آفتاب

نگاهی به آیین "کرب‌زنی" در مازندران

نگاهی به آیین "کرب‌زنی" در مازندران

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی مازندران گفت: مراسم آیینی مذهبی کرب‌زنی هرساله در استان‌های مازندران و گیلان در روز عاشورا برگزار می‌شود.

طوبا اوصانلو در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه مازندران، با اشاره به شیوه‌های عزاداری شیعیان ایرانی، اظهار کرد: یکی از مراسم خاصه اقوام ساکن در استان‌های شمالی ایران یعنی مازندران و گیلان شرقی «کَربْ زَنی» است. نام این آیین در شرق گیلان با اندکی تفاوت «کآرْبْ زنی» تلفظ می‌شود.

وی تصریح کرد: «کرب زنی» معمولاٌ در ماه محرم و در دهه‌ی نخستین این ماه برگزار می‌شده که موسوم به عاشورا و مصادف با سالگرد شهید شدن امام سوم شیعیان «حسین ابن علی(ع)» است. در این آیین حرکاتی نمادین از عملکرد نادمانه‌ی اقوام و طوایفی است که به هنگام وقوع نبرد، میان امام سوم شیعیان حسین ابن علی(ع) و یزید بن معاویه در دشت نینوا و صحرای کربلا ساکن بودند و این رسم در واقع ابراز ندامت و پشیمانی این اقوام است.

کارشناس اداره کل میراث فرهنگی مازندران ادامه داد: «کرب» قطعه چوبی است تراشیده شده، به اندازه‌هایی که در کف دست جا می‌شود و سطح بیرونی آن صاف است. در پشت آن بندی قرار دارد که به پشت دست می‌افتد، "کرپ" در کف دست قرار می‌گیرد و انگشتان بر گرد آن حفاظ می‌شوند. یک جفت کرپ را در دست می‌گیرند و به آهنگ نوحه‌ای که خوانده می‌شود، آنها را بر هم می‌کوبند.

انتهای پیام

کد N561107

وبگردی