آفتاب

همکاری دریایی ایران و چین؛ آغاز همکاری از اقیانوس آرام تا خلیج‌فارس

همکاری دریایی ایران و چین؛ آغاز همکاری از اقیانوس آرام تا خلیج‌فارس

روزنامه واشنگتن‌پست با اشاره به حضور نیروی دریایی چین در آب‌های خلیج‌فارس نوشت: این آغاز شکوفایی یک همکاری دریایی است که از اقیانوس آرام تا خلیج‌فارس گسترده شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، و به نوشته روزنامه واشنگتن‌پست، ماه گذشته بازیدکنندگان در بندرعباس، شهری ساحلی واقع در جنوب ایران گرد هم آمدند تا شاهد حضور بی‌سابقه دو ناو دریایی چین در این بندرگاه باشند. این اتفاق می‌تواند تنها آغاز یک همکاری دریای رو به‌ رشد میان ایران و چین باشد که از اقیانوس آرام تا دریای خلیج‌فارس گسترده شده است.

فرماندهان ایران و چین هفته گذشته اعلام کردند قصد دارند همکاری دریایی بیش‌تری با یکدیگر داشته باشند. اگرچه جزییات این همکاری مشخص نیست اما واضح است که دو طرف اهدافی را دنبال می‌کنند؛ گسترش دستیابی ناوهای دریایی‌شان به آب‌های دور و بندرگاه‌های جدید به علاوه ضربه زدن به آمریکا و نیروی دریایی قدرتمندش.

برای چین همکاری دریایی با ایران نویددهنده یک راه جدید مناسب برای افزایش دستیابی‌اش به آفریقا و ابزاری برای افزایش روابط تجاری بزرگش با ایران است. چین به گاز و نفت ایران نیاز دارد و ایران از این که بتواند راهی برای جبران تحریم‌های غرب بیاید خرسند است.

هم‌چنین بیش‌تر شدن همکاری دریایی ایران و چین می‌تواند برای تهران یک برد محسوب شود. این کشور معمولا به طرح‌هایش برای ارتقای ناوگان‌های خود مباهات می‌کند و با کمک کارشناسان چینی می‌تواند به برخی اهدافش شامل تجهیز ناوگان‌هایش به قابلیت شناسایی و حمله هم‌زمان به هواپیماهای بدون سرنشین برسد.

فرماندهان ایران و چین به وضوع مشخص کردند که خواهان افزایش ظرفیت نیروی دریایی‌شان هستند اما هدف دو کشور از یکدیگر متفاوت است. چین که در حال ارتقای قدرت دریایی‌اش است امیدوار است بتواند مانع از حضور نیروی دریایی قدرتمند آمریکا در آسیا شود. از طرفی دیگر ایران نیز می‌خواهد از طریق نیروی دریایی‌اش به واشنگتن یادآوری کند نفوذش بر آب‌های بین‌المللی گسترش نیافته است.

در اوایل سال 2011 دو کشتی نیروی دریایی ایران توانستند از کانال سوئز به دریای مدیترانه عبور کنند که از سال 1979 تاکنون برای اولین‌بار اتفاق افتاد. این موضوع برای رژیم صهیونیستی که ایران دشمن قدیمی‌اش است یک هشدار بود.

انجمن مطالعات جنگ در گزارشی در ژوئن سال 2013 با اشاره به دستاوردهای دریایی ایران در سال‌های اخیر اعلام کرد: تمام این شواهد نشان می‌دهد که فعالیت‌های نیروی دریایی ایران در حمایت از اهداف استراتژیک این کشور برای افزایش نفوذ و قدرت منطقه‌یی‌اش در حال رشد و رو به گسترش است و در حال تضعیف نیست.

انتهای پیام

کد N559516

وبگردی