آفتاب
معاون وزیر بهداشت:

کارت الترونیک سلامت ویژه دانش‌آموزان طراحی شد

کارت الترونیک سلامت ویژه دانش‌آموزان طراحی شد

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: آموزش رفتارهای سالم از دوران کودکی بسیار ساده‌‏تر و کارآمدتر از این کار در دوران بزرگسالی است و مدارس می‌‏توانند نقشی مهم و اساسی در ترویج آنها به دانش‏آموزان ایفا کنند.

به گزارش سرویس سلامت ایسنا، دکتر علی اکبر سیاری در نشست امضای تفاهم نامه بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ارتقای سلامت به معنی توانمندسازی مردم برای کنترل و بهبود سلامت است، گفت: مدارس بهترین موقعیت برای تربیت نسلی خودمراقب به شمار می‌روند. بنابراین یکی از حیطه‌های کاری مشترک بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش که بسیار تاثیر گذار است، استفاده از ظرفیت دانش آموزان برای آموزش رفتار پیشگیرانه به آنهاست.

سیاری در ادامه افزود: دانش آموزان، گروه سنی هستند که می‌توانند با رعایت سبک زندگی سالم از سلامت خود، خانواده، همسالان و جامعه مراقبت کنند و به عنوان یک سفیر سلامت و یک شهروند خالق سلامت زندگی عاری از خطر، سالم، مولد، شاد و با نشاط و متعالی را در پیش گیرند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: حدود13 میلیون دانش آموز با 24 میلیون والد و قریب 2 میلیون معلم یعنی 38 میلیون نفر از جمعیت کشور، مخاطبان برنامه آموزش و ارتقای سلامت در مدارس هستند، چون ارتقای سلامت در مدارس فرایندی مشارکتی با 3 ضلع دانش آموز، والدین، معلمان است.

وی با اشاره به اینکه، یکی از مهم‌ترین اقدامات در دست اجرا و برای اولین بار در کشور، تدوین برنامه جامع آموزش سلامت در مدارس است، افزود: این برنامه با همکاری خوب 2 وزارتخانه در دست تدوین است.

سیاری افزود: بسیاری از بیماری‏‌هایی که عامل مرگ‏ ومیر بزرگسالان هستند، ریشه در عادت‏‌هایی دارند که معمولا از دوران کودکی و نوجوانی شروع شده و شکل ‏گرفته‏‌اند، عادت‏‌هایی مانند رژیم غذایی ناسالم، کم‏ تحرکی، استعمال سیگار و قلیان. آموزش رفتارهای سالم از دوران کودکی بسیار ساده‏‌تر و کارآمدتر از این کار در دوران بزرگسالی است. به همین دلیل، مدارس می‏‌توانند نقشی مهم و اساسی در ترویج رفتارهای سالم و آموزش آنها به دانش‏‌آموزان ایفا کنند.

به گفته وی، مهم‌ترین مولفه‏‌های برنامه‏‌های هماهنگ سلامت مدارس عبارتند از برنامه درسی جامع آموزش سلامت، ارایه خدمات بهداشتی در مدارس، محیط سالم و ایمن مدارس، ورزش و فعالیت بدنی، خدمات تغذیه، خدمات اجتماعی، روانشناسی و ارائه مشاوره، ارتقای سطح سلامت معلمان و مشارکت خانواده و جامعه.

سیاری افزود: ترکیب این 8 مولفه‏ با بهره‏‌گیری از رویکردی هماهنگ می‏‌تواند تاثیر مطلوبی بر موفقیت‎‏های علمی دانش‏‌آموزان و فراگیری مهارت‏‌های مورد نیاز برای سالم ماندن داشته باشد. این مولفه‏‌ها همچنین می‏‌توانند به ایجاد محیطی سالم و ایمن (که زمینه‏‌ساز حفظ و ارتقای سلامت است) کمک کنند.

سیاری با اشاره به اینکه، 11 تا 13 درصد دانش آموزان نیاز به مراقبت دارند، افزود: برای همه دانش آموزان یک شناسنامه الکترونیک سلامت طراحی کردیم که وضعیت جسمی، بینایی و شنوایی آنها بررسی می‌شود و دانش آموز هنگام فارغ التحصیلی یک کارت الکترونیک سلامت در دست خواهند داشت.

وی اذعان داشت: شهروندان از سه عامل بیماری‌های واگیر، غیرواگیر و آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برند. همچنین کم تحرکی، عادات غذایی ناسالم و استعمال دخانیات از مهم‌ترین بیماری‌های غیرواگیر هستند که آموزش و پرورش می‌تواند ابزار مناسبی برای پیشگیری و کنترل این قبیل از بیماری‌ها باشد.

معاون بهداشت وزارت بهداشت در ادامه گفت: الگوهای تغذیه‏‌ای نامناسب است که می‏‌تواند منجر به بروز بیماری ‏شود. هفت نفر از هر 10 نفری که جان خود را از دست می‏‌دهد، به طور مستقیم یا غیرمستقیم در اثر تغذیه‏ ناسالم و الگوهای غلط غذایی به سمت مرگ می‏‌روند و رژیم غذایی ناسالم به عنوان یکی از عوامل اصلی مرگ‏ و میر شناخته شده و بیماری‏‌های متعددی را به همراه دارد؛ بیماری‏‌های قلبی - عروقی، انواع سرطان، دیابت، فشارخون بالا، چاقی و پوکی استخوان.

وی افزود: بسیاری از جوانان در رژیم غذایی خود به میزان بالایی از غذاهای حاوی چربی‏‌های اشباع‏ و نمک استفاده می‏‌کنند و میوه و سبزی و لبنیات کافی نمی‏‌خورند. عدم دریافت مواد مغذی لازم می‏‌تواند منجر به بروز بیماری‏‌هایی شود و متاسفانه اختلالات تغذی‌ه‏ای میان نوجوانان و اخیرا حتی کودکان به مساله رایجی تبدیل شده است.

سیاری مشارکت و همکاری بین دو وزارتخانه برای ارتقای سلامت دانش آموزان را به فال نیک گرفت و گفت: در این خصوص ابتدا باید روند افزایشی بیماری‌های خطرناک را متوقف کنیم و اینکار عملی نمی‌شود مگر با آموزش و اصلاح سبک زندگی در دوران کودکی و نوجوانی که با همکاری بین بخشی حوزه‌های مرتبط محقق خواهد شد.

انتهای پیام

کد N561742

وبگردی