آفتاب

هشدار موگابه به "عاملان" فعالیت شرکت‌های خارجی

هشدار موگابه به "عاملان" فعالیت شرکت‌های خارجی

رئیس‌جمهوری زیمبابوه در پارلمان کشورش به افراد محلی که برای فعالیت شرکت‌های خارجی زمینه‌سازی می‌کنند وقوانین بومی‌سازی را زیر پا بگذارند، هشدار داد که با اقدام قاطعی مواجه خواهند شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری فرانسه، رابرت موگابه، رئیس‌جمهوری زیمبابوه با بی‌اهمیت دانستن قوانین جنجالی که به شرکت‌های خارجی اجازه نمی‌دهد تا اکثریت سهام را داشته باشند، گفت: جای تاسف است که برخی از مردم ما خودشان را به خط اول سرمایه‌گذاران خارجی تبدیل کرده‌اند. قطعا اقدام قاطعی برای رسیدگی به این تحول منفی در نظر گرفته می‌شود و اجرای عمومی قوانین مرتبط تقویت خواهد شد.

رهبر 90 ساله زیمبابوه بدون اشاره به گمانه‌زنی‌ها نسبت به جانشین آتی خودش و اختلافات داخلی در حزب، از تحریم‌های خارجی و بومی‌سازی انتقاد کرد.

دولت زیمبابوه در سال 2007 قانون موسوم به «قانون بومی‌سازی» را اجرایی کرد و طبق آن شرکت‌های خارجی مجبور شدند تا دست‌کم 51 درصد از سهام خود را به شرکای محلی واگذار کنند.

موگابه تاکید کرد این قانون که با تصرف جنجالی اراضی در سال 2000 همراه شد، تلاش داشت تا عدم توازنی که به دلیل حکومت مستعمر ایجاد شده بود، معکوس کند.

با این حال منتقدان بر این باورند که این قانون به نفع متحدان نزدیک موگابه بود چراکه در آن زمان آنها شدیداً نیازمند سرمایه‌گذاری خارجی بودند و کمبود نقدینگی را تجربه می‌کردند.

در همین حال پلیس زیمبابوه روز سه‌شنبه سه معترض که می‌خواستند موگابه را به دلیل شکست در ایجاد ثبات اقتصادی استعفا دهد، بازداشت کرد.

حدود یک هفته است که فعالان زیمبابوه در پارک مقابل پارلمان کشورشان با حمل پلاکاردهایی خواستار استعفای موگابه شده‌اند.

انتهای پیام

کد N559027

وبگردی