آفتاب
نیلی در صحن علنی مجلس/1/

دانشگاه نباید به باشگاه سیاسی جریان‌های چپ و راست تبدیل شود

دانشگاه نباید به باشگاه سیاسی جریان‌های چپ و راست تبدیل شود

جهت گیری دانشگاه باید در جهت ایجاد نیروی کارآفرین و دانشگاه کارآفرین باشد از این جهت نگاه یکپارچه و هماهنگ در سیاستهای آموزشی،‌مالی، فرهنگی، فناوری و... از ضروریات است.

وزیر پیشنهادی علوم گفت: جلوگیری از غوغا سالاری و سیاست بازی در دانشگاه‌ها از سیاست های من است است به طوری که دانشگاه نباید به باشگاه سیاسی جریان‌های چپ و راست تبدیل شود؛ به همراه ایجاد فضای بانشاط علمی و پرانگیزه؛ ‌اعتماد به فرهیختگان، ‌نخبگان وبهره گیری از توانمندی آن‌ها و مشارکت آن‌ها در تصمیم سازی، ‌تصمیم گیری و توسعه کشور؛ ‌تناسب و تعادل میان نیاز جامعه و رشته‌های علمی و ارتقای دانشگاه از نسل اول ودوم به دانشگاهی نوین از جمله این شرایط است
به گزارش خبرنگار ایلنا محمود نیلی احمد آبادی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی ضمن تسلیت ایام سوگواری و گرامی داشت روح شهدا و امام شهیدان اظهار کرد: متاسفم که مدت محدودی را در اختیار داشتم تا بتوانم در خدتم نمایندگان باشم اما خوشبختم که با روی گشاده آن‌ها و دقت نظرشان روبرو شدم و برنامه‌هایم را به آن‌ها تقدیم کردم.
وی ادامه داد: براساس گفته ‌ی امام خمینی (ره) معتقدم که مجلس در راس امور قرار دارد و دقتی که نمایندگان محترم دارند و حساسیت‌هایی که دنبال می‌کنند من را بیشتر به اهمیت این جمله واقف کرد من سخنانم را با دوبخش توضیح درمورد برنامه‌هایم و برطرف کردن شبهات پیش آمده دنبال می‌کنم.
وزیر علوم پیشنهادی دولت یازدهم گفت: من وزیر پیشنهادی وزارت خانه‌ای هستم که بیش از ۴ میلیون دانشجو و جمع کثیری از اساتید ومتفکران را تحت پوشش دارد یعنی یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌های کشور تحت پوشش این وزارتخانه هستند وظیفه این وزارت خانه رشد هدفمند برای رسیدن به جایگاه پیش بینی شده در سند افق ۱۴۰۴ است و یکی از متولیان سیاست‌های ابلاغی علم و فناوری از سوی مقام معظم رهبری است.
نیلی احمد آبادی افزود: نیروی کار سرمایه و منابع زیر زمینی امروز در درجه دوم اهمیت قرار دارد و آنچه امروز خالق اصلی ثروت و قدرت است دانش و علم تلقی می‌شود وگفتمان رهبری ودیدگاه ایشان نیز به خوبی این مسئله را نشان می‌دهد که باید در چه جهتی گام برداریم.
وی تصریح کرد: یکی از وظایف مهم این وزارت خانه تربیت نیروی متخصص مومن ومتعهد و همچنین تحقق نقشه جامع علمی کشور و سند اسلامی دانشگاه‌ها و ارتقای علوم انسانی و مشارکت در توسعه برای حل مسائل کشور است. اما تحقق این اهداف منوط به شرایط زیر است.
رئیس سابق دانشکده فنی دانشگاه تهران گفت: جلوگیری از غوغا سالاری و سیاست بازی در دانشگاه‌ها از سیاست های من است است به طوری که دانشگاه نباید به باشگاه سیاسی جریان‌های چپ و راست تبدیل شود؛ به همراه ایجاد فضای بانشاط علمی و پرانگیزه؛ ‌اعتماد به فرهیختگان، ‌نخبگان وبهره گیری از توانمندی آن‌ها و مشارکت آن‌ها در تصمیم سازی، ‌تصمیم گیری و توسعه کشور؛ ‌تناسب و تعادل میان نیاز جامعه و رشته‌های علمی و ارتقای دانشگاه از نسل اول ودوم به دانشگاهی نوین از جمله این شرایط است.
نیلی احمد آبادی ادامه داد: ساز و کار فعلی دانشگاه‌ها تحقق اهداف مد نظر مقام معظم رهبری را مشکل کرده است و علیرغم وجود نیرو‌ها تحول در ساز و کار اداره دانشگاه‌ها ضروری است.
وزیر پیشنهادی رئیس جمهور افزود: جهت گیری دانشگاه باید در جهت ایجاد نیروی کارآفرین و دانشگاه کارآفرین باشد از این جهت نگاه یکپارچه و هماهنگ در سیاستهای آموزشی،‌مالی، فرهنگی، فناوری و... از ضروریات است.
نیلی احمد آبادی با تاکید بر توجه به موضوع کیفیت در دانشگاها و گذر از کمیت گرایی گفت: توجه به اقتصاد آموزش عالی وسیاست‌های ابلاغی رهبری در خصوص اقتصاد مقاومتی و ارتباط جدی و موثر میان دانشگاه‌ها و دستگاه‌های خصوصی وعمومی از جمله نکات مورد توجه است.
وی افزود: علیرغم ارتباط موثری که میان دانشگاه‌ها و دستگاه‌ها شکل گرفته هنوز فاصله زیادی تا ایجاد یک رابطه موثر و منطقی وجود دارد من شخصا سالها در این موضوع بررسی و کار انجام داده‌ام وتجربه نسبتا مفیدی را در این زمینه دارم شاید دانشکده فنی دانشگاه تهران را که دو دوره مسئولیت آن را برعهده داشتم بتوان به عنوان الگو بررسی و پیشنهاد کرد.
سرپرست دانشگاه تهران ادامه داد: توجه به سازمان‌ها ودستگاه‌هایی که بتوانند نیازمشترک دستگاه‌های اجرایی ودانشگاه‌ها را محقق سازند باید در اولویت برنامه های وزیر علوم قرارگیرد. نکته دیگر توسعه متوازن آموزش عالی یا عدالت در توسعه آموزش عالی با توجه به مناطق محروم به عنوان زیر ساخت اصلی توسعه از موضوعات مورد توجهی است که در صورت توفیق کسب رای نمایندگان انجام خواهم داد.
نیلی احمد آبادی گفت: یک شرط دیگر برای تحقق این برنامه ها لازم است و آن این مسئله است که وزارت خانه صاحب وزیر شود که ندارد، امیدوارم با نظر مساعد نمایندگان این نقص به هر روشی که صلاح است برطرف شود.
وی ادامه داد: اجازه دهید که اکنون به نکاتی در مورد برنامه های مدیریت و شخص من که ذکر شد پاسخ‌هایی را عرضه کنم. اولین نکته درخصوص توان مدیریتی من است، دکتر نادران از همکاران ما است که به خوبی در این 4 ماه مدیریت من را تحت نظر داشته است اداره دانشگاه تهران با آن وسعت و حساسیت بدون سابقه مدیریت امکان پذیر نیست.

 

کد N559005

وبگردی