آفتاب
با استفاده از سلول‌های بنیادی صورت گرفت

تولید نخستین مینی معده‌های سه‌بعدی انسانی در آزمایشگاه

تولید نخستین مینی معده‌های سه‌بعدی انسانی در آزمایشگاه

محققان امریکایی با استفاده از سلول‌های بنیادی پرتوان موفق به تولید نخستین مینی‌معده‌های سه‌بعدی انسانی در آزمایشگاه شدند.

به گزارش سرویس علمی ایسنا دانشمندان مرکز پزشکی بیمارستان کودکان سینسیناتی امریکا از سلول‌های بنیادی پرتوان انسانی برای رشددادن نسخه مینیاتوری معده بهره بردند. سلول‌های بنیادی پرتوان می‌توانند به هر نوع سلولی در بدن تبدیل شوند.

این مطالعه با همکاری کالج پزشکی سینسیناتی انجام شد و محققان از مینی‌معده‌های تولیدشده در آزمایشگاه موسوم به gastric organoids برای مطالعه عفونت ناشی از باکتری H. pylori استفاده کردند. این باکتری، عامل اصلی بیماری زخم‌ پپتیک معده و سرطان معده به شمار می‌آید.

کلید رشد دادن مینی‌معده‌های انسانی، شناسایی مراحل دخیل در شکل‌گیری عادی معده در طول رشد جنین بود. با دستکاری‌کردن این فرآیندهای عادی در ظرف آزمایشگاهی، دانشمندان توانستند سلول‌های بنیادی را به بافت معده تبدیل کنند.

طی بازه زمانی یک ماهه، این مراحل منجر به شکل‌گیری مینی‌معده‌های انسانی سه‌بعدی شدند که قطر آن‌ها حدود سه میلی‌متر بود.

این نخستین باری است که مینی‌معده‌های انسانی سه‌بعدی تولید می‌شوند و چنین موفقیتی فرصت‌های جدیدی برای ساخت دارو، مدلبندی مراحل اولیه سرطان معده و بررسی تعدادی از دیابت‌های مرتبط با چاقی در اختیار می‌گذارد.

جزئیات این دستاورد علمی در نشریه Nature قابل‌مشاهده است.

انتهای پیام

کد N560393

وبگردی