آفتاب
آیت‌الله علم‌الهدی:

کیفیت اجرای امر به معروف و نهی از منکر برای اجراکنندگان مبهم است

کیفیت اجرای امر به معروف و نهی از منکر برای اجراکنندگان مبهم است

امام جمعه مشهد گفت: کیفیت اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در مکلفین اجرای آن مشخص نیست.

امام جمعه مشهد گفت: کیفیت اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر در مکلفین اجرای آن مشخص نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه خراسان، آیت‌الله سیداحمدعلم‌الهدی در همایش استانی امر به معروف و نهی از منکر که توسط ستاد احیای امر به معروف و نهی از منکر ظهر امروز دهم آبان ماه در مجتمع فرهنگی و تربیتی امام رضا(ع) برگزار شد در ادامه اظهارکرد: چرا در عرصه عمل به امر معروف و نهی از منکر این حساسیت تحقق پیدا نمی‌کند و این فریضه معطل مانده است؟

وی ادامه داد: اصطلاحی بر سر زبان‌ها به تازگی جاری است که این فریضه، فریضه‌ای است که فراموش شده است مگر نه اینکه همان فردی که حتی وقت نماز می‌خوانند نسبت به مساله امر به معروف و نهی از منکر به آن توجه دارد. توجه به این مساله در هر مسلمان شیعه‌ای وجود و نسبت به آن حساسیت دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: برخی از مسئولین و دستگاه‌ها تنها به تذکر لسانی بسنده می‌کنند. تذکر لسانی یک جریان فرعی که راهکار ساده است و مصداق همگانی دارد. این مساله آنقدر مهم است که انقلاب عظیم کربلا با آن فداکاری‌ها در آن به وقوع پیوست.

وی افزود: اگر امام حسین (ع) نیز تنها می خواستند به تذکر لسانی بسنده کنند همراهان و خانواده ایشان تا این اندازه به شهادت نمی‌رسیدند و این حادثه تا این حد در تاریخ نهادینه نمی‌شد که در طول قرن‌ها تا این اندازه استمرار داشته باشند.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: در این راستا نیز اگر افراد به تنهایی بر حسب اراده و پسند خود اقدام به انجام فریضه امر به معروف و نهی از منکر کنند، مسلم است که مسائلی در جامعه اتفاق می‌افتد و برای او مصیبت‌هایی را در پیش دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چگونه امر به معروف و نهی از منکر را انجام دهیم؟ اولین نکته در این مساله، مساله ولایت است، اصل ولایت یعنی چینش اجتماعی، یعنی افراد در کنار هم قرار بگیرند و صاحب این ولایت صاحب این چینش است که در راس آن قرار دارد و این چینش در کنار دیگر چینش‌ها قرار می‌گیرد.

وی اظهار کرد: همچنین این مساله باید مرکب از حضور مردان و زنان باشد این دو خصوصیت باید در ساخت و کار اجرایی امر به معروف و نهی از منکر در نظر داشت که قطعا بدون حرکت جمعی، این امر به سرانجام نمی‌رسد.

آیت‌الله علم‌الهدی عنوان کرد: اگر شورایی در اداره‌ای تشکیل شود که صرفا به اعتبار مسئولیت افراد بخواهند عضو این شورا شوند تا فریضه امر به معروف و نهی از منکر را به انجام برسانند ممکن نیست، زیرا در آن چینش اجتماعی وجود ندارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: تشکل‌های امر به معروف و نهی از منکر بایستی با ضوابط و نظارت‌های مناسب و با به ثبت رساندن این تشکل‌ها در سطح کشور و نیز شناسایی افراد متدین برای مسائلی مانند حجاب و برنامه‌های اجتماعی با همت این تشکل‌ها اقداماتی صورت گیرد.

وی اضافه کرد: نخست باید زمینه امر به معروف و نهی ازمنکر فراهم شود که این امر در شهرستان‌ها و محیط‌های کوچک نسبت به محیط‌های بزرگ‌تر بهتر صورت می‌گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: گرایش‌های خاصی که در محیط‌های کوچک وجود دارد در شهرهای بزرگ وجود ندارد. همچنین آلودگی‌هایی که در شهرهای بزرگ است در شهرهای کوچک کمتر می‌توان از آنها سراغ گرفت.

علم‌الهدی عنوان کرد: این طرح باید به عنوان طرحی اجتماعی در استان پیاده شود که به عنوان الگو نیز در سطح کشور پیاده شود.

وی افزود: مساله توسعه منکرات آنقدر گسترده است که هر چه در این زمینه فعالیتی انجام شود باز هم کم است.

علم‌الهدی خاطرنشان کرد: چندین تشکل و نهاد انقلابی در کشور وجود دارد که در زمینه حجاب و عفاف در حال فعالیت هستند، فعالیت این تشکل‌ها بی‌فایده نیست، اما با این حال باز هم شاهد گسترش بی‌حجابی در سطح کشور هستیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری ضمن بیان این مطلب که:«مشکل دشمنان، مسئله نظام و رهبری است» اضافه کرد: اگر امر به معروف و نهی از منکر جاری باشد، ولایت مداری نیز مطرح می‌شود و در صورت جاری نبودن آن، ولایت مداری نیز وجود ندارد.

علم‌الهدی خاطر نشان کرد: به دنبال یک طرح کلی و قطعی هستیم که با ایجاد تشکل‌ها، ‌انجمن‌های امر به معروف و نهی از منکر امیدواریم منجر به محقق شدن احیای این امر شود و با موفقیت بیشتر بتوانیم این کار را ادامه دهیم.

وی عنوان کرد: در کل اگر بخواهیم به طول کامل مجموعه فعالیت‌هایی که توسط ستاد احیا در استان اعم از فعالیت‌هایی که در مشهد و شهرستان‌ها انجام شده بررسی کنیم در حجم عملی بسیار قابل توجه است.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: همکاری بخش‌ها و نیز دستگاه‌های مختلف در عرصه اجرای عملیات امر به معروف ونهی از منکر جالب توجه است.

انتهای پیام

کد N562029

وبگردی