آفتاب
عضو هیات رییسه خبرگان رهبری:

آیت الله مهدوی کنی از هیچ وظیفه‌ای در قبال انقلاب کوتاهی نکرد

آیت الله مهدوی کنی از هیچ وظیفه‌ای در قبال انقلاب کوتاهی نکرد

عضو هیات رییسه خبرگان رهبری، گفت: آیت الله مهدوی کنی از هیچ وظیفه‌ای در قبال انقلاب کوتاهی نکرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) منطقه قم، آیت‌الله سید احمد خاتمی در مراسم بزرگداشت آیت‌الله مهدوی کنی از آن عالم ربانی به عنوان عالمی با بصیرت، مجاهد و مرزبان دین یاد کرد و افزود: ایشان عالمی مجاهد بود که از ابتدا تا پایان عمر لحظه‌ای از ولایت و انقلاب جدا نشد؛ مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی از ابتدای گام گذاشتن در عرصه انقلاب تا پایان عمر در متن قضایا و حامی انقلاب بود.

نماینده‌ مردم‌ کرمان‌ در مجلس‌ خبرگان‌ در ادامه سخنان خود با اشاره به روایت «العلما ورثه الانبیا» اظهار داشت: این روایت تشریفاتی نیست، بلکه وظیفه عالمان و فقهای دین را بیان می‌کند؛ این روایت می‌گوید مأموریت و وظایف علما و فقها از جنس وظایف انبیا است، باید این نگاه را به این گونه روایات داشت.

خاتمی با اشاره به آیات قرآن تفقه در دین، تبلیغ، نشر، قاطعیت، یاری کردن دین، استقامت، اخلاص، اقامه، مرزبانی، دفاع، سازش نکردن و کوتاه نیامدن از اصول دین را از جمله وظایف فقها و علما برشمرد و بیان داشت: نخستین وظیفه عالمان تفقه در دین است، یعنی دین را درست فهمیده و بیان کنند.

وی گفت: مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی تفقه عمیقی در دین داشت، ایشان تربیت شده همین حوزه و شاگرد مرحوم حضرت آیت‌الله بروجردی، امام راحل و علامه طباطبایی بود، از این رو ابعاد مختلف دین را آن عالم فقیه آموخته بود؛ ایشان فقیه به معنای حمل شایع بود، بر مبانی کاملا مسلط بود.

عضو هیأت رئیسه خبرگان رهبری نشر و تبلیغ دین را دومین وظیفه عموم افراد به ویژه فقها خواند و اظهار داشت: دین به ویژه مکتب اهل‌بیت(ع) به گونه‌ای زیبا است که اگر برای مردم تبیین شود مردم عاشق آن می‌شوند؛ گفته‌اند اگر شرق و غرب عالم بروید علم نافع در خانه اهل‌بیت(ع) است.

خاتمی سومین وظیفه همه افراد را استقامت در عرصه دین بیان کرد و گفت: استقامت به معنای ایستادن در صراط حق است، آیت‌الله مهدوی کنی به عنوان فقیه مجاهد استقامت جانانه‌ای در مسیر دین داشت؛ حتی در شهرهایی که تبعید شده بود نیز نماز جماعت برگزار می‌کرد.

عضو هیأت رئیسه خبرگان رهبری یاری دین خدا را از جمله وظایف افراد به ویژه علما خواند و گفت: خدا نیازی به کمک ما ندارد، ولی فردی که او را یاری کند خدا نیز یاری می‌کند؛ یاری دین خدا و حجت او مصداق کمک و یاری خدا است؛ یاری امام زمان(عج) و جانشین ایشان یاری دین خدا است.

عضو هیأت رئیسه خبرگان رهبری اقامه دین را از دیگر وظایف همه افراد و در خط مقدم آن عالمان دانست و عنوان کرد: اقامه دین یعنی این‌که فرد نگذارد دین بر روی زمین بماند؛ اقامه دین یعنی حضور دین در عرصه‌های مختلف زندگی سیاسی، اجتماعی که تشکیل حکومت دینی برترین جلوه اقامه دین است، اقامه دین با حکومت دینی در جامعه صورت می‌گیرد.

امام جمعه موقت تهران با اشاره به این‌که آیت‌الله مهدوی کنی به دنبال هیچ پست، مقام و مسؤولیتی نبود، بیان داشت: ریاست خبرگان را نمی‌پذیرفت، به تعبیری جان دوستان به لب رسید تا این مسؤولیت را پذیرفت، دنبال هیچ مسؤولیت و پستی نبود، ولی وقتی مأموریتی را به ایشان واگذار می‌کردند با قوت و قدرت پای کار می‌ایستاد و کار را با عشق و امانتدارانه انجام می‌داد.

انتهای پیام

کد N558077

وبگردی