آفتاب
در گفت‌وگو با ایسنا

سفیر اندونزی از کاهش پناهندگان غیر قانونی ایرانی خبر داد

سفیر اندونزی از کاهش پناهندگان غیر قانونی ایرانی خبر داد

سفیر اندونزی در تهران درباره روند مهاجرت پناهندگان غیرقانونی ایران به استرالیا، گفت: میزان پناهندگان غیرقانونی به دلیل اطلاع‌رسانی درست بسیار کاهش یافته است. اگر این روند ادامه یابد میزان پناهندگان غیرقانونی به اندازه قابل توجهی کاهش می‌یابد.

دیان ویر ویرنجوریت در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خارجی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره بازگشت ایرانیان بازداشت شده که درصدد ورود غیرقانونی به استرالیا از طریق اندونزی هستند، گفت: بازگشت این افراد به وطن‌شان به وزارت خارجه اندونزی مرتبط نیست و سازمان بین‌المللی مهاجرت در این‌باره تصمیم‌گیری می‌کند. بازگشت مهاجران غیرقانونی به کشورشان از جمله ایران به صورت گروهی نه تک به تک انجام می‌گیرد و در آینده نزدیک بازگشت گروهی ایرانیان بازداشت شده به وطن‌شان انجام نخواهد گرفت.

این دیپلمات اندونزیایی در پاسخ به سوالی درباره روابط تهران- جاکارتا، افزود: روابط دو کشور در سطوح عالی قرار دارد و هر دو کشور در زمینه‌های مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی و گردشگری مناسبات خوبی با یکدیگر دارند و امیدواریم با توجه به بر سر کار آمدن رییس‌جمهور جدید اندونزی مناسبات دو کشور بیش از پیش گسترش خواهد یافت.

به گزارش ایسنا، در طول ساهای گذشته برخی از ایرانیان به خصوص قشر جوان در دام قاچاقچیان انسان افتاده و به دنبال ورود غیرقانونی به خاک استرالیا هستند که برخی در این راه یا طعمه امواج اقیانوس می‌شدند و جان خود را از دست می‌دادند و یا در کشورهای مقصد بازداشت می‌شدند اما در دو سال گذشته دولت استرالیا با اتخاذ قوانین سنگین اعلام کرد که به هیچ وجه و تحت هیچ شرایطی اجازه ورود به پناهندگان غیرقانونی را نمی‌دهد و این افراد به جزایر پاپوآ گینه نو منتقل می‌شوند. هم‌چنین دولت استرالیا برای نشان دادن عزم و جدیت خود در این باره با کشورهای مالزی و اندونزی وارد مذاکره شد و اقدامات بازدارنده اتخاذ کرد.

تابستان سال گذشته برخی از خانواده‌های قربانیان مهاجرت غیرقانونی به استرالیا که اکنون فرزندان‌شان در هتلی در اندونزی مستقر بوده و پلیس پاسپورت‌های‌شان را گرفته بود، در مقابل سفارت اندونزی در تهران تجمع کردند که در پی آن سفیر اندونزی قول پیگیری این مساله را داد تا این ایرانیان را به وطن‌شان بازگرداند و در نهایت پس از چند ماه، گروهی از این افراد به کشور بازگشتند.

انتهای پیام

کد N558603

وبگردی