آفتاب
نزدیک به یک سال بعد:

گزارش کمیسیون عمران از زلزله‌های جزیره کیش قرائت شد

گزارش کمیسیون عمران از زلزله‌های جزیره کیش قرائت شد

علی‌رغم تامین امکانات مورد نیاز آسیب‌دیدگان حادثه، بسیاری از آنها در زمان بازدید، آذوقه و چادر مورد نیاز خود را دریافت نکرده بودند و بعضاً از ناهماهنگی‌های موجود در حوه توزیع امکانات اظهار نارضایتی می‌کردند.

 گزارش کمیسیون عمران مجلس در مورد زلزله‌های 12 و 19 دی ماه سال 92 بستک و جزیره کیش در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی قرائت شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا  در صحن علنی مجلس گزارش کمیسیون عمران مجلس درباره زلزله‌های 12 و 19 دی ماه سال 92 بستک و جزیره کیش از سوی  منصور آرامی سخنگوی کمیسیون عمران  قرائت شد که متن آن به شرح زیر است: 

مقدمه

ساعت 6:43:56 روز پنجشنبه مورخ 12/10/1392 زمین‌لرزه‌ای با بزرگای 5/5 در مقیاس امواج درونی منطقه بستک در شمال‌غربی استان هرمزگان را لرزاند و در بعضی مناطق خساراتی را به هموطنان عزیز هرمزگانی وارد آورد. موضوع در جلسه علنی روز یکشنبه مورخ 15/10/1392 مجلس شورای اسلامی مطرح و مقرر گردید کمیسیون عمران هیاتی را به منطقه اعزام و ضمن بررسی جوانب امر، ارائه گزارش نماید. آقای احمد جباری نماینده محترم منطقه آسیب‌دیده بستک، طی مکاتبه‌ای از مجلس درخواست کردند که برای ارزیابی بهتر عملکرد دستگاه‌های مربوطه، بازدید یک هفته بعد از وقوع زلزله، انجام گیرد. متعاقباً در تاریخ 19/10/1392 زمین‌لرزه دیگری با بزرگای 5 در جزیره کیش به وقوع پیوست. هیات بررسی‌کننده مرکب از آقایان علی‌اکبر آقایی، محمد فیروزی، محمدرضا رضایی کوچی، سید احسن علوی و احمد جباری از اعضای کمیسیون عمران تشکیل گردید و روز چهارشنبه مورخ 25/10/1392 ضمن بازدید از مناطق زلزله‌زده، با حضور در جلسه شورای اداری شهرستان بستک به بررسی جوانب امر پرداختند و در ادامه از طریق مسیر دریایی وارد جزیره کیش شده و مدیریت حادثه زلزله کیش را مورد ارزیابی قرار دادند.

در پی بازدید معاون محترم برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور از بستک و ابلاغ مصوبه دولت در بازسازی و جبران خسارت وارده، آقای جباری (نماینده محترم منطفه زلزله‌زده) از کمیسیون درخواست کردند تا به منظور ارزیابی نحوه اجرای مصوبات دولت، گزارش هیات پارلمانی شش ماه بعد ارائه گردد. اینک گزارش بررسی‌های انجام شده در ادامه تقدیم می‌گردد.

نتایج ارزیابی

براساس گزارش موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران از تاریخ 12/10/1392 تا 22/10/1392 هفده پس‌لرزه با بزرگی بین 3 و 4 و دو پس‌لرزه با بزرگی 4 در منطقه بستک به وقوع پیوسته است و 10 پس‌لرزه آن مربوط به روز اول می‌باشد. براثر زلزله بستک و خسارات وارده به ابنیه مسکونی، فضاهای اداری، عمومی و زیرساخت‌ها، ساختمان‌های مذکور نیازمند ترمیم و بازسازی گردید. طبق آخرین برآوردهای انجام شده تعداد 860 واحد مسکونی قابلیت بهره‌‌برداری خود را از دست داده و با احتساب واحدهای مسکونی نامقاوم، قریب به 1000 واحد مسکونی نیازمند تخریب و بازسازی، ارزیابی گردیده است. همچنین حدود 800 واحد مسکونی نیز دارای خسارت‌های جزئی شده است ون باید تعمیر گردند.

زمین‌لرزه جزیره کیش، خسارتی جدی به دنبال نداشت، اما به دلیل تقارن با زمین‌لرزه بستک و فضای روانی ایجاد شده در منطقه حائز اهمیت بوده و تمهیدات و عملکرد سازمان منطقه آزاد کیش در مدیریت حادثه قابل قبول ارزیابی گردید.

مشکلات و نیازهای احصاء شده در بررسی میدانی

1- استاندار هرمزگان در روز وقوع زلزله در استان حضور نداشته و این خلأ مدیریتی موجب عدم انسجام در امدادرسانی و مدیریت حادثه شده بود. متذکر می‌گردد که استاندار هرمزگان همزمان با بازدید هیات پارلمانی به منظور همراهی هیات دولت در سفر به خوزستان از استان خارج شده و علی‌رغم اعلام کتبی و مذاکره تلفنی با شخص ایشان، از حضور در منطقه خودداری کرده است.

2- هیات وزیران در جلسه مورخ 15/10/1392 طی مصوبه 162091/ت50081 هـ مبلغ 523.63 میلیارد ریال تسهیلات بانکی، کمک‌های بلاعوض و اعتبارات هزینه‌ای و تملک سرمایه‌ای به بازسازی و جبران خسارات این زلزله اختصاص داد که تا تاریخ تنظیم این گزارش، قریب به 140 میلیارد ریال از آن تحقق نیافته است.

3- هیات اعزامی به دلیل وجود مه و کاهش دید مستقیم، در فرودگاه بین‌المللی لارستان و با بیش از 4 ساعت تاخیر وارد منطقه گردید. عدم امکان خدمات‌دهی فرودگاه بین‌المللی در مواقع وجود مه یا کاهش دید مستقیم، از مشکلاتی است که لازم است وزارت راه و شهرسازی ضمن تامین امکانات کمک ناوبری مورد نیاز، عملکرد تجهیزات کمک ناوبری فرودگاه‌های کشور را مورد ارزیابی قرار دهد. همچنین لازم است وزارت راه و شهرسازی با هماهنگی وزارت کشور (سازمان مدیریت بحران) در مناطق مختلف کشور فرودگاه‌هایی را جهت خدمات‌رسانی ویژه در مواقع بحرانی انتخاب و ضمن تجهیز، عملیاتی بودن آنها در شرایط بحران را مورد رصد مستمر قرار دهد.

4- علی‌رغم تامین امکانات مورد نیاز آسیب‌دیدگان حادثه، بسیاری از آنها در زمان بازدید، آذوقه و چادر مورد نیاز خود را دریافت نکرده بودند و بعضاً از ناهماهنگی‌های موجود در حوه توزیع امکانات اظهار نارضایتی می‌کردند.

5- روند مقاوم‌سازی، تعمیر و بازسازی واحدهای مسکونی آسیب‌دیده، مناسب ارزیابی شده و از عملکرد بنیاد مسکن انقلاب اسلامی تقدیر می‌گردد.

6- عدم تخصیص اعتبار و هچنین تسهیلات قرض‌الحسنه تعمیرات ساختمانی که نتیجه عملکرد نامناسب بانک‌های عامل (بانک‌های ملی و رفاه کارگران) می‌باشد، موجب طولانی شدن روند پرداخت کمک‌های بلاعوض و نهایتاً نارضایتی عمومی شده است. متذکر می‌گردد مالکان واحدهای مسکونی آسیب‌دیده و مشمول دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه تعمیرات مسکن، هنوز موفق به دریافت تسهیلات مذکور نشده‌اند.

پیشنهادات جهت رفع مشکلات و مدیریت بهتر حوادث مشابه

1- پاسخ دولت درخصوص چگونگی عدم حضور استاندار هرمزگان در زمان وقوع زلزله و همچنین خروج استاندار از استان حادثه‌دیده و در موقع بحرانی ناشی از زلزله، اخذ و وفق تبصره 2 ماده 49 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مجلس قرائت گردد.

2- تبصره یک ماده 94 آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، جهت بررسی علل عدم اجرای مناسب مصوبات ابلاغی دولت در بازسازی و جبران خسارات ناشی از حوادث غیرمترقبه خصوصاً عدم پرداخت‌های کمک‌های بلاعوض و تسهیلات قرض‌الحسنه تعمیرات مسکن، عدم اجرای قانون مدیریت بحران توسط معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور، عدم پرداخت تنخواه مورد نیاز استانداران در مدیریت بحران‌های اخیر از قبیل سیل در استان‌های بوشهر، گلستان و مازندران (موضوع گزارش مجلس شورای اسلامی به شماره چاپ 466)، زمین‌لرزه‌های استان‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان و بشاگرد هرمزگان (موضوع گزارش مجلس شورای اسلامی به شماره چاپ 779)، بارش برف در استان‌های مازندران و گیلان و زمین‌لرزه‌های بستک و کیش در استان هرمزگان اعمال شود.

3- به منظور ارزیابی عملکرد دستگاه‌ها، بازدید نهادهای عالی نظارتی مانند مجلس، در مراحل اسکان دائم و بازسازی حوادث تداوم یابد.

 

کد N558043

وبگردی