آفتاب
کلباسی در گفت‌وگو با ایسنا:

دوام جامعه مرهون توجه به فریضه امر به‌معروف و نهی ازمنکر است

دوام جامعه مرهون توجه به فریضه امر به‌معروف و نهی ازمنکر است

قائم مقام ستاد اقامه نماز گفت:‌ امر به معروف و نهی از منکر مانند سدی است که اجازه نمی‌دهد مفاسد در جامعه ترویج پیدا کنند و همچنین مراقبت می‌کند که منکر نفوذ پیدا نکند و معروف توسعه پیدا کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مجتبی کلباسی در گفت‌و‌گو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با بیان این‌که «جایگاه امر به معروف و نهی از منکر یک جایگاه بسیار روشن در جامعه اسلامی است» اظهار کرد: در جامعه‌ای که معروف‌ها و منکرها ترویج نشود، آن جامعه گرفتار آسیب‌های فراوانی می‌شود.

وی در ادامه با بیان این‌که «برای‌ امر به معروف و نهی از منکر باید شرایط آن را بدانیم» تصریح کرد: قدم اول شناخت معروف‌ها و منکرها است. تا وقتی کسی معروف و منکر را نشناسد نمی‌تواند نسبت به آن، امر و یا نهی کند.

قائم مقام ستاد اقامه نماز افزود: شرط بعدی این است که امر به معروف و نهی از منکر باید در جایی صورت بگیرد که بدانیم اثرگذار است. اگر بدانیم تأثیری ندارد امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست.

کلباسی یادآور شد: یکی دیگر از مراحل امر به معروف و نهی از منکر این است که مفسده‌ای بر آن مترتب نباشد. مثلا اگر این امر به معروف و نهی از منکر تبعات ناگواری از جهات مختلف داشته باشد، در این صورت امر به معروف و نهی از منکر واجب نیست.

وی گفت: این‌که شرط امر به معروف و نهی از منکر، معرفت است در بعضی از مسائل مثل مسائل اساسی اسلام این شرط و تبعات مطرح نیست. مثل اینکه امام حسین (ع) برای امر به معروف و نهی از منکر حرکت کرد و در این مسیر جان خود و فرزندانش را فدا کرد چون در آنجا اساس اسلام مطرح بود. اما اگر در مواردی که امر به معروف و نهی از منکر تبعاتی داشته باشد آنجا باید به کارشناس مراجعه کنیم.

قائم مقام ستاد اقامه نماز ادامه داد: نباید با فریضه امر به معروف و نهی از منکر به گونه‌ای برخورد شود که عملا آن را سبک کنیم. ما گاهی ملاحظه می‌کنیم که منکرها و معروف‌های بسیار مورد توجه قرار می‌گیرد ولی کسی به معروف‌ها و منکرهای بزرگ کاری ندارد. رشوه‌خواری، رباخواری، بی‌عدالتی، تبعیض، اختلاس و... جزء منکرهای بزرگ هستند. گاهی هم در مسائل سیاسی و اجتماعی منکرهای بسیار بزرگی صورت می‌گیرد که کسی به آنها توجه نمی‌کند.

کلباسی تاکید کرد: گاهی می‌بینیم در جامعه به مسائل جزئی و پیش پا افتاده اهمیت می‌دهند. در این صورت منکرهای اصلی فراموش می‌شود و این‌گونه می‌شود که معروف‌ها و منکرها در جامعه بی‌فایده می‌شود و به نوعی شأن امر به معروف و نهی از منکر پایین می‌آید. حضرت سیدالشهدا (ع) ‌برای یک مسأله بسیار اساسی حرکت کرد نه یک مسأله فرعی و شاخه‌ای.

وی گفت: در امر به معروف و نهی از منکر شناخت بسیار مهم است. این‌که بدانیم چه چیزی اولویت است و چه چیزی فرع و روی آنها سرمایه‌گذاری کنیم. گاهی در امر به معروف و نهی از منکر باید حدود آن را دولت مشخص کند و هر کسی اجازه ورود به آن را ندارد.

قائم مقام ستاد اقامه نماز گفت: برای این‌که منکرها در جامعه کم شود گاهی لازم است جرایمی در نظر گرفته شود. مثل اگر برای فردی که از چراغ قرمز عبور می‌کند هیچ مجازاتی در نظر گرفته نشود این منکر در جامعه ترویج پیدا می‌کند پس باید برای تمام معروف‌ها و منکرها فرهنگ سازی کنیم و دوام و بقای جامعه مرهون توجه به این فریضه است.

انتهای پیام

کد N559870

وبگردی