آفتاب

روز دوم مذاکرات ژاپن- کره‌شمالی درباره ژاپنی‌های ربوده شده

روز دوم مذاکرات ژاپن- کره‌شمالی درباره ژاپنی‌های ربوده شده

مقامات کره‌شمالی و ژاپن امروز (چهارشنبه) در دومین و آخرین روز از مذاکرات، پیشرفت به دست آمده از تحقیقات را درباره سرنوشت شهروندان ژاپنی که در دهه 1970 و 1980 میلادی توسط پیونگ یانگ ربوده شده‌اند، ارزیابی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مساله این آدم ربایی مدت‌ها یک مانع بزرگ در روابط سر میان ژاپن و کره شمالی بوده که هیچ نوع روابط دیپلماتیک رسمی با یکدیگر ندارند. اگرچه این دو کشور در کشورهای سوم با یکدیگر دیدارکرده‌اند اما این اولین بار در یک دهه اخیر است که آن‌ها مذاکراتی رسمی در کره شمالی برگزار می‌کنند.

جونیچی ایهارا، یکی از مقامات وزارت امور خارجه ژاپن که ریاست هیات مذاکره کنندگان این کشور را به عهده دارد روز سه شنبه پس از روز نخست مذاکرات در پیونگ یانگ گفت: ما قاطعانه درخواست کردیم که این تحقیقات هر چه سریع‌تر انجام شود و آن‌ها نیز اطلاعات به دست آمده از نتیجه تحقیقات را فورا به ما اعلام کنند. ما همچنین تاکید کردیم که این مساله آدم ربایی مهمترین وظیفه ژاپن است.

کره شمالی پس از سال‌ها انکار، در نشست بی‌سابقه سال 2002 میلادی که میان کیم جونگ ایل، رهبر سابق کره شمالی و جونیچیرو کویزومی، نخست وزیر ژاپن شد، اذعان کرد که جاسوس‌های کشورش 13 ژاپنی را که جاسوس‌ها را با زبان و فرهنگ ژاپن آشنا می‌کردند ربوده‌اند. کیم جونگ ایل در همان سال اجازه داد تا پنج تن از افراد ربوده شده به ژاپن بازگردانده شوند اما گفت باقی آن‌ها مرده‌اند.

ژاپن فکر می‌کند که دست کم تعداد دیگری از آن‌ها همچنان زنده هستند و معتقدند که صدها تن دیگر نیز احتمالا ربوده شده‌اند.

کره شمالی در مه سال جاری میلادی موافقت کرد تا تحقیقات تازه‌ای درباره افراد ربوده شده انجام دهد که این یک موفقیت چشمگیر پس از سال‌ها بن بست محسوب می‌شود. در مقابل ژاپن موافقت کرد تا برخی تحریم‌های یک جانبه‌اش علیه کره شمالی را لغو کند اما به تقویت تحریم‌های سازمان ملل بر برنامه‌های اتمی و موشک دوربرد کره شمالی ادامه می‌دهد.

البته سیر پیشرفت در تحقیقات مجدد کره شمالی درباره افراد ربوده شده آهسته‌تر از آن چیزیاست که توکیو خواستار آن بود.

انتهای پیام

کد N558980

وبگردی