آفتاب

برنامه‌های فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای ایام محرم

برنامه‌های فرهنگی و هنری شهرداری تهران برای ایام محرم

معاون فرهنگی شهرداری تهران گفت: در هیات‌های مذهبی افرادی هستند که به هر نحوی به هیات‌ها کمک می‌کنند ولی دیده نمی‌شوند. سازمان برای تجلیل از آنها در قالب پرده عشاق برنامه‌ای دارد که در هفته سوم محرم از این فعالان تقدیر می‌شود.

به گزارش خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، سیدغلامرضا میرحسینی در نشستی پیرامون برنامه‌های شهرداری برای ایام ماه محرم، با بیان اینکه سازمان فرهنگی شهرداری برای دستیابی به اهدافش در مناسبت‌های مختلف برنامه‌هایی برگزار می‌کند و در محرم به دلیل جایگاه این ماه برنامه‌های ویژه‌ای دارد، اظهار کرد: یکی از برنامه‌های این سازمان تجلیل از وعاظ و خدمتگزاران است.

وی ادامه داد: در هیات‌های مذهبی افراد به شیوه‌های مختلف به هیات‌ها خدمت می‌کنند ولی دیده نمی‌شوند. ما در هفته سوم محرم برنامه‌ای تحت عنوان «پرده عشاق» داریم که از این عزیزان و خدمتگزاران تقدیر و تجلیل می‌شود.

معاون فرهنگی سازمان شهرداری تهران تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما تجلیل از مداحان سرشناس، وعاظ و هنرمندان در عرصه عاشورا است. همچنین با مشارکت خانه مداحان و سازمان دانش آموزی از مداحان دانش‌آموز آزمون گرفته می‌شود و در مراسمی تحت عنوان «نوگلان حسینی» که در ماه صفر برگزار می‌شود از این دانش آموزان تقدیر و تجلیل به عمل می‌آید.

معاون فرهنگی شهرداری تهران افزود: یکی دیگر از برنامه‌های این سازمان برگزاری تعزیه‌خوانی است که تعزیه‌خوانی در دهه اول با حضور گروه‌های حرفه‌ای در فرهنگسرای ارسباران و شفق برگزار می‌شود و در دهه دوم محرم در فرهنگسرای خاوران، رازی و هنگام برنامه تعزیه‌خوانی داریم.

وی خاطرنشان کرد: برنامه‌ای تحت عنوان «بر آستان اشک» داریم که در این برنامه از حضور شاعران آیینی در فرهنگسرای اندیشه در دهه دوم محرم بهره می‌بریم. همچنین در فرهنگسرای شهر برنامه‌ای تحت عنوان کربلاخوانی داریم که کاروان‌های حسینی تشکیل شده و از مدینه تا عاشورا را به تصویر می‌کشند و در این برنامه از افکت‌ها و صحنه‌های هنری زیادی بهره می‌بریم.

معاون فرهنگی سازمان شهرداری تهران یادآور شد: خطاطی و شعارنویسی روی خودروها یکی دیگر از برنامه‌های سازمان فرهنگی شهرداری است که در اکثر شهرها مکان‌هایی را در نظر گرفته‌ایم که افراد به صورت رایگان می‌توانند شعار دلخواه خود را روی شیشه ماشین بنویسند.

میرحسینی یادآور شد: یکی دیگر از برنامه‌ها طرح جمع‌خوانی قرآن است که هر فرد یک صفحه از قرآن را می‌خواند و پس از آن ختم قرآنی صورت می‌گیرد. همچنین در فرهنگسرای اشراق با استفاده از ماکت‌هایی حادثه کربلا را به روایت تصویر کشیده‌ایم.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم امیر عبدالحسینی معاون هنری سازمان شهرداری تهران خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های سازمان هنری شهرداری تهران نمایشگاه‌های تصویرسازی کربلاست که این نمایشگاه تحت عنوان «دشت گریان» در نگارخانه لاله برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های هنری سازمان موزه عکاسخانه شهر است. در قدیم در هیات‌ها افراد هیاتی همیشه به صورت دسته‌جمعی عکس‌هایی می‌انداختند. ما درصددیم عکس‌هایی که در هیات‌های گذشته گرفته شده را جمع کنیم و به صورت یادگاری در نمایشگاهی ارائه دهیم.

معاون هنری سازمان شهرداری تهران تصریح کرد: یکی دیگر از برنامه‌های ما شب شعر محرم است که نمایشگاه کتیبه‌های عاشورایی را در زیرگذر ولیعصر برپا می‌کنیم. یکی دیگر از برنامه‌های ما در موزه هنری است که آثار استاد علی شیرازی را که شهرداری خریده در این موزه به دید عموم می‌گذارد. همچنین کپی‌هایی از این اثر تهیه شده و در زیرگذر نیایش برای دید عموم قرار می‌دهیم.

عبدالحسینی همچنین ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های ما رونمایی از کتاب «از سنگ‌ ناله خیزد» است که در این شعر گزیده غزل‌های عاشورایی از بین هزاران منبع انتخاب شده است. همچنین یک آلبوم موسیقی کربلا با صدای «دولت مردخالف» یکی از خوانندگان تاجیک است که شعرهای بی‌دل، دهلوی و حافظ و سعدی را می‌خواند که این آلبوم تحت عنوان «دوشنبه کربلاست» تا هفته آینده منتشر می‌شود.

معاون هنری سازمان شهرداری تهران افزود: یکی دیگر از برنامه‌های ما در اربعین امام حسین (ع) برپایی نمایشگاه‌های عکس از اربعین سال گذشته است که عزاداری در کربلا صورت گرفته و از عکس‌های حسن غفاری و آقای کرمانی و دیگر عکاسان بهره می‌بریم.

وی ادامه داد: همچنین در روز جمعه در آستانه اربعین حسینی (ع) یک کار ترکیبی تجسمی در تئاتر، فیلم و سینما داریم که از گروه‌های تخصصی و حرفه‌ای بهره برده‌ایم.

معاون هنری سازمان شهرداری تهران در پایان در پاسخ به این سوال که سازمان برای آموزش چه راهکاری دارد، گفت: بحث آموزشی وظیفه سازمان شهرداری نیست ولی ما در فرهنگسراهای خاص فضاهایی را برای آموزش مداحی و دیگر هنرهای دینی فراهم کرده‌ایم و برای دانش‌آموزان هم برنامه‌هایی داریم که با دستگاه‌های موسیقی آشنا شوند.

انتهای پیام

کد N558226

وبگردی