آفتاب

تعداد دقیق تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان را هرگز متوجه نخواهید شد

تعداد دقیق تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان را هرگز متوجه نخواهید شد

با خروج آخرین نیروهای انگلیسی از افغانستان و پایان رسمی ماموریت نظامی بریتانیا در این کشور پس از 13 سال اکنون سوال این است چه تعداد افغان در این دوران کشته شدند؟

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، در حالی که کشته شدن 453 نیروی ارتش انگلیس با دقت ثبت شده، ارزیابی تعداد بسیار زیاد غیرنظامیان کشته شده بدون در نظر گرفتن مجروحین جسمی و روحی، کار بسیار بسیار دشواری است.

در سال‌های اولیه این جنگ که در اکتبر سال 2001 میلادی آغاز شد، اکثر گزارش‌ها درباره تلفات غیرنظامیان از طریق مطبوعات منتشر می‌شد.

روزنامه گاردین با استفاده از داده‌های آژانس‌های امدادرسان گزارش داد، احتمالا 20 هزار تن در نتیجه مستقیم با غیر مستقیم جنگ افغانستان در سال نخست کشته شدند. این در حالی است که روزنامه لس آنجلس تایمز گزارش داد، در نخستین سال از جنگ افغانستان 1201 تن کشته شدند که البته این آمار از گزارش‌های تائید نشده، برگرفته شده است. چنین اختلافات فاحشی در آمارها بر دشواری تائید و اثبات این داده‌ها در مناطق جنگی تاکید دارد.

اواخر جنگ افغانستان هیات کمک رسان سازمان ملل در افغانستان تلاش کرد تا با جمع آوری داده‌ها در یک مرکز داده به این مشکل رسیدگی کند. تمامی کشته شدگانی که آن‌ها ثبت می‌کردند کاملا تایید شده هستند.

آمارهای آن‌ها که به سال‌های 2007 تا پایان ژوئن 2014 میلادی مربوط می‌شود، حاکی از ان است که در جنگ افغانستان 11 هزار و 614 تن کشته شدند. با این حال این آمار که با روش‌های بسیار دقیقی به دست آمده تنها نیمی از 13 سال جنگ افغانستان را پوشش داده و احتمالا تعداد کشته شدگان این آمار از تعداد واقعی کمتر اعلام شده است.

موسسه واتسون از دانشگاه براون آمریکا در بخشی از پروژه "تلفات جنگ" برآورد کرده که 21 هزار غیرنظامی در جنگ افغانستان کشته شدند.

در اصل هرگز تعداد دقیق تلفات غیرنظامیان در جنگ افغانستان و نام آن‌ها را متوجه نخواهیم شد.

این در حالی است که اگر تعداد تلفات غیرنظامیان را به تعداد تلفات سربازان بین المللی و ارتش ملی افغانستان اضافه کنیم. متوجه خواهیم شد که جنگ 13 ساله افغانستان تلفات انسانی بسیار سنگینی داشته است. هر مرگ یک تراژدی است.

انتهای پیام

کد N558409

وبگردی