آفتاب

1100 مرگ و میر گربه‎سانان در لرستان

1100 مرگ و میر گربه‎سانان در لرستان

کارشناس مسئول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان گفت: از سال 85 تاکنون 100 مرگ و میر گربه‎سانان در استان گزارش شده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)منطقه لرستان، بهرام رمضانی در کارگاه آموزشی مهارتی منطقه‎ای پلنگ ایرانی بیان کرد: لرستان با وسعت یک میلیون و 200 هزار هکتار دو درصد از خاک ایران را دربرمی‎گیرد و 10 درصد از جنگل‎های کشور و 20 درصد جنگل‎های زاگرس را داراست.

وی اضافه کرد: این استان با 356 گونه جانوری تنوع زیستی منحصر به فرد و کمیابی از جانوران را داراست. در حال حاضر نیز سه گونه کمیاب سمندر زاگرس، ماهی کور غار و پلنگ زاگرس که در لیست قرمز قرار دارند زیستگاه آنها در لرستان است.

رمضانی ادامه داد: در این استان از سال 85 تاکنون 1100 مرگ و میر گربه‎سانان به وقوع پیوسته که 70 درصد آن به خاطر تصادفات جاده‎ای بود.

کارشناس مسئول حیات‌وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست لرستان، افزود: باید با نصب سرعت‎گیر و تابلوهای هشداردهنده در محل عبور این حیوانات و کریدورهای لازم از تلفات آنها جلوگیری شود.

وی با اشاره به مشکلاتی که پلنگ ایرانی را تهدید می‎کند، گفت: شکار غیرمجاز از مهم‎ترین عوامل است که یکی از راه‎ها کنترل و مدیریت سلاح است، در این راستا با نیروهای مسلح تفاهم‎نامه‎ای منعقد شده تا از روند در دسترس قرار گرفتن اسلحه‌های غیرمجاز در دست مردم جلوگیری به عمل آید.

رمضانی اظهار کرد: همچنین بیماری‎هایی نظیر آنفلوانزا و کزاز نیز می‎تواند خسارات جبران‎ناپذیری به حیات‌وحش وارد کند، نبود طعمه در زمستان و آب در تابستان باعث می‎شود که حیوانات به جوامع محلی تعارض کنند و مردم نیز در اقدامات تلافی‎جویانه جمعیت آنها را کاهش دهند.

انتهای پیام

کد N559617

وبگردی