آفتاب

پیشگویی فارین پالیسی درباره آینده پس از توافق هسته‌ای

پیشگویی فارین پالیسی درباره آینده پس از توافق هسته‌ای

نشریه فارین پالیسی، با فرض حصول توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 و تاثیرات آن برمنطقه نوشت: دستیابی به توافق نهایی تاثیرات مهمی به ویژه در منطقه خاورمیانه داشته که بهبود روابط تهران – واشنگتن از اصلی‌ترین آنهاست.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، فارین پالیسی در این باره نوشت: اگر توافق نهایی بر سر برنامه هسته‌ای ایران چند ماه پیش حاصل می‌شد می‌توان تصور کرد که یک سال پس از آن تهران در چند مورد جزیی اشتباهاتی را مرتکب شده و روند لغو تحریم‌ها هم کاملا روان نیست. همچنین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به نظارت خود بر پایبندی ایران به تعهداتش ادامه می‌دهد.

این توافق واشنگتن را نیز قادر ساخته است تا در دو اولویت استراتژیک خود که در آنها منافعی مشترک با تهران دارد، شامل مقابله با داعش در عراق و سوریه و برقراری ثبات در افغانستان با ایران وارد همکاری شود.

ایران و آمریکا دلایل مشترکی برای ایجاد و اتحاد در عراق یافته‌اند، اگر چه ایران به ائتلاف بین‌المللی موسوم به مقابله با داعش به رهبری آمریکا نپیوسته است رایزنی‌ها میان مقامات دو کشور درباره‌ مساله داعش که پیش از این در حاشیه مذاکرات هسته‌ای آغاز شده بود ادامه دارد و به گفت و گوهای مستقیم با هدف مقابله با نیروهای داعش و همکاری میان نظامیان و همکاری اطلاعاتی تبدیل شده است.

مقامات آمریکایی اذعان دارند که تهران در تشکیل یک دولت جدید فراگیر در عراق کمک زیادی کرده است.

به نوشته فارین پالیسی، اثبات تمایل ایران برای ایفای نقشی موثر در پیشبرد راه حل سیاسی سوریه بخش دیگری از نتایج حصول توافق هسته‌ای است. واشنگتن فهمیده است که برگزاری یک کنفرانس ژنو دیگر درباره‌ی سوریه بدون حضور ایران بی‌معنی است و از این رو از مشارکت ایران در کنفرانس ژنو 3 برای بررسی چگونگی برقراری صلح در سوریه حمایت می‌کند.

به علاوه بهبود روابط تهران – ریاض از دیگر نتایج دست یافتن به این توافق بین‌المللی است. پس از آنکه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در نیویورک با همتای عربستانی خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کرد. اکنون وی به جده سفر کرده تا با ملک عبدالله پادشاه عربستان دیدار کند. گزارش‌ها حاکی از آن است که دو طرف در این دیدار درباره‌ی راه‌های همکاری مشترک برای حمایت از جبهه مخالف داعش گفت و گو کرده‌اند.

حصول توافق هسته‌ای به علاوه حضور کمرنگ نیروهای آمریکایی در افغانستان موجب شده تا ایران به درخواست‌های آمریکا برای گفت و گوی مستقیم در خصوص افغانستان پاسخ مثبت دهد. بنابراین شاهد همکاری سفرای تهران و واشنگتن در کابل برای تشکیل یک دولت واحد در افغانستان هستیم.

فارین پالیسی در ادامه به تاثیر حصول توافق نهایی در همکاری اقتصادی منطقه‌ای پرداخت و نوشت: با لغو تحریم‌ها، مقامات ایران و آمریکا اکنون قادرند درباره‌ی پتانسیل همکاری ایران در پروژه جاده ابریشم جدید که برای توسعه اقتصادی ایران یک ستون کلیدی است رایزنی کنند. همچنین همکاری‌های ترانزیتی میان ایران و افغانستان بهبود چشمگیری داشته است و افغانستان توانسته وابستگی خود به خطوط پاکستان را کاهش دهد.

آمریکا در سال 2015 از مخالفت با احداث خط لوله صلح از ایران به هند از طریق خاک پاکستان دست برداشته است که با احداث این خط لوله بخشی از نیاز ضروری پاکستان به انرژی برطرف شده است.

این نشریه همچنین یاد آور شد: اما هنوز اختلافاتی میان تهران – واشنگتن بر سر دولت افغانستان، اسراییل و مسائل دیگری باقی است و باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای رفع نگرانی‌ها و خواسته‌های اسراییل و کنگره با چالش روبروست.

فارین پالیسی در پایان نوشت: ایران و گروه 1+5 با هدف کاهش نگرانی‌های بین‌الملل در خصوص برنامه‌ی هسته‌ای ایران و جلوگیری از مناقشه‌ نظامی دست به مذاکره زده‌اند، اما بازکردن راهی برای رایزنی‌های استراتژیک میان تهران و واشنگتن درباره‌ی مسائل مشترک میان هر دو کشور نیز یک دستاورد بسیار مهم است.

انتهای پیام

کد N559192

وبگردی