آفتاب

ظروف یکبار مصرف خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهند

ظروف یکبار مصرف خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش می‌دهند

مسئول واحد نظارت بر مواد غذایی آرایشی و بهداشتی شبکه بهداشت و درمان ملایر گفت: استفاده از ظروف یکبار مصرف خطر ابتلا به سرطان کبد را افزایش داده و باعث بروز مشکلات گوارشی، خستگی، سردرد و ناراحتی‌های اعصاب می‌شود.

"مرتضی عابدینی" در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه همدان، افزود: ظروف یکبار مصرف از جنس"پلی استایرن" ساخته شده‌اند و نباید غذای چرب، اسیدی و داغ در آنها ریخت.

وی ادامه داد: در حال حاضر سال‌هاست این ظروف یکبار مصرف در نذری‌ها و سفره‌های ما جای خود را باز کرده‌اند اما استفاده‌کنندگان از خطرات و مضرات این ظروف غافلند.

عابدینی با تأکید بر اینکه ظروف یکبار مصرف برای غذاها و نوشیدنی‌های سرد ساخته شده است، گفت: ضرر این ظروف در هنگام مصرف مواد اسیدی و چرب مانند نوشابه و کاکائو بسیار بیشتر از مصرف چای داغ است.

وی اظهار کرد: وقتی در این ظروف غذاها یا مایعات داغ ریخته شود، منومرهای سازنده این ظروف (منومر استایرن) از ظروف به غذا منتقل شده و وارد بدن انسان می‌شود.

وی افزود: از دیگر مضرات این ظروف آلوده کردن محیط زیست و اشکال در بازیافت آنهاست و 300 سال طول می‌کشد تا تجزیه شوند.

وی تصریح کرد: بسیاری از کشورها با به کار بستن روش‌های جانشینی سعی کرده‌اند استفاده از ظروف یکبار مصرف را به حداقل برسانند، کاربرد پلیمرهای گیاهی برای تولید ظروف یکبار مصرف و به کارگیری کیسه‌های پارچه‌ای به جای کیسه‌های نایلونی، نمونه‌ای از این روش‌هاست.

این کارشناس تأکید کرد: بهترین راه‌حل برای کاهش آلودگی‌های ناشی از ظروف یکبار مصرف، فرهنگ‌سازی در نحوه استفاده از آنهاست که در نهایت پیشگیری یا کاهش مصرف را در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

کد N561754

وبگردی