آفتاب

ارتش مصر آماده عملیات گسترده در سیناء/دولت مخالفان تخلیه منازل را تهدید کرد

ارتش مصر آماده عملیات گسترده در سیناء/دولت مخالفان تخلیه منازل را تهدید کرد

نخست وزیر مصر دستور داده است تا مناطق محدودی در شهر رفح و مشخصا بخش شمال شرقی سیناء را جدا کنند، این درحالی است که استاندار سینای شمالی نیز اعلام کرد که مقامات مصری به کسانی که متحمل ضرر شده‌اند خسارت پرداخت می‌کنند و در صورتی که افراد منطقه با ترک منازل‌شان مخالفت کنند آنها را به زور بیرون می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت شبکه الجزیره، ابراهیم محلب، نخست وزیر مصر دستور داده است که مرزهای منطقه حائل پیشنهادی در شهر رفح در همجواری غزه مشخص شود.

دستور ایجاد منطقه حائل که عمق آن از چهارصد متر آغاز می‌شود شامل ایجاد منطقه کاملا خالی از سکنه و ایجاد مناطق جایگزین برای ساکنان است.

وی افزود: در صورتی که ساکنان منطقه دوستانه منطقه را تخلیه نکنند، با استفاده از زور و برخورد قانونی و مصادره دارایی‌های آنان وارد عمل خواهیم شد.

از سوی دیگر، عبدالفتاح دحور، استاندار سینای شمالی اعلام کرد که مقامات کشور برای کمک فوری به کسانی که منازل خود را تخلیه کنند مبلغی به عنوان غرامت پرداخت خواهد کرد.

وی اعلام کرد: منازلی که قرار است خالی شوند در مسافت 500 متری میان شهر رفح مصر و مرز نوار غزه قرار دارند.

وی تصریح کرد: تعداد منازلی که در این محدوده وجود دارند 680 واحد است که از میان آن‌ها 200 منزل مسکونی که در داخل تونل‌های کشیده شده تا نوار غزه وجود داشت، ویران شدند.

استاندار سینای شمالی افزود: مقامات مصری مبلغی حدود 126 دلار به مدت سه ماه برای کمک به کسانی که تخلیه خانه‌هایشان تمام شده کمک می‌کنند و خسارت مالی دیگری که قیمت آن هنوز مشخص نشده را به آنان پرداخت خواهد کرد.

وی افزود: این پرداخت خسارت شامل خانه‌هایی که داخل تونل کشف‌ شده‌اند نمی‌شود. دولت همچنین دستور داد که گردان‌های مسلح از مهندسان وابسته به ارتش مصر نیز برای عملیات ویرانی خانه‌ها در رفح در مرز با غزه وارد عمل شوند.

این در حالی است که مقامات حقوقی طبق ماده 65 قانون مصر با اجرای عملیات ویرانی خانه‌ها مخالفت کردند.

شاهدان عینی اعلام کردند که نیروهای ارتش برای ایجاد منطقه حایل، منازلی را که در نوار مرزی میان مصر و غزه وجود دارد ویران کردند.

ساکنان سیناء از این مساله شکایت دارند که دولت‌هایی که پی در پی روی کار آمده‌اند به وعده‌های خود برای رشد منطقه صحرایی پایبند نبودند که این مساله باعث شده برخی از ساکنان سیناء به ساخت و سازهای غیرقانونی مشغول شوند.

یک معلم در رفح مصر اعلام کرد که دولت باید زودتر به ساکنان در این منطقه اطلاع می‌داد و تا قبل از تخلیه خانه‌هایشان به آن‌ها خسارت پرداخت می‌کرد.

دیگر ساکنان سیناء اعلام کردند: ما سه شرط داریم یا خسارت مالی به ما پرداخت کنند، یا یک واحد مسکونی در منطقه‌ای نزدیک به ما بدهند و یا قطعه زمینی بدهند تا خودمان در آنجا خانه‌ای را احداث کنیم.

در همین راستا منابع امنیتی در استان سیناء اعلام کردند که ارتش پنج تن را که در میان آن دو سرکرده گروه انصار بیت المقدس وجود داشته، کشته است.

ارتش همچنین 9 تن را که سعی داشتند به سمت نوار مرزی با غزه بروند را دستگیر و سه منزل مسکونی را که در آن مواد منفجره و سلاح شلیک وجود دادشته را ویران کرده است.

تمامی این تحولات در پی حمله مسلحانه به مقر نظامیان مصری در سینای شمالی رخ داده است.

از سوی دیگر، نیروهای مسلح و نیروهای ویژه مصر برای عملیات نظامی گسترده علیه تندروها در سینای شمالی آمادگی خود را تکمیل کرده‌اند.

یک مقام نظامی مصری گفت: استقرار مجدد نیروها و دستور به نیروهای پشتیبانی که از قاهره می‌آیند پایان یافته و ما منتظر دستور برای آغاز حمله و اقدام فوری علیه اهداف مشخص و نابودی شبه نظامیان در شهرهای العریش و شیخ الزوید و رفح هستیم.

انتهای پیام

کد N560037

وبگردی