آفتاب
/گزارش/

نخل‌گردانی شاخص­‌ترین آیین ظهر عاشورا در فردوس

نخل‌گردانی شاخص­‌ترین آیین ظهر عاشورا در فردوس

آئین نخل‌گردانی در خراسان‌جنوبی مخصوص شهر فردوس است که در آن پنج هیئت مذهبی نخل‌های آذین‌بندی شده را بعد از نماز ظهر عاشورا به مصلی امام خمینی(ره) برده و در آنجا این آئین را برگزار می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه‌ی خراسان‌جنوبی در فردوس، در ماه محرم آئین‌های مختلفی در شهرستان فردوس برگزار می‌شود که از آن جمله، پخت نان و غذای نذری در هیئت مذهبی و پذیرایی از عزاداران حسینی، برگزاری مراسم عزادارای به صورت دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی در سطح شهر و به ویژه برگزاری آیین نخل‌گردانی در روز عاشوراست.

از روز سوم ماه محرم، پخت نان در هیئت مذهبی آغاز و از روز ششم نیز از عزاداران حسینی با پخت غذای نذری آبگوشت در هیئت پذیرایی می‌شود.

زنان پخت نان را از روز سوم ماه محرم در تنورخانه هیئت مذهبی آغاز و روزانه بیش از 1000 قرص نان پخت می‌کنند تا این نان­‌ها در چهار روز پایانی دهه‌ی اول محرم همراه با غذای نذری بین عزاداران اباعبدالله الحسین(ع) توزیع شود.

دسته­‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی هیئت مذهبی نیز به صورت منسجم در دو نوبت صبح و عصر به عزاداری در سطح شهر پرداخته و مراسم سخنرانی و مداحی نیز در همه هیئات مذهبی برپاست.

هیئت‌های حسینی سادات، فاطمیه تالار، فدائیان موسی بن جعفر(ع)، مهدیه، ابوالفضلی، جوادالائمه، طفلان مسلم بن عقیل، جان‌نثاران حضرت علی اکبر(ع) وهیئت منتظران مهدی(عج) هیئت مذهبی شهرستان فردوس را تشکیل می‌دهند که از ابتدای محرم مراسم عزاداری برپا و از ششم محرم نیز همه روزه با پخت غذای نذری از عزاداران امام حسین(ع) پذیرایی می‌شود.

و اما آئین نخل‌گردانی در خراسان‌جنوبی مخصوص شهر فردوس است که در آن پنج هیئت مذهبی نخل‌های آذین‌بندی شده را بعد از نماز ظهر عاشورا به مصلی امام خمینی(ره) برده و در آنجا این آئین را برگزار می‌کنند، نخل در عزاداری‌ها سمبلی از حضور و فداکاری‌های حضرت ابالفضل‌العباس(ع) در حماسه کربلا است.

از صبح روز تاسوعا، نهم محرم‌الحرام کار پوشش و تزئین این نخل‌های بزرگ و زیبا آغاز شده و این آیین قدیمی در برخی روستاهای شهرستان فردوس نیز برگزار می‌شود.

نخل از حیث ظاهر منحصر به ‌فرد است بطوری‌که در هیچ جای کشور به این شکل مراسم نخل برگزار نمی‌شود و این مراسم مختص شهرستان فردوس خراسان‌جنوبی است.

نخل را در سه زمان عصر تاسوعا، شب عاشورا و ظهر عاشورا به حرکت در‌می‌آورند، پیش از این رسم بر این بود که هر کدام از هیئت‌های میهمان که از روستاهای مجاور برای عزاداری به فردوس می‌آمدند به احترام قدوم‌شان نخل را برای آنان نیز به حرکت درمی‌آوردند.

وظیفه هدایت و حرکت نخل هم نسل در نسل از پدران به فرزندان بزرگ­تر منتقل می‌شود، نخل دارای چهار پایه و دارای ارتفاعی نزدیک به ۶ متر است که نخل‌گردان‌ها آن را بر روی دوش گذاشته و با حرکت آن، مراسمی بسیار باشکوه و پرحرارت را به‌ وجود می‌آورند.

بلافاصله پس از اذان، ظهر عاشورا که نخل‌ها از سمت هیئت به سوی مصلی امام خمینی(ره) حرکت می­‌کنند، نماز پرشور عاشورا با حضور بسیار گسترده در چهارراه شهیدان پارسا برگزار و سپس نخل­‌ها به سمت مصلی به حرکت درمی­‌آیند و در محل مصلی مراسم عزاداری و سخنرانی برگزار می­‌شود.

پس از ساعتی عزاداری، هر نخل به سمت هیئت خود رفته و در محل هیئت از عزاداران پذیرایی می­‌شود، به سبب ادای احترام به سادات، نخل هیئت حسینی سادات در جلوی پنج نخل دیگر قرار می­‌گیرد و پس از پایان مراسم نخل‌گردانی نیز صحنه به آتش کشیدن خیمه­‌ها و به اسارت بردن اهل بیت امام حسین(ع) در محل هیئت فدائیان موسی بن جعفر(ع) به نمایش درآمده و خیل عظیمی از مردم فردوس در این مراسم شرکت می‌کنند.

انتهای پیام

کد N561230

وبگردی