آفتاب

درخواست اعتصاب سراسری در بورکینافاسو در اعتراض به رئیس‌جمهور این کشور

درخواست اعتصاب سراسری در بورکینافاسو در اعتراض به رئیس‌جمهور این کشور

یک روز پس از اعتراضات گسترده علیه رئیس جمهوری بورکینافاسو، اتحادیه‌های بازرگانی این کشور امروز (چهارشنبه) خواستار برگزاری اعتصاب سراسری شدند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، معترضان روز سه شنبه پس از راهپیمایی گسترده علیه برنامه‌ها برای افزایش مدت ریاست جمهوری "بلیز کامپائوره"، با سنگ و میله‌های فلزی با ماموران پلیس در پایتخت بورکینافاسو درگیر شدند.

پس از آنکه معترضان به پارلمان این کشور نزدیک شدند، نیروهای امنیتی به سمت آن‌ها گاز اشک‌آور شلیک کردند. این یکی از بزرگترین چالش‌ها برای بیلز کامپائوره در 27 سال حکومتش محسوب می‌شود.

آمریکا گفت، از انگیزه‌ها و نیات پشت این پیش‌نویس لایحه برای برداشتن محدودیت‌های دوره ریاست جمهوری در بورکینافاسو نگران شده است.

جنیفرساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه‌ای گفت: ما از تمامی افرادی که در این رویداد شرکت دارند از جمله نیروهای امنیتی بورکینافاسو می‌خواهیم تا به اقدامات غیر خشونت آمیز متعهد بمانند و به صورت جامع و در آرامش درباره این مساله مذاکره کنند.

به گفته رهبران مخالف که برای جلوگیری از مساله‌ای که آن را یک کودتای قانون اساسی توسط طرفداران کامپائوره می‌دانند، مبارزه می‌کنند، در پایان این راهپیمایی که در پایتخت برگزار شد و در آن حدود یک میلیون تن شرکت داشتند، خشونت‌ها درگرفت.

معترضان سوت و بوق‌ میزدند و بنرهایی به دست داشتند که روی آن‌ها نوشته شده بود: "بلیز برو" و به ماده 37 قانون اساسی دست نزن".

ماده 37 قانون اساسی بورکینافاسو به محدودیت‌ها در دوره ریاست جمهوری مربوط می‌شود که معترضان نگرانند که این قانون به منظور حمایت از انتخابات مجدد کامپائوره خدشه‌دار شود.

پلیس چندین ساعت با معترضانی که به سمت آن‌ها سنگ پرتاب می‌کردند، مبارزه کرد و موانعی را که توسط معترضان برای ایجاد ترافیک گذاشته شده بود، برچید.

اتحادیه‌های بازرگانی و گروه‌های جامعه مدنی خواستار اعتصاب سراسری در امروز شدند و امیدوارند تا کامپائوره را تحت فشار بگذارند.

مخالفان خواستار محاصره پارلمان در روز پنج شنبه شده‌اند. در روز پنج شنبه پارلمان متمم پیشنهاد شده قانون اساسی را به کامپائوره اجازه می‌دهد که تا یک دوره دیگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود مورد بررسی قرار می‌دهد.

مدارس و دانشگاه‌ها برای اعتراضات این چند روز تعطیل شده‌اند.

انتهای پیام

کد N559135

وبگردی