آفتاب

«نیلی» به مخالفان خود چه گفت؟

«نیلی» به مخالفان خود چه گفت؟

نمایندگان مخالف وزیر پیشنهادی علوم دلایل مخالفت خود را در صحن علنی امروز مجلس بیان کردند که نیلی نیز به برخی از این دلایل پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در جریان بررسی صلاحیت محمود نیلی احمدآبادی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در جلسه علنی امروز (چهارشنبه) مجلس، مخالفان به ایراد سخن پرداختند که وزیر پیشنهادی در انتهای اظهارات مخالفان و موافقان به دفاع از خود پرداخت.

*اولین مخالف که به ایراد نطق پرداخت عزیز اکبریان نماینده مردم کرج بود. او در بخشی از صحبت‌های خود دلایل مخالفتش را اینطور بیان کرد که شناخت سیاسی با جولانگاه اهداف سیاسی وزارت علوم که آن را دنبال می‌کند فرق می‌کند، دانشگاه‌ها نباید جولانگاه احزاب سیاسی شوند و فعالیت سیاسی با جولانگاه اهداف سیاسی که وزارت علوم به دنبال آن است فرق می‌کند.

نیلی احمدآبادی نیز در پاسخ به این موضوع جلوگیری از غوغاسالاری و سیاست‌بازی در دانشگاه‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت که دانشگاه‌ها نباید باشگاه سیاسی جریان‌های چپ و راست شوند.

اکبریان همچنین معتقد بود حوادثی در پردیس کشاورزی دانشگاه تهران و در زمان عزای عمومی ارتحال آیت‌الله مهدوی کنی اتفاق افتاده بود که انجمن اسلامی دانشگاه تهران و دانشجویان جدیدالورود جرأت وجود عکس نخست‌وزیر امام (ره) با عنوان آزادی فتنه‌گران از زندان را به خود دادند و در پردیس کشاورزی کرج مراسمی را برگزار کرد و در این مراسم جشنی برگزار و به مقدسات کشور توهین شده است.

وزیر پیشنهادی علوم در جواب این مطلب اینگونه گفت: من خدمت آقای اکبریان هم عرض کردم اگر خلافی صورت گرفته باشد حتما دانشگاه برخورد می‌کرد و جناب آقای اکبریان هیچ سندی را در خصوص مواردی که ذکر کردند به جلسه ارائه نکردند و من پیش از این از ایشان خواستم هر سندی دارند در اختیار من قرار دهند و تا به امروز هم من هیچ سندی ندیدم و تنها چیزی که دارم گزارش مکتوب معاون فرهنگی دانشگاه است که بسیاری از عزیزان ایشان را می‌شناسند. گزارش مکتوب این عزیزان در سایت دانشگاه وجود دارد و هیچگونه تخطئی از مجوز داده شده صورت نگرفته و مراسم در کمال آرامش و برابر مقررات انجام شده و به دلیل عزای عمومی مراسم در شروع با ادای احترام به آیت‌الله مهدوی کنی شروع شد .

نیلی تاکید کرد: هیچگونه موضوعی که خلاف شرع مقدس و قوانین دانشگاه باشد صورت نگرفته و این گزارش مکتوب و مستند است و اگر چیزی خلاف این وجود دارد به من ارائه شود و من هم وظیفه دارم برابر مقررات اقدام کنم ولی من به دانشجویان دانشگاه و اساتید اعتماد دارم.

این نماینده مخالف وزیر پیشنهادی علوم همچنین گفت که در طول تاریخ صدساله برای اولین بار است که دانشگاه تهران 9 ماه با سرپرست اداره می‌شود.

او در پرسش‌هایی مطرح کرد که چرا افراد لایق،‌ شایسته و انقلابی انتخاب نمی‌شود که از شورای عالی انقلاب فرهنگی رأی بگیرد؟ شخصی را در دانشگاه تهران انتخاب می‌کنیم که روزنامه‌های اصلاحات می‌نویسند رهبر رفت امید آمد. منظور از رهبر آقای دکتر فرهاد رهبر و امید آقای دکتر امید است.

وزیر پیشنهادی در پاسخ اینگونه مطرح کرد که اگر نگاهی به متوسط معرفی سرپرستان دانشگاه به شورای انقلاب فرهنگی توجه کنیم متوجه می‌شویم که معمولا یک دوره چند ماهه نیاز است و شنیده‌ها حاکی از آن بوده که این موضوع تقاضای انقلاب فرهنگی جهت بررسی عملکرد سرپرست است و اگر نیاز به این زمان نبود که از همان ابتدا حکم ریاست دانشگاه را برای سرپرست صادر می‌کردند.

نیلی خاطر نشان کرد که قانون اجازه می‌دهد که سرپرست به مدت شش ماه مسئولیت اداره دانشگاه را بر عهده گیرد. لذا از زمانی که بنده این مسئولیت را برعهده گرفتم حدود چهار ماه زمان سپری شده است.

او همچنین گفت: موضوع خاصی درباره ضعف عملکرد برای پاسخگویی ندیدم و حتی می‌توانم بگویم برعکس تحولات زیادی در این حوزه شکل گرفت.

اکبریان از نیلی پرسید که چرا از فتنه تبری نمی‌جویید؟ و گفت : مگر یکی از تذکرات رهبری به دولت درمورد فتنه نبود؟ آقایان تا به فتنه می‌رسند سکوت می‌کنند. ما هم پیرو رهبری هستیم ویژگی‌های پاسداران صداقت و ولایت‌پذیری‌شان است.

*نادران نماینده مردم تهران نیز در سخنان خود در مخالفت با وزیر پیشنهادی بحث حوادث سال 88 و عملکرد نیلی در این زمینه را مورد انتقاد قرار داد.

نیلی نیز در پاسخ گفت که تا به امروز خودم و هیچ یک از همکارانم از خطوط قرمز ترسیم شده توسط مقام معظم رهبری عدول نکرده و حتی یک مورد پیدا نمی‌کنید که خودم یا همکارانم خارج از این چارچوب در زمان مسئولیت و حتی بعد از مسئولیت عمل کرده باشد و یک مورد را پیدا نخواهید کرد که همکاران من خطوط نظام را زیر پا گذاشته باشند.

این نماینده مخالف تصدی نیلی بر وزارت علوم همچنین معتقد بود که اگر نیلی قدر و منزلت بسیج را می‌دانست علیه بسیج و مقدسات در جریان اوج فتنه نامه نمی‌نوشت.

وزیر پیشنهادی علوم در جواب این اظهارات با تاکید بر اینکه باید زمان و مکان در نظر گرفته شود تصریح کرد: در سال 88 دو بار به دانشگاه تهاجم شد که مورد تقبیح مقام معظم رهبری هم بود و در 16 آذر به دانشکده فنی دانشگاه تهاجم شد و به شکل بسیار بدی این کار انجام شد و تاثیر منفی زیادی در روحیه جوانان و دانشجویان داشت و متاسفانه کسانی که پیشرفت این مملکت را نمی‌خواهند و برخلاف مصالح این کشور قدم برمی‌دارند و از دشمنان این کشور هستند همواره می‌خواهند به جوانان القا کنند که ملجاء و پناهگاه شما در خارج مرزهای کشور است و این نامه به جوانان نشان داد که آنکه باید به آن پناه ببرند مقام معظم رهبری است.

اکبریان همچنین خطاب به نیلی گفت: شما بیش از 25 نفر از نیروهای ارزشی را به عنوان سرپرست از مسئولیت‌های مختلف عزل کردید که نیلی اینگونه پاسخ داد: طی مدت سرپرستی‌ام در دانشگاه تهران حداقل تغییرات را صورت دادم و همکارانی را جایگزین کردم که صرفا مدت مسئولیت آنها تمام شده بود، جز یک یا دو مورد که احساس کردم باید تغییر کنند همچنین درمورد مدیران فعلی هم می توانید مطالعه کنید که همه از معتقدان نظام بوده و کاملا در چارچوب انقلاب و رهبری عمل کرده و خواهند کرد.

*به گزارش ایسنا، سیدمحمود نبویان دومین نفری بود که در مخالفت با نیلی احمدآبادی به ایراد نطق پرداخت و به مسئله برگزاری اردوهای مختلط، کنسرت موسیقی و سایر موارد اخلاقی در زمان مدیریت نیلی بر پردیس دانشکده‌های فنی تهران اشاره و از این موضوع انتقاد کرد.

*الیاس نادران نیز در مخالفت خود به این موضوع اشاره کرد و گفت که رهبری بارها فرمودند اردوهای مختلط توسط دانشگاهها برگزار نشود این اتفاق افتاد و دانشجویان مختلط به ترکیه رفتند و اتفاقاتی افتاد که حیف است از تریبون مقدس مجلس در مورد آن حرفی زده شود.

وزیر پیشنهادی علوم در پاسخ به این دو مخالف اینطور بیان کرد: احتمالا این اردو در زمانی برگزار شده که بنده مسئول دانشکده فنی دانشگاه تهران بودم اما صدور مجوز اردوهای خارج از کشور به عهده رئیس پردیس دانشکده‌های فنی نیست بلکه به عهده دانشگاه تهران است. لذا در این بخش بنده مجوزی را صادر نکردم.

*عبدالکریم جمیری نماینده مردم بوشهر در مجلس نیز بحث هماهنگی‌های میان دولت و مجلس را مورد تاکید قرار داد و خاطر نشان کرد: چه ایرادی دارد دولت هنگامی که قرار است یک وزارتخانه‌ای سامان یابد با هماهنگی با نهادهای مربوطه از جمله مجلس و شورای عالی انقلاب فرهنگی اقدام به معرفی وزیر کند تا همه از عملکرد ما راضی شوند .

نیلی نیز در پاسخ گفت که مساله دیگر مورد انتقاد و توجه نمایندگان و دولت ارتباط جدی و موثر میان دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها اعم از دولتی و خصوصی است. علیرغم ارتباط موثری که بین دانشگاه‌ها و این دستگاه‌ها در قالب‌های مختلف شکل گرفته اما هنوز فاصله زیادی تا ایجاد یک رابطه موثر و منطقی وجود دارد. توجه به سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که بتوانند نیاز مشترک دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه‌ها را محقق کنند از جمله اولویت‌هایی است که باید در دستور کار وزیر علوم قرار بگیرد.

انتهای پیام

کد N559596

وبگردی