آفتاب
مرکز پژوهش های مجلس منتشر کرد

گزارش الزامات تشکیل نظام آموزش وتربیت فنی وحرفه ای

گزارش الزامات تشکیل نظام آموزش وتربیت فنی وحرفه ای

مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، گزارشی درباره الزامات تشکیل نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه ای ارائه کرد.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، بنا بر گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، دفتر مطالعات اجتماعی این مرکز اعلام داشت: ایجاد نظام آموزش و تربیت فنی و حرفه ای در کنار سایر نظام های آموزشی یعنی نظام آموزش عمومی و آموزش عالی به دلیل ارتباطات درهم تنیده این نظام، با سایر نظام ها مستلزم وجود قوانین روشن، فرآیندهای تعریف و بازتعریف شده که نشان دهنده تمایز و ویژگی آن با دیگر نظام ها باشد و تعیین چارچوب سیاستگذاری مبتنی بر تطبیق با اسناد بین المللی آموزش های فنی و حرفه‌ای و در نظر گرفتن چالش های اساسی در این نظام است طراحی چارچوب های ادراکی ، مفهومی و عملیاتی بر اساس تعاریف ملی و بین المللی و انطباق با اسناد بالادستی و تکلیفی از مهمترین فعالیت هایی است که باید انجام شود. در این گزارش سعی شده است که به همه این موارد به صورت مشروح و با اسناد پژوهشی و کارشناسی پاسخ داده شود.

در ادامه گزارش مذکور آمده است: آموزش های فنی و حرفه‌ای در ایران بیش از صد سال قدمت دارند. از تاسیس مدرسه دارالفنون و پس از آن هنرستان ها، سازمان فنی و حرفه ای و همچنین در دهه های اخیر دانشگاه جامع علمی – کاربردی و دانشگاه فنی و حرفه ای بخشی از این تاریخچه به حساب می آیند.

علی رغم این پیشینه و با وجود دستگاه های اجرایی متعدد در کشور (مجری این آموزش ها) و نیاز به هماهنگی و ساماندهی منجسم تاکنون اقدام مناسب و موثری انجام نشده است.

در ایران و پس از انقلاب اسلامی در قوانین برنامه های توسعه اول تا پنجم موادی به سیاستگذاری ، هماهنگی در مدیریت، توسعه آموزش ها، تهیه و کاربست چارچوب صلاحیت حرفه ای اختصاص یافته است. پس از آن نیز مقام معظم رهبری در سیاست های کلی اشتغال بندهای «1» و «2» نظام آموزش فنی و حرفه ای را به عنوان یک نظام آموزشی مستقل در کنار دو نظام آموزشی دیگر یعنی نظام آموزش عالی و آموزش عمومی مطرح و تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآفرین را وظیفه کل نظام آموزش مقرر فرمودند، اما تاکنون اقدام مناسبی برای اجرای این سیاست ها انجام نشده است.

از سوی دیگر مجامع بین المللی روند رو به رشدی را در این زمینه طی می کنند. یونسکو و یونیوک و سازمان جهانی کار، علاوه بر جمع آوری دستاوردهای موفق سایر کشورها، جلسات عمومی و تخصصی تشکیل داده ونتایج آن را برای رشد و ارتقای آموزش های فنی و حرفه ای به اعضا به صورت توصیه نامه و مصوبه اعلام کرده اند.

بسیاری از این اقدامات شامل کنگره های بین المللی، کنوانسیون آموزش های فنی و حرفه‌ای، قوانین سایر کشورها در این حوزه در مرکز پژوهش های مجلس مورد بررسی، ترجمه، تحلیل و فراتحلیل قرار گرفته و به چاپ رسیده اند.

در این گزارش الزامات تشکیل نظام جامع آموزش و تربیت فنی و حرفه ای به صورت جامع و از منظرهای گوناگون مورد بررسی قرار گرفته است.

انتهای پیام

کد N562051

وبگردی