آفتاب
یک استاد دانشگاه:

وقف عالی‌ترین سرمایه مادی و معنوی انسان است

وقف عالی‌ترین سرمایه مادی و معنوی انسان است

مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن، گفت: اهداف نهایی وقف و نذر از نظر شرعی پیشبرد مسائل دینی و اجتماعی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدابراهیم سراج در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، در بیان تفاوت‌های وقف و نذر اظهار کرد: نذر عمدتا مقطعی است. به عنوان مثال افراد نذر می‌کنند که اگر فلان حاجت من برآورده شد مثلا یک گوسفندی را در راه خدا قربانی می‌کنم. ولی وقف این‌گونه نیست. وقف شامل زمین یا خانه‌ای می‌شود که ماندگاری آن طولانی است و برای همیشه هم وقف می‌شود.

وی ادامه داد: در شریعت دینمان وقف مقطعی نداریم، چیزی که در راه خدا وقف شد برای همیشه است.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن با بیان اینکه «وقف دو نوع دارد، وقف عام و خاص» خاطرنشان کرد: وقف عام وقفی است که همه می‌توانند از آن بهره ببرند مثل ساخت مسجد و یا امثال اینها. در وقف خاص هم ممکن است شخصی مکانی را برای گروه خاصی مثلا دانشگاه و یا کتابخانه وقف کند.

سراج تأکید کرد: هیچ کسی حق دخل و تصرف در وقف را ندارد اگر فردی خانه‌ای را وقف موضوعی کرده و در مواقع اضطراری دولتی بخواهد آن وقف را مثلا برای ساخت جاده تخریب کند باید از حاکم اسلامی و یا ولی فقیه و واجد شرایط حتما حکم تخریب دریافت کند.

وی در ادامه با بیان این‌که «برای وقف و نذر فضایل زیادی وجود دارد» اظهار کرد: در روایات اسلامی آمده وقتی فردی از دنیا می‌رود پرونده او بسته می‌شود مگر در چند مورد پرونده باز است و خیرات به او می‌رسد. اول، اولاد صالحی است که از فرد باقی مانده. دوم، سنت و سیره‌ خوبی است که در جامعه ترویج داده و مردم به آن عمل می‌کنند و یکی از این سنت‌ها و سیره‌ها وقف است که روش و سنت بسیار خوبی است که عایدات آن به مردم و جامعه می‌رسد و سومین جایی که پرونده انسان باز می‌ماند کتابی است که فردی تألیف کرده و آیندگان از آن بهره می‌برند.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم بین وقف و نذر به سیره پیامبر اکرم (ص) عمل کنیم، وقف آنها بیشتر از نذرشان است. نذر در زندگی آنها بوده ولی به صورت محدود. حضرت علی (ع) نخلستان‌هایی را وقف می‌کردند که عایدات آن به کل جامعه می‌رسید. وقف و نذر هر دو عملی است در راستای توجه و تقرب به درگاه الهی اما تفاوت آنها این است که وقف در سیره و سنت پیامبر (ص) ظهور و بروز بیشتری داشته است.

سراج گفت: امام صادق (ع) به نقل از پیامبر اکرم (ص) می‌فرمایند: مال‌هایی را که انسان صدقه می‌دهد و یا در راه خدا وقف می‌کند، عالی‌ترین سرمایه مادی است که برای انسان باقی می‌ماند و امام صادق (ع) می‌فرمایند: رسول خدا (ص) همواره مال‌هایی را وقف می‌کردند.

وی ادامه داد: امام علی (ع) در حدیثی می‌فرمایند چیزی پس از مرگ مردم دستگیر آنها نمی‌شود به جز صدقه جاریه که همان وقف است و یا علم و یا دعای اولاد، اینها برای فرد باقی می‌مانند.

مسئول نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد رودهن گفت: وقف نمونه‌ای از پیوند انسان با آفریدگار هستی است. امیدواریم خداوند توفیقی بدهد که بتوانیم در زمینه وقف قدم‌های مفیدی را برداریم.

انتهای پیام

کد N558608

وبگردی