آفتاب

انتخابات لوهانسک و دونتسک فردا برگزار می‌شود

انتخابات لوهانسک و دونتسک فردا برگزار می‌شود

انتخابات منطقه‌ای جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک واقع در شرق اوکراین فردا (یکشنبه) در حالی برگزار می‌شود که آمریکا و سازمان امنیت و همکاری اروپا آن را محکوم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری ریانووستی، ساکنان مناطق دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین روز یکشنبه در حالی برای انتخاب رهبران منطقه‌ای و هیات‌های قانون گذاری به پای صندوق‌های رای می‌روند که آمریکا، اتحادیه اروپا و سازمان ملل بارها این انتخارات را مورد نکوهش قرار داده‌اند.

در همین رابطه جنیفر ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به خبرنگاران گفت: واشنگتن از تمامی کشورها می‌خواهد تا انتخابات منطقه‌ای در جمهوری‌های خودخوانده دونتسک و لوهانسک را که قرار است فردا برگزار شود، به رسمیت نشناسند.

وی افزود: آمریکا نتایج این انتخابات زودهنگام در شرق اوکراین رابه رسمیت نمی‌شناسد. ما از تمامی کشورها می‌خواهیم تا همانند ما این اقدام غیر قانونی را رد و در عوض از انتخابات منطقه‌ای قانونی هفت دسامبر حمایت کنند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: ما نسبت به این مساله که جدایی طلبان قصد دارند این انتخابات غیر قانونی و نامشروع را در مناطق شرقی اوکراین پیش ببرند، به شدت نگران هستیم. این انتخابات نقض توافق نامه آتش بس "مینسک" است که پنج سپتامبر امضا شد. هرگونه اقدام برای قانونی کردن این نتایج، توافق‌نامه مینسک را متزلزل خواهد کرد.

در همین حال دیدییر بورکهالتر، رئیس سازمان امنیت و همکاری اروپا نیز در بیانیه‌ای رسمی گفت: انتخابات محلی در جمهوری‌های خود خوانده دونتسک و لوهانسک مناطبق با پروتکل مینسک نیست و به اجرای توافقات خدشه‌ وارد می‌کند.

در این بیانیه آمده است: با توجه به گزارشهای منتشر شده درباره تمایل جمهوری‌های خود خوانده دونتسک و لوهانسک برای برگزاری انتخابات خارج از چهارچوب قانونی تعیین شده توسط قوانین اوکراین، دیدییر بورکهالتر اشاره می‌کند که چنین اقداماتی نقض توافق نامه مینسک است و اجرای این توافق نامه را پیچیده‌تر می‌کند.

بورکهالتر بار دیگر تکرارکرد که پیروی از پروتکل مینسک و تفاهم نامه تنها راه برای باثبات کردن وضعیت در شرق اوکراین است.

در ادامه این بیانیه آمده است: سازمان امنیت و همکاری اروپا بار دیگر گفت که اجرای کامل و بدون قید و شرط پروتکل و تفاهم نامه امضا شده همچنان برای پیشبرد ثبات سیاسی و ایجاد حمایت گسترده‌ برای بازسازی اقتصادی منطقه درگیری لازم و ضروری است.

این در حالی است که سرگئی کوزییاکف، رئیس کمیسیون مرکزی انتخابات جمهوری خود خوانده لوهانسک گفت: این انتخابات زود هنگام در لوهانسک در جوی آرام و باحضور گسترده مردم برگزار می‌شود.

وی افزود: گزارش‌های اولیه ما حاکی از حضور 90 درصد مردم در این انتخابات است و حتی گزارش شده که تعداد شرکت کنندگان از برگه‌های رای بیشتر است. خوشبختانه هنوز هیچ اقدام تحریک آمیزی گزارش نشده و آخرین روز از رقابت‌های انتخاباتی در لوهانسک نیز امروز (شنبه) به پایان رسیده است.

انتهای پیام

کد N561411

وبگردی