آفتاب
دبیر ستاد حقوق بشر مطرح کرد

وجود بدفهمی‌ها و اشتباهات در مورد حقوق بشر در ایران

وجود بدفهمی‌ها و اشتباهات در مورد حقوق بشر در ایران

دبیر حقوق بشر قوه قضاییه و نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل گفت: بدفهمی‌ها و اشتباهات بسیاری (در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران) وجود دارند.

به گزارش گروه دریافت خبر خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، محمدجواد لاریجانی در گفت‌وگوی اختصاصی با کانال آ.ار.د در خصوص آخرین وضعیت حقوق بشر در ایران، گفت: ما در حوزه‌های مختلفی از حقوق بشر در ایران پیشرفت داشته‌ایم و البته این فرآیند به راه خود ادامه خواهد داد.

لاریجانی با تاکید بر این که ما غربی نیستیم، افزود: ما فرهنگ خودمان را داریم و با یک رویکرد چند فرهنگی در جهان حضور داریم. درست است که ما می‌خواهیم متفاوت باشیم اما در عین حال به دنبال همکاری نیز هستیم.

نماینده ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل با اعلام آن که بدفهمی ها و اشتباهات بسیاری (در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران) وجود دارند، گفت: به عنوان مثال در مورد پرونده ریحانه جباری که به علت ارتکاب قتل به تازگی قصاص شد، چنان جار و جنجال رسانه ای و سیاسی از سوی غربی ها صورت گرفت که به یک دختر ایرانی، تجاوز شده و او می خواسته است از خود دفاع کند اما در نهایت به عنوان قاتل پرونده، مقصر شناخته شده است و از این رو حکم اعدام برایش اجرا شد.

به گزارش ایسنا به نقل از واحد مرکزی خبر، لاریجانی با بیان آن که در ایران به‌ندرت شاهد یک چنین پرونده هایی هستیم، گفت: اما حقیقت مطلب آن است که چنین اتفاق تلخی روی داده است و هفت سال گذشته از این زن به خاطر آنکه مرد عاشق پیشه‌اش را کشته است، شکایتی به عمل آمد. او (ریحانه) با آن مرد، ارتباط عاشقانه داشت و سرانجام از پشت به این مرد، چاقو زد. قضات پرونده دور هم جمع شدند و سرانجام این زن را به قتل (عمد) محکوم کردند. در یک چنین پرونده‌هایی عاری از هرگونه منافع سیاسی یا عمومی، محکومان پرونده می‌توانند با عفو مواجه شوند که در این صورت حکم نیز اجرا نخواهد شد.

لاریجانی ادامه داد: من احتمال می‌دهم خانواده مقتول به‌علت کمپینی که علیه قربانی و متهم کردن وی به تجاوز جنسی به‌راه افتاده بود، بسیار عصبانی بود. خانواده مقتول می گفتند که ما عزیز خود را از دست داده ایم، اما با این حال اکنون باید باور و ارزش‌های خود را هم از دست بدهیم و بپذیریم که پدر ما به یک دختر هم تجاوز کرده است.

لاریجانی افزود: من شخصا چندین بار در مورد این پرونده دخالت کردم. خانواده مقتول به من گفتند هر چند ما پدرمان را از دست داده ایم، اما نگذارید که یک نفر دیگر هم از دنیا برود؛ غافل از آنکه کمپینی علیه خانواده مقتول به‌راه افتاده بود. ما واقعا متاسفیم که چنین اتفاقی روی داده است.

محمدجواد لاریجانی در ادامه با بیان آنکه حکم اعدام علنی در ایران بسیار به‌ندرت و تنها در ارتباط با شدیدترین جرم‌ها اجرا می شود، گفت: هدف از این اعدام، تاثیر ارعاب آور آن است. این در حالی است که نود و سه درصد از اعدام ها در ایران به مواد مخدر ارتباط دارند.

خبرنگار این شبکه آلمانی سپس از لاریجانی پرسید به آزادی مطبوعات احترام می گذارید؟ وی در پاسخ گفت: مطبوعات اجازه دارند بدون ترس و واهمه از دولت انتقاد کنند. این انتقادات، تضمین شده است و باید به شما بگویم که توهین به اسلام و جریحه دار کردن احساسات اسلامی بدون شک گذر از خطوط قرمز است و هیچکس چنین اجازه ای ندارد و کسی که چنین کند، محکوم نیز خواهد شد.

لاریجانی ابراز داشت: با وجودی که تساهل اساسا برای دموکراسی ما مهم است اما تساهل و رواداری کامل در ایران امکانپذیر نیست و ما معتقدیم که کار درست و قابل انجامی هم نیست. اگر دقیق نگاه کنیم حتی کشورهای مدعی (حقوق بشر) نیز از محدودیت‌های زیادی برخوردارند. به‌عنوان مثال در بسیاری از کشورهای اروپایی، خط قرمزهایی برای صحبت (در مورد انکار) واقعه هولوکاست وجود دارد.

لاریجانی در پاسخ به این سئوال که وضعیت حقوق زنان در کشورتان را چطور ارزیابی می‌کنید و آیا در کشور شما با زنان با تبعیض رفتار نمی شود و اساسا شما تساوی حقوق میان زن و مرد را قبول دارید، گفت: وضعیت دختران و زنان ایرانی کاملا با وضعیت دختران و زنان کشورهای همسایه ما متفاوت است. آنها خیلی خوب بزرگ می شوند و تمامی گروههای اجتماعی و تمامی حوزه های دولتی را نمایندگی می کنند. آنها حتی به‌عنوان قاضی زن و همینطور در پست‌های بالا نیز مشغول بکارند. زنان ایران در پارلمان نیز حضور دارند. در این کشور، یک زن می تواند خود را برای انتخابات ریاست جمهوری نیز نامزد کند. حالا چطور باید از این نگران بود که آنها نتوانند کار پیدا کنند؟ بنابراین حضور زنان در ایران همچون (فرود) بهمن محسوس است.

انتهای پیام

کد N561244

وبگردی