آفتاب

طرح جدید دی میستورا در شورای امنیت برای بحران سوریه

طرح جدید دی میستورا در شورای امنیت برای بحران سوریه

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در نشست شورای امنیت با موضوع بررسی وضعیت انسانی این کشور پیشنهاد ایجاد مناطق حفاظت شده (مناطق ایست جنگی) برای توقف جنگ‌ و درگیری‌ها و بازگشت مردم به زندگی ارائه کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از شبکه خبری الدستور، استفان دی میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه در نشست شورای امنیت پیشنهاد جدیدی تحت عنوان برنامه کار مبنی بر ایجاد مناطق حفاظت شده در داخل برخی شهرها و روستاهای سوریه با هدف تضمین توقف درگیری‌ها میان دو طرف در این مناطق ارائه کرد. این طرح با آنچه آتش بس منطقه‌ای نامیده می‌شود، متفاوت است.

دی میستورا در جمع خبرنگاران گفت: طرح پیشنهادی من طرح صلح نیست بلکه پیشنهادی برای تبدیل شهر حلب به اولین منطقه‌ای است که درگیری‌ها در آن متوقف شده و با ورود کمک‌های انسانی مردم به زندگی خود بازگردند.

در نشست روز گذشته شورای امنیت که استفان دی میستورا به همراه کیونگ واکانگ، معاون رئیس هماهنگ کننده کمک‌های اضطراری سازمان ملل حضور داشتند، وضعیت انسانی سوریه بررسی شد.

فرستاده ویژه سازمان ملل در سوریه در این نشست گفت: داعش خطر بزرگی است که ما باید با آن مقابله کنیم.

دی میستورا که به تازگی از بازدید 40 روزه خود از دمشق باز می‌گردد با اشاره به ضرورت انجام اقدامات لازم برای مقابله با داعش گفت: داعش تلاش‌های ما را تحت الشعاع قرار داده است.

کانگ در مورد وضعیت انسانی در سوریه گفت: در سایه افزایش خشونت‌های مسلحانه و قتل و کشتار، وخامت شرایط انسانی سوریه ادامه دارد. میلیون‌ها سوری مجبور به زندگی در شرایط وحشتناکی هستند و هیچ پناهگاه امنی در داخل مرزهای سوریه برای این مردم وجود ندارد.

نیازهای اساسی این مردم شامل حمایت از آنان و حفظ بقایشان برآورده نمی‌شود و حقوق این گروه در سایه فرار از مجازات زیرپا گذاشته می‌شود. آینده این مردم و کشور سوریه به شکل رو به افزایشی ترسناک و رعب انگیز به نظر می‌رسد.

بشار الجعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل در واکنش به این طرح گفت: فردا در نشستی در نیویورک با حضور دی میستورا به بررسی این طرح خواهند پرداخت.

الجعفری افزود: این طرح که در سوریه طرح آشتی ملی نامیده می‌شود، در برخی مناطق از جمله دمشق و حمص موفقیت آمیز بوده است.

انتهای پیام

کد N560509

وبگردی