقی ماندند اما به شدت برای متوقف کردن اعتراضات‌شان تحت فشار قرار دارند.

انتهای پیام

کد N562072

وبگردی