آفتاب
یک فعال دانشجویی سابق:

دولت در موضوع بورسیه‌های غیرقانونی ورود مناسبی داشته است

دولت در موضوع بورسیه‌های غیرقانونی ورود مناسبی داشته است

یک فعال دانشجویی سابق گفت: دولت در موضوع بورسیه‌های غیرقانونی تا اینجا ورود مناسبی داشته است و اگر ورود پیدا نمی‌کرد باید از سوی نیروهای سیاسی و دانشگاهی مورد نقد و انتقاد جدی قرار می‌گرفت.

حسین نقاشی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در ارزیابی خود از عملکرد دولت در برخورد با موضوع بورسیه‌های غیرقانونی با بیان این‌که این بورسیه‌ها عزت آموزشی را زیر سوال می‌برد و به نوعی ترویج اشرافیت سیاسی در جامعه علمی دانشگاهی است، گفت: نادیده گرفتن بخش عمده‌ای از آرمان‌ها و شعارهای انقلاب اسلامی در این مسیر رخ داده است.

وی افزود: با توجه به نام‌ها و اسامی که به صورت غیررسمی منتشر شده، مشخص شده است کسانی که صاحب این بورسیه‌ها شده‌اند افرادی یا از مقامات دولتی و یا از وابستگان آنها بوده‌اند و افراد عادی جامعه نمی‌توانستند چنین شرایطی را به دست بیاورند. ضمن این‌که در نظر نگرفتن روال قانونی در مورد این قضیه به این نابسامانی و بی‌عدالتی افزوده است.

این فعال دانشجویی سابق خاطرنشان کرد: مبارزه با فساد از شعارهای دکتر روحانی در ایام انتخابات بود و به نظر می‌رسد که پیگیری‌های ایشان در این باره به این موضوع ارتباط دارد و باید دانست هرگونه بی‌عدالتی نوعی فساد را به وجود می ‌آورد و دولت موظف است که به طور قانونی و اخلاقی به این مساله ورود کند و تا اینجا نیز ورود مناسبی داشته است و اگر ورود پیدا نمی‌کرد باید از سوی نیروهای سیاسی و دانشگاهی مورد نقد و انتقاد جدی قرار می‌گرفت.

نقاشی در ادامه با تاکید بر این‌که وجود اطلاع‌رسانی صریح و شفاف در موضوع فساد و بی‌عدالتی ضروری است و رسانه‌ها باید از فرآیند مقابله با چنین فسادی مطلع باشند، گفت: اگرچه ممکن است برای اینکه برخی حساسیت‌ها کم شود از نام بردن افراد در مراحل ابتدایی پرهیز کرد، اما وقتی فساد سیاسی، اجتماعی و علمی اتفاق می‌افتد، یعنی جایی قانونی زیر پا گذاشته می‌شود، بنابراین لازم است در مراحل بعدی اسامی را عنوان کرد .

وی با تاکید بر این‌که روند در پیش گرفته شده از سوی دولت در مورد موضوع بورسیه‌های غیرقانونی درست بوده است، اظهار کرد:‌ در اطلاعیه اخیر که از سوی وزارت علوم منتشر شد، سعی شده تا با یک رویه معتدل این موضوع مدنظر قرار بگیرد.

وی با بیان این‌که سوء استفاده‌های احتمالی از هر قضیه‌ای ریشه در ساختارهای غلطی دارد که پیش از این پایه‌گذاری شده است، اظهار کرد: معمولا جریان‌های سیاسی مختلف به دنبال این هستند که از هر اتفاقی برای مقابله با جریان مخالف خود ابزاری پیدا کنند و این موضوع می‌تواند در موضوع بورسیه‌های غیرقانونی و وجود فساد در آموزش عالی هم اتفاق بیفتد.

نقاشی تاکید کرد: جریان اصلاحات و جریان‌سیاسی نزدیک به دولت نباید از این موضوع به عنوان ابزاری برای مقابله سیاسی استفاده کند چرا که جریان مقابل‌شان این روند را بارها تکرار کرده‌اند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: در فرهنگ سیاسی ما جا افتاده که مقابله با هر فساد و بی‌عدالتی تبدیل به یک موضوع سیاسی می‌شود تا این‌که به عنوان یک موضوع خاص مدنظر قرار بگیرد.

وی همچنین تصریح کرد: نباید چنین موضوعاتی تبدیل به یک موضوع سیاسی شود تا این‌که در نوع برخورد قضایی و علمی تاثیر منفی داشته باشد. باید خاصه موضوع بورسیه‌های غیرقانونی با رویکرد علمی بررسی شود.

نقاشی همچنین گفت که چنین اتفاقی پیش از این و در دوره‌های قبل نیز موجب اعتراضاتی شده است، بنابراین می‌توان گفت که هر نوع اشرافی‌گری در فضای جامعه علمی کشور به صورت اقتصادی و سیاسی در هر دوره‌ای که اتفاق بیفتد و منجر به فساد شود مذموم است.

انتهای پیام

کد N560985

وبگردی