آفتاب

گسترش فعالیت‌های سایبری وزارت خارجه آمریکا علیه داعش

گسترش فعالیت‌های سایبری وزارت خارجه آمریکا علیه داعش

یک مقام بلندپایه در وزارت خارجه آمریکا با اعلام گسترش فعالیت‌های سایبری واشنگتن علیه داعش فاش کرد که این کشور روزانه هزاران سایت و ایمیل متعلق به افراط‌گرایان را کنترل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، آلبرتو فرناندز از کارشناسان مرکز استراتژیک ارتباطاتی مبارزه با تروریسم در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق‌ الاوسط گفت: وزارت خارجه آمریکا در زمینه جنگ اینترنتی و با استفاده از زبان عربی و انگلیسی حساب کاربری گروه‌های تروریستی تندرو را در سایت توییتر بررسی کرده و هدفش شناسایی روابط جوانان غربی و عربی است که از طریق این سایت فیلم‌ها و تصاویر مشکوک منتشر می‌کنند.

وی در خصوص آشنایی کارکنان ارتش سایبری اعلام کرد که بیشتر اعضای ارتش سایبری وابسته به وزارت خارجه با زبان عربی آشنا هستند و حساب‌های کاربری با این زبان در سایت‌های توییتر و یوتیوب دارند.

آلبرتو فرناندز اعلام کرد که این تیم اینترنتی از سال 2011 میلادی به عنوان بخشی از مرکز ارتباطات استراتژیکی مبارزه با تروریسم آغاز به کار کرد.

سفیر آمریکا در پاسخ به سوالی درخصوص وظیفه این گروه‌ها، تعداد کارکنان آن و به ویژه کارکنانی که به زبان عربی آشنایی دارند، به خبرنگار الشرق الاوسط گفت: این تیم اینترنتی، پایگاه‌های اجتماعی را بررسی و موضوعات مطرح شده در این سایت را دنبال کرده و برای شناسایی و اکاذیب و دروغ‌هایی که دو گروه تروریستی القاعده و داعش در توییتر منتشر می‌کنند به این پایگاه‌های آنان نفوذ می‌کند.

وی در ادامه سخنان خود اعلام کرد: بیشتر قربانیان جنایات القاعده و داعش مسلمان هستند به رغم اینکه دو گروه تروریستی خسارت‌ها و آسیب‌های زیادی در منطقه به بار آورده بیشتر اعضای آن مسلمان هستند. ما در این گروه اینترنتی حدود 20 کارمندی که به زبان عربی صحبت می‌کنند، در اختیار داریم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا اقدامات این گروه اینترنتی نوعی جاسوسی است یا خیر، افزود: ما تمام این شک و شبهه‌ها را به خوبی درک می‌کنیم اما اساس کار ما بررسی ارتباطات تندروها و متوقف کردن اقدامات آنان و پاسخ دادن به دروغ‌هایی است که تروریست‌ها در سایت‌ها منتشر می‌کنند.

این مسوول آمریکایی در ادامه تصریح کرد: ما روزانه ده‌ها پایگاه متعلق به افراطی‌ها را بررسی می‌کنیم و هدف ما از این اقدام بررسی موضوعات روزانه‌ای است که در رسانه‌ها از این گروه تروریستی منتشر شده و ذهن مردم را مشغول می‌کنند. در واقع محوریت کار ما مقابله با اقدامات گروه تروریستی داعش است.

این مقام آمریکا در پاسخ به سوالی درخصوص تعداد پایگاه‌هایی که این تیم ردیاب اینترنتی بررسی می‌کند، افزود: بیشترین تمرکز ما بر روی سایت توییتر بوده اما در کنار آن سایت‌های دیگر از جمله فیس‌بوک و یوتیوب را نیز بررسی می‌کنیم.

وی افزود: هدف ما برقراری ارتباط با تندروها و یا قانع کردن آنها برای بازگشت از راه اشتباهشان نیست هرچند که ما سعی کردیم که عمر همامی، آمریکایی را که به جنبش جوانان سومالی پیوست را متقاعد کنیم تا از این گروه تروریستی جدا شود، اما او به نصیحت‌های ما گوش نداد و در نهایت در سال 2013 به دست این گروه کشته شد.

وی درخصوص چگونگی واکنش تروریست‌ها در اینترنت به اقدامات این تیم افزود: برخی از آنها ما را تهدید می‌کنند و یا سعی می‌کنند تا صفحه اینترنتی ما را مسدود کرده چراکه آنان انتقادپذیر نیستند و به آزادی بیان اعتقادی ندارند.

فرناندز در پاسخ به سوالی درخصوص وجود اختلافات اصلی میان گروه‌های تندرو گفت: میان این گروه‌ها اختلافات داخلی وجود دارد، اما تمام آنها در یک خط حرکت می‌کنند. آنها دوست ندارند از بی‌گناهانی که آنها را به قتل رساندند حرفی بزنند. آنها به دنبال اقدامات تروریستی و جنایات در حق تمام افراد از جمله زنان و کودکان بی‌گناه هستند.

آلبرتو فرناندز در پایان اظهار کرد: شواهد محکمی داریم که می‌توانیم آنها را شکست دهیم اما نمی‌توانیم به طور دقیق علناً در این باره با رسانه‌ها صحبت کنیم. ما از تمامی دولت‌ها، سازمان‌های غیردولتی و جامعه مدنی می‌خواهیم که برای مقابله و نابودی دروغ‌هایی که گروه‌های تروریستی با هدف ایجاد رعب و وحشت در اینترنت منتشر می‌کنند، تیم ردیاب اینترنتی تشکیل دهند تا بتوانند جلوی این‌گونه اقدامات آنها را بگیرند.

انتهای پیام

کد N559745

وبگردی