آفتاب

حرفهای خواندنی موسی قربانی در باره خاتمی،کروبی،بهزادنبوی،مهاجرانی و ...

حرفهای خواندنی موسی قربانی در باره خاتمی،کروبی،بهزادنبوی،مهاجرانی و ...

سایت نامه نیوز، مصاحبه زیر را با حجت الاسلام موسی قربانی نماینده دوره های پنجم تا هشتم مجلس شورای اسلامی و معاون کنونی دیوان عدالت اداری منتشر کرد:


.

.

عبدالله نوری طلبکارانه با مجلس حرف می زد


.

[span lang='FA']درگیری‌های دیگری نیز با دولت داشتید؟

ما موارد دیگری نیز در مجلس داشتیم که با دولت درگیر بودیم که یکی از این موارد اصلاح قانون مطبوعات بود که ما در سال آخر مجلس پنجم این قانون را اصلاح کردیم. دولت آقای خاتمی که روی کار آمد فضایی بوجود آمد که به مقدسات به بهانه‌های مختلف از جمله آزادی توهین می‌شد. این دوستان در مجلس ششم نیز اول به سراغ اصلاح قانون مطبوعات رفتند.

در رابطه با قانون مطبوعات بنده و تعدادی از نمایندگان و افرادی که نماینده نبودند در خارج از مجلس جلسات را برگزار کردیم که در این رابطه فکری کنیم. جلسات در دفتر مرحوم کردان در صدا و سیما برگزار می شد و آقای مرتضوی رئیس شعبه رسیدگی کننده به جرائم مطبوعاتی، آقای تقوی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس و همچنین رئیس کل دادگستری در این جلسات حضور داشتند و مشکلاتی که در دادگاه حس می شد را بررسی می کردیم. در آن زمان آقای لاریجانی نیز در جریان امور بود و ما توانستیم به یک جمع بندی در مورد این موضوع برسیم.

دلیل این کار چه بود؟

دلیل این موضوع هم برخوردهای برخی مطبوعات در ساختارشکنی و توهین به مقدسات بود که نمی شد با آنها برخورد کرد.

خروجی آن جلسات به عنوان طرح به مجلس رسید و هیات رئیسه سال آخر مجلس پنجم این طرح را به کمیسیون مشترک شامل تعدادی از اعضای کمیسیون قضایی و کمیسیون فرهنگی برای بررسی ارجاع داد. در آن کمیسیون آقای تقوی رئیس و بنده به عنوان سخنگوی کمیسیون معرفی شدیم.

حساسیت این کار خیلی بالا بود و یکی از حساسیت‌ها که در سال آخر مجلس وجود داشت این بود که اگر ما تعلل می کردیم طرح به مجلس بعدی می‌رفت و آینده آن نامعلوم می‌شد. روزی که گزارش را باید به مجلس اعلام می‌کردم به اندازه ای حساس بود که اکثر نمایندگان درباره نحوه ارائه گزارش به بنده یادداشت می‌دادند.

آقای مهاجرانی وزیر ارشاد وقت زمانی درباره مطبوعات اعلام کرده بود که قانون ایراد دارد و باید لایحه به مجلس ارائه شود و اگر نشد نمایندگان باید طرحی را در این زمینه آماده کنند و با توجه به این موضوع بنده سخنان را اینگونه آغاز کردم که ما بر اساس درخواست دولت این طرح را آماده کرده‌ایم و مجلس به این طرح رای داد. با این سخنان من بازی را به زمین دولت کشاندم و گفتم ما این طرح را بر اساس خواست دولت ارائه کردیم و با این استدلال دیگر خیال نمایندگان راحت شد.

آن زمان بنده و آقای مهاجرانی دوئل جالبی داشتیم و در هر ماده‌ای پیشنهادهای متفاوت مطرح می‌شد و من به عنوان سخنگوی کمیسیون و آقای مهاجرانی به عنوان نماینده دولت در صحن حضور داشتیم و جالب است بدانید که با هر پیشنهادی که مطرح می شد و بنده مخالف می‌کردم ، نمایندگان نیز به آن رای نمی دادند. اما من با یک پیشنهاد موافق بودم و آقای کامران به عنوان مخالف از طرف کمیسیون صحبت کرد که اتفاقا آن یک پیشنهاد رای آورد.

مهاجرانی با عصبانیت گفت هرکاری می‌خواهید بکنید، در مجلس ششم همه را بر هم می‌زنیم

پس از این موضوع آقای مهاجرانی عصبانی شد و گفت هر کاری که می خواهید انجام دهید. یک ماه دیگر مجلس ششم آغاز خواهد شد و تمام این مسائل را بر هم می‌زنیم.

مجلس ششم بلافاصله با دو فوریت اصلاح قانون مطبوعات را دادند و با توجه به این که تعطیلات تابستانی مجلس مرداد ماه است نمایندگان می‌خواستند زمانی که به حوزه انتخابیه می روند به مردم بگویند که چنین کاری را کرده‌ایم و بر همین اساس این طرح با دو فوریت به مجلس رسید.

جلوی یک طرح 3 فوریتی درباره مطبوعات را گرفتم

یکی از کارهایی که من کردم و هیچگاه نگفتم این بود که جلوی یک طرح 3 فوریتی درباره مطبوعات را گرفتم. اعضای همبستگی یک هفته نامه داشت و این هفته نامه به روزنامه تبدیل شده بود و دادگستری اعلام کرده بود این اقدام مجوز می خواهد.

[span lang='FA']بر همین اساس اعضای همبستگی یک طرح 3 فوریتی آورده بودند و من به آقای کروبی گفتم این طرح را اعلام وصول نکنید و آقای کروبی هم اعلام وصول نکرد. اما پس از ترک جلسه از سوی آقای کروبی، نبوی ریاست جلسه را بر عهده گرفت و به من گفت بایدبا طراحان صحبت کنید. من هم نزد آقای خباز رفتم که ایشان گفت اگر این طرح امروز تصویب نشود روزنامه ما امروز تعطیل می شود.

[span lang='FA']من گفتم اگر از دادگستری زمان بگیرم مشکل حل می شود؟. آقای خباز گفت بله مشکل حل می شود. من هم این کار را انجام دادم و مشکل حل شد.

شما در اقلیت مجلس ششم چند نفر بودید؟

حدود 60 نفر بودیم.

بهزاد نبوی و دوستانش فرمان رهبری را دور زدند


آن جریان را چه کسی رهبری می کرد؟

همه با هم بودیم ولی حدود 6 نفر تاثیرگذار بودند. پس از آنکه این طرح با دو فوریت به مجلس رسید آقا در پیغامی به هیات رئیسه مجلس اعلام کردند این طرح سیاسی است در این صورت بنده برخورد خواهم کرد.

بهزاد نبوی در این شرایط نمایندگان را جمع کرد و گفت منظور آقا دو فوریت بوده و با این حیله فرمان رهبری را دور زدند طرح را یک فوریتی کردند و طرح به کمیسیون رفت.

کمیسیون نیز این طرح را بررسی کرد و هفته آخر قبل از تعطیلات تابستانی مجلس این طرح در دستور کار صحن نبود و به یکباره دیدیم که این طرح در دستور کار هفتگی قرار گرفته است و بنده به تنهایی جلوی این طرح را گرفتم.

چطور؟

بنده با تذکر اعلام کردم آقای رئیس بر اساس آیین نامه داخلی مجلس طرح‌های فوریت دار باید حداقل 48 ساعت قبل از طرح منتشر شود تا نمایندگان آن را مشاهده کنند و این موضوع رعایت نشده است و آقای کروبی تذکر بنده را پذیرفت و طرح را از دستور خارج کرد.

پس از گذشت 30 دقیقه 50 نماینده با امضا در خواست تغییر دستور را مطرح کردند و اگر تصویب می شد روز بعد باید این طرح در دستور کار قرار می‌گرفت که بنده به این موضوع نیز تذکر دادم و آقای مجید انصاری نیز از بنده حمایت کرد.

آقای کروبی این موضوع را مفصل به بحث گذاشت و اعلام کرد حرف همه را باید بشنویم و این موضوع، یعنی شنیده حرف همه خلاف قانون بود و موافقان طرح نباید تذکر می‌دادند. در انتهای بحث نیز اعلام کرد عصر امروز در هیات رئیسه این موضوع را بررسی می کنیم و در دستور کار فردای مجلس قرار نگرفت.

کروبی گفت به رهبری گفتم نگران طرح مطبوعات نباشید

در تعطیلات دو هفته ای نمایندگان در مرداد ماه آقای نبیه بری( رئیس مجلس لبنان) به ایران سفر کرد و بعد از تعطیلات طرح به مجلس آمد و آقای کروبی گفت نبیه بری به ایران آمد و با آقا دیدار داشت و در حاشیه این ملاقات ، بنده به رهبری گفتم شما نگران طرح مطبوعات نباشید و ما نمی‌گذاریم غیر از مصوبه کمیسیون چیزی مطرح شود.

در جریان بررسی این طرح پیشنهادات عجیب فراوانی مطرح بود و به طور مثال یکی از پیشنهادات این بود که نشریه ها برای فعالیت مجوز نمی‌خواهند. آقای کروبی می گفت زمانی که این موضوع را به آقا گفتم ایشان فرمودند مصوبه را ارسال کنید و ما نیز مصوبه را ارسال کردیم.

ماجرای نامه‌ای که 7 صبح از دفتر رهبری به مجلس ارسال شد


در حالی که این موضوع در دستور کار جلسه یکشنبه بود، آقای کروبی گفت صبح شنبه از دفتر آقا تماس گرفته‌اند و گفته‌اند آقا می‌خواهند در این رابطه نامه بدهند و روز یکشنبه ساعت 7 صبح فردی با این مشخصات نامه را به مجلس ارائه می‌کند و این موضوع نشانه بی‌اعتمادی است که تا آن تاریخ سابقه نداشته که کسی از رهبری سند بخواهد. آقای کروبی می گفت شب یکشنبه نیز تماس گرفتند و یادآوری کردند که ساعت 7 صبح نامه می آید و این فرد بدون مشکل باید وارد مجلس شود.


کروبی گفت به احترام حکم رهبری کسی چیزی نگوید، اما وقتی تریبون باز شد هرچه خواستند گفتند

صبح یکشنبه نیز نامه به مجلس آورده شد و آقای کروبی در جلسه غیر علنی گفت این موضوع از دستور کار خارج می‌شود و کسی چیزی نگوید که متاسفانه زمانی که تریبون باز شد هرچه خواستند گفتند.

این در شرایطی است که در مجلس پنجم زمانی که آقای روحانی گفت از دفتر رهبری تماس گرفتند نمایندگان از آقای روحانی سند نخواستند.

کدام نمایندگان بیش از همه تذکر می دادند؟

یکی از نمایندگان آبادان تذکرات را آغاز کرد و سایر نمایندگان نیز ادامه دادند. آقای کروبی هم مجبور شد نامه آقا را بخواند و گفت این طرح از دستور کار خارج شده و دیگر به دستور باز نمی‌گردد.

ظهر همان روز از دفتر آقای ناطق با ما تماس گرفتند و حدود 40 نماینده اصولگرا به دفتر آقای ناطق رفتیم. در آن جلسه آقای ناطق گفت کسی باید امشب به صدا و سیما برود و در گفت و گوی ویژه خبری که تازه آغاز شده بود موضوع را برای مردم توضیح دهد، همه بنده را برای این موضوع انتخاب کردند.

در حالی که برنامه ساعت 22:45 آغاز می شد به بنده اعلام کردند که ساعت 8 در صدا و سیما حاضر باشم. آن زمان آقای رحمانی فصلی معاون سیاسی صدا و سیما بود، به وی موضوع را توضیح دادم و خیال آقای رحمانی فضلی آسوده شد.

پورنجاتی گفت یک کمیسیون فرهنگی ضدانقلاب را معرفی کردی


صبح روز بعد آقای پورنجاتی به بنده گفت شما یک کمیسیون فرهنگی ضد انقلاب معرفی کردید، من گفتم من تنها نامه رهبری را خواندم و سخنانی از امام نیز مطرح کردم. آقا فرموده بودند اصلاح قانون مطبوعات با اصلاحاتی از قبیل آنچه کمیسیون محترم فرهنگی مجلس تصویب کرده نه مشروع است و نه به مصلحت.

کروبی در فضای مجلس ششم خوب کار کرد، گاهی هم تند بود

[span lang='FA']

عملکرد آقای کروبی را در آن زمان چطور تحلیل می کنید؟

آقای کروبی در فضای مجلس ششم خوب کار کرد. البته در برخی مواقع نیز تند رفتار می‌کرد.

کدام زمان؟

آخرین جلسه قبل از انتخابات مجلس هفتم که رد صلاحیتها قطعی شده بود و مجلس برای انتخابات تعطیل می شد، در جلسه ای به ارکان نظام بی احترامی کردند، بعد از انتخابات نیز آقای کروبی باز هم اعتراض کرد. من به آقای کروبی گفتم شما که تایید صلاحیت شدید هم رای نیاوردید.

ما اقلیت اصولگرایان در مجلس ششم درخشیدیم

در آفریدن مجلس هفتم با فضای اصولگرایی من و امثال من خیلی تلاش کردیم و در مجلس ششم درخشیدیم.ما آن زمان نمی‌دانستیم اینگونه می‌شود، مثلا روزی که آقای شیرزاد علیه موضوع هسته‌ای شایعه پراکنی کرد و کروبی جواب وی را داد آن روز سخنرانی کردم و جواب وی را قاطعانه دادم و فضا علیه وی شد.

کروبی ضمن این که در برخی مواقع اشتباه کرد، در خیلی از موارد عملکرد خوبی داشت. آقای کروبی در مواردی تصمیم می‌گرفت مجلس را رها کند، مثلا در موضوع بازداشت آقای لقمانیان تصمیم گرفت محلس را رها کند و روز یکشنبه اعلام کرد بنده یک تصمیم گرفته‌ام که روز سه شنبه آن را انجام خواهم داد. من سریع با آقای حجازی در دفتر رهبری صحبت کردم و به فکرم رسید که با 40 امضا به دنبال عفو باشیم. روز سه شنبه به آقای کروبی گفتم اقدامی انجام ندهید به دلیل این که این موضوع در حال برطرف شدن است اما آقای کروبی توجهی به این موضوع نکرد و از مجلس رفت. ما از آقا درخواست عفو کردیم و آقا نیز عفو فرمودند.  آن روز خیلی به من فحاشی شد اما این موضوع شیرین بود. فحاشی به من زمانی آغاز شد که شب در اخبار تلویزیون نامه درخواست عفو با اسامی امضا کنندگان خوانده شد و به ما اعتراض کردند که شما چرا چنین درخواستی را مطرح کرده اید.

کروبی در موضوع مطبوعات مردانگی کرد


البته آقای کروبی در خیلی موارد دیگر همانند موضوع مطبوعات مردانگی کرد.

مردانگی های دیگر آقای کروبی در چه مواردی بود؟

موارد زیادی بود که از جمله آنها می توان به موضوع آقای شیرزاد اشاره کرد. زمانی که آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی در انتقاد از رفتار مجلس به رئیس مجلس نامه نوشته بود، آقای علیخانی این موضوع را به من اعلام کرد و گفت آقای کروبی می‌خواهد این نامه را منتشر کند اما شرایط فراهم نیست. اگر شما می توانید در نطق خود این نامه را علنی کنید و بنده نیز این موضوع را پذیرفتم. من هم پشت تریبون مجلس نامه را برای نمایندگان قرائت کردم. البته وقتی در پایان خواندم ناصر مکارم شیرازی، تازه نمایندگان فهمیدن که نویسنده این نامه آیت‌الله مکارم بودند. اگر نمایندگان از ابتدا می‌دانستند من نامه این مرجع تقلید را می‌خوانم قطعا اجازه نمی‌دادند من به سخنرانی خود ادامه دهم.

آقای نبوی به آیت‌الله مکارم گفته بود چرا نامه را به آقای قربانی داده اید و ایشان گفت من نامه را به رئیس‌ شما داده‌ام و شما از آقای کروبی بپرسید. آقای کروبی مکرر یادداشت به من می‌داد که در موضوعات مطرح شده سخنرانی کنم.

روزی آقای علیزاده از دادگستری موضوعی را علیه مطبوعات مطرح کرده بود که واکنش‌های زیادی را به همراه داشت. به نظر بنده نیز اظهارات وی حقوقی نبود و آقای کروبی به من گفت که سخنرانی کنم تا فضای مجلس آرام شود، من گفتم از مسئولان قضایی توقع داریم سخنانشان تداعی کلاس حقوق برای شنونده داشته باشند.همین سخنان باعث شد فضا تاحدودی تلطیف شود.

مدیریت محمدرضا خاتمی در مجلس خیلی بد بود

[span lang='FA']

محمدرضا خاتمی از جایگاه نایب رییس مجلس چگونه جلسات مجلس را اداره می کرد؟

خیلی بد، در زمان او مدیریت مناسبی صورت نمی‌گرفت. ما طرح اعاده حیثیت را مطرح کردیم و بلافاصله از این موضوع استقبال شد و رای آورد. اما مشاهده کردیم که امضا برای تشکیک جمع می شود و بعد هم این طرح رای نیاورد.

آقای کروبی گفت این طرح رای قاطع آورده است و نیازی به این کار نیست اما این طرح رای نیاورد. من دیدم هنگام رای به آن طرح نمایندگان نیم خیز شدند که رای دهند اما با اشاره آقای خاتمی نمایندگان در جای خود نشستند.

آقای نبوی نیز همینگونه بود. برای مثال روزی یکی از نمایندگان خانم علیه دفتر رهبری سخنرانی کرد، من می‌خواستم پاسخ این خانم را بدهم اما رئیس آن جلسه آقای نبوی بود و توجهی به من نداشت. در نهایت من تهدید کردم که اگر اجازه سخنرانی به من ندهید آبستراکسیون می کنیم. تنها موردی که آبستراکسیون شد همان روز بود و نمایندگان پشت سر من صحن را ترک کردند.

نبوی گفت به قربانی اجازه سخنرانی ندادم چون گردن من کلفت است


آقای نبوی در واکنش به این سوال خبرنگاران که پرسیدند چرا اجازه سخنرانی به آقای قربانی ندادید گفت چون گردن من کلفت است!

سید محمد خاتمی را چگونه می‌دیدید؟ آیا او را رئیس جمهور ضعیفی می‌دانستید؟

اگر خاتمی خودش بود به این سرنوشت نمی رسید. اولین سفر رسمی با آقای خاتمی را من انجام دادم چون 20 اردیبهشت در قائن زلزله آمد و آقای خاتمی بعد از رای آوردن تصمیم گرفت به مناطق زلزله زده سفر کند.

ابطحی و حاجی به خاتمی می‌گفتند خودمان رییس جمهورت کردیم، خودمان هم وزرا را تعیین می‌کنیم


در هواپیما آقای خاتمی به شوخی به ابطحی و حاجی می گفت اگر به دنبال وزیر شدن هستید اشتباه می کنید اما این افراد می گفتند ما شما را رئیس جمهور کردیم و خودمان وزرا را تعیین می کنیم. ولی واقعیت همین بود و آقای خاتمی در دیداری خصوصی به من گفت تا 18 تیر آقا نظرات من را بر نظرات خود در اداره کشور ترجیح می داد اما از 18 تیر شرایط تغییر کرد.

خامی خودش بدجنس نبود/ خاتمی به یکی از نمایندگان گفته اگر می‌توانی 5 دقیقه وقت ملاقات با رهبری برایم بگیر

کد N561489

وبگردی