آفتاب
گزارشی از سفر هیات پارلمانی ایران به فرانسه

بروجردی بر ظرفیت مجلس‌های ایران و فرانسه برای توسعه روابط تاکید کرد

بروجردی بر ظرفیت مجلس‌های ایران و فرانسه برای توسعه روابط تاکید کرد

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در سفرش به فرانسه، با نمایندگان و گروه‌های تاثیرگذار در فرانسه دیدار و گفت‌وگو کرد و بر نقش ایران در منطقه تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در راستای توسعه تعاملات پارلمانی میان ایران و فرانسه، سفر رسمی هیات پارلمانی ایران به ریاست علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از روز دوشنبه به پاریس آغاز شد. در این سفر که بنا به دعوت الیزابت گیگو، رییس کمیسیون امور خارجه مجلس ملی فرانسه صورت گرفته است، هیات ایرانی در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه با برخی مقامات و مسوولان پارلمانی فرانسه از جمله لارشه رییس مجلس سنا، آدام رییس کمیسیون امور دفاعی، بویلپن نخست‌وزیر اسبق فرانسه، رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس فرانسه و برخی از سناتورها و نمایندگان مجلس دیدار و گفت‌وگو کردند و در این دیدارها درباره موضوعات مورد علاقه دو طرف از جمله روابط دوجانبه، منطقه‌یی و بین‌المللی تبادل نظر کرده و بروجردی با برخی از شبکه‌های خبری فرانسه نیز مصاحبه و گفت‌وگو کرد.

مذاکرات دو طرف حول محورهای همکاری‌های پارلمانی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی تمرکز داشته و هم‌چنین موضوعات منطقه‌یی از جمله تحولات خاورمیانه مانند سوریه، لبنان، عراق بخصوص پدیده تروریزم و افراطی‌گرایی و آخرین تحولات مرتبط با روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 مورد تبادل نظر قرار گرفت.

بروجردی در این سفر با تاکید بر اهمیت تعاملات پارلمانی میان دو کشور گفت: ظرفیت‌های مجلس شورای اسلامی و پارلمان فرانسه می‌تواند به توسعه روابط دو کشور در زمینه‌های مختلف کمک کند.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی کشورمان درباره آخرین روند مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 ادامه داد: فرانسوی‌ها در گفت‌وگوهای مشترک علاقه‌مندی خود را به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات ابراز داشته‌اند.

هیات پارلمانی ایران در ادامه برنامه‌های خود با بارتلون رییس مجلس ملی، رییس و اعضای گروه دوستی فرانسه و ایران در مجلس ملی دیدار و گفت‌وگو کرد.

هم‌چنین بروجردی در محل آکادمی بین‌المللی دیپلماتیک در جمع اندیشمندان و محققان فرانسوی درباره سیاست خارجی ایران سخنرانی کرد.

او با اشاره به شرایط حساس و خطیر منطقه خاورمیانه و تهدیدهای تروریستی بر جدی بودن تهدید داعش برای منطقه و کشورهای اروپایی تاکید کرد و این سوال را مطرح کرد که چگونه می‌شود در کشورهای اروپایی هزاران نفر طرفدار اندیشه داعشی شده و به آن می‌پیوندند.

وی هم‌چنین بر لزوم برخورد یکسان با همه گروه‌های تروریستی و تقسیم‌بندی نکردن آن‌ها به تروریست خوب و بد و بر جدیت ایران برای مقابله با داعش تاکید کرد.

او خاطرنشان کرد: ایران به دلیل این که اطمینان به اهداف ائتلاف ایجاد شده علیه داعش ندارد، با این ائتلاف همکاری نمی‌کند.

طرف فرانسوی نیز در این دیدارها بر نقش و اهمیت ایران در حل و فصل بحران‌های منطقه‌یی و بین‌المللی تاکید کرد.

انتهای پیام

کد N560819

وبگردی