آفتاب

درخواست بان کی مون برای توقف درگیری‌های سودان جنوبی

درخواست بان کی مون برای توقف درگیری‌های سودان جنوبی

دبیرکل سازمان ملل از رهبران سودان جنوبی خواست تا هرچه سریعتر درگیری‌ها بر سر منطقه نفت خیز شمال را که به خشونت کشیده شده،‌ متوقف کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری فرانسه، بان کی مون،‌ دبیرکل سازمان ملل به شدت از سرگیری درگیری‌ها در سودان جنوبی را محکوم و به طرف‌های درگیر در این کشور تاکید کرد تا هرچه سریعتر به توافقی برای گذار سیاسی دست پیدا کنند.

وی همچنین از سالوا کر،‌ رئیس جمهوری سودان جنوبی و ریک مچار، مخالف وی خواست تا هرچه سریعتر تمام عملیات نظامی را متوقف کرده و تعهداتشان را برای حفظ جان غیر نظامیان و احترام به قوانین بین‌المللی به آن‌ها متذکر شد.

دبیرکل سازمان ملل همچنین به دو طرف درباره در خطر بودن پایگاه‌های سازمان ملل در سودان جنوبی هشدار داد، جائیکه 100 هزار غیر نظامی در آن ساکن هستند.

سودان جنوبی در دسامبر و پس از مناقشات سیاسی میان رئیس جمهور و معاون سابقش ریک مچار، دچار درگیری و تنش شده اما از آن زمان این درگیری‌ها به خشونت‌های فرقه‌ای بدل شده است.

اوضاع انسانی نیز در این کشور همچنان وخیم است به طوریکه 1.8 میلیون تن بی خانمان شده‌اند که از جمله آن می‌توان به آوارگی 450 هزار تن در کشورهای همسایه اشاره کرد.

موسسه خیریه بین‌الملل آکسفام اعلام کرده که اگر این درگیری‌ها تداوم یابد، قحطی بزرگترین تهدید برای 2015 در این کشور است.

انتهای پیام

کد N560821

وبگردی