آفتاب

آغاز فعالیت "فدریکا موگرینی" به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

آغاز فعالیت "فدریکا موگرینی" به عنوان مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

"فدریکا موگرینی" امروز (شنبه) پس از استعفا از سمت وزارت امور خارجه ایتالیا، فعالیتش را در سمت مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بر عهده گرفت.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری نووستی، وزارت امور خارجه ایتالیا در بیانیه‌ای اعلام کرد: فدریکا موگرینی استعفای خود را به عنوان وزیر امور خارجه و همکاری‌های بین‌المللی ایتالیا 31 اکتبر 2014 تسلیم دولت کرد.

وی کمی پیش از استفعا گفت: در این هشت ماهی که من وزیر امور خارجه ایتالیا بودم سیاست و دیپلماسی کشور پرماجرا بود.

فدریکا موگرینی 41 ساله به عنوان رئیس جدید سیاست خارجه اتحادیه اروپا منصوب شده است و امروز جانشین کاترین اشتون شد که از 2009 در این سمت بود.

وی مکرراً گفته بود که می‌خواهد اتحادیه اروپا یک بازیگر در روند صلح خاورمیانه باشد و یکی از مقام‌های مطلع به برنامه‌های موگرینی اعلام کرد، وی نخستین سفرش را به عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به سرزمین‌های اشغالی، رام‌الله و غزه در هفتم و هشتم نوامبر 2014 خواهد داشت.

وی همچنین احتمالاً با محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دیدار می‌کند و تمایل خود را برای افزایش نقش اتحادیه اروپا در روند صلح خاورمیانه پنهان نکرده است البته هنوز مشخص نیست که موگرینی با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در این سفر دیدار کند اما این سفر به سرزمین‌های اشغالی از چند جهت برای وی حائز اهمیت است و وی می‌تواند به راه اشتون و همکاری نزدیک با فلسطینی‌ها در زمینه مذاکرات صلح ادامه دهد.

انتهای پیام

کد N561394

وبگردی