آفتاب
/تحلیل- السفیر/

شباهت‌ داعش با ابولا

شباهت‌ داعش با ابولا

با کمی کنکاش درباره ویرویس ابولا و داعش می‌توان دریافت که این دو ویروس چقدر به هم شباهت دارند. ویروس ابولا که موجب ترس و نگرانی کل جهان شده است تا حد زیادی شبیه گروه تکفیری داعش است که مرگ را گسترش می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، روزنامه لبنانی السفیر در تحلیلی تحت عنوان "داعش و ابولا" نوشته است: گروه تروریستی داعش و ویرس ابولا در چگونگی پیدایش خود، علل شیوع و اشاعه، قدرت‌شان در عبور از مرزها و کشیده شدن به دیگر مناطق نقاط اشتراک زیادی با یکدیگر دارند.

بنا به گزارش‌های سازمان بهداشت جهانی، اولین محل پیدایش ویروس ابولا در سودان در سال 1976 میلادی بوده در حالی که در اواسط دهه‌ 90 اسامه بن لادن، رهبر گروه تروریستی القاعده بعد از مرحله اولیه "جهاد" که در بیرون راندن اتحاد جماهیر شوروی سابق از افغانستان نقش داشت، مانند این ویروس در سودان اقامت گزید.

در سودان بن لادن با تامین منابع مالی آن هم از طریق سرمایه‌گذاری‌ها‌ی متنوع، جذب دارایی‌های کانون‌های دینی در کشورهای حوزه خلیج فارس و دیگر کشورها برخی از افراد مسلح را در اطراف خود جمع کرد تا دوباره تشکیلات خود را به افغانستان بازگرداند که از آنجا به اجبار کوچ کرده بود. به دلیل نزدیک بودن طرز تفکرش با ملاعمر رهبر طالبان گروه تروریستی القاعده را که بعدها گروهک‌های تروریستی متعددی از دل آن درآمد و به تمام قاره‌ها و مرزها وارد شد، بنا کرد.

ویروس القاعده از بالی اندونزی به سمت قندهار افغانستان، پیشاور پاکستان، بلوچستان ایران، الانبار عراق، دیرالزور سوریه و عرسال لبنان شیوع پیدا کرد و تنها به پیشروی در این مناطق اکتفا نکرد، بلکه به ر مصر و کشورهای شمال آفریقا رسید و به قوی‌ترین شکل ممکن در حملات 11 سپتامبر در نیویورک ظاهر شد و پس از آن بعد از حملات سال 2003 در عراق و سپس در سوریه و هم اکنون در لبنان پدیدار شده است.

برای تکمیل صحنه شیوع ویروس القاعده، ابوبکر بغدادی‌، رهبر گروه تروریستی داعش در عراق به منظور پیروی از اقدامات القاعده در سال 2013 میلادی اعلام کرد که فعالیت‌های خود را تا سوریه ادامه خواهد داد اما پیدایش و پیشروی داعش در صحنه‌ی منطقه‌ای در بهار سال 2014 و همزمان با اعلام پیدایش ویروس ابولا در کشورهای غرب آفریقا آشکار شد.

اما آیا دو پدیده داعش و ویروس ابولا تنها از نظر زمانی به هم شباهت دارند یا خیر در پاسخ باید گفت شاید این گونه باشد اما با بررسی بیشتر متوجه می‌شویم که میان این دو پدیده خطرناک شباهت‌های بیشتری وجود دارد.

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که ویروس ابولا خطر جدی برای زندگی و حیات افراد محسوب می‌شود و اگر به موقع درمان نشود در بیشتر موارد منجر به مرگ انسان می‌شود.

این سازمان اعلام کرده که موج شیوع ویروس ابولا هم اکنون از آنچه که در دهه‌های هفتاد قرن گذشته ثبت شده بود بسیار خطرناک‌تر و شدیدتر است.

همانطور که می‌توان گفت، خطر گسترش و پیشروی گروه‌های تروریستی نیز هم اکنون نسبت به دهه‌ هفتاد بسیار بیشتر شده تا جایی که می‌توانند تمام جوامع را با اقدامات خطرناک خود تهدید و نابود کنند.

سخنان سازمان بهداشت جهانی از ابولا مانند این است که گویا از پدیده و ویروس خطرناک داعش صحبت می‌کند. این سازمان اعلام کرده است که کشورهایی که از شیوع این ویروس ضرر زیادی را متحمل می‌شوند کشورهای گینه، سرآلئون و لیبریا هستند که به علت نداشتن سازمان بهداشت قوی و زیرساخت‌های حیاتی لازم و همچنین درگیری‌ها و عدم ثبات قادر کنترل این ویروس نیستند.

اما ویروس داعش چگونه است و چطور توانسته اوضاع عراق، سوریه، لبنان، یمن و لیبی را تحت تاثیر خود قرار دهد؟

به نظر می‌رسد که ویروس ابولا و داعش در نابودی و عملکرد خود شبیه به یکدیگر بوده و شریک هم هستند.

در همین راستا سازمان ملل اعلام کرده که ویروس ابولا شکل جدیدی از ویروس بوده و نگرانی شدید کشورهای جهان را در پی داشته است.

ارزیابی‌ها و نگرانی‌های سازمان ملل با ارزیابی‌ها درباره گروه تروریستی داعش شبیه بوده تا جایی که گفته شده ویروس ابولا نسبت به آنچه که در دهه‌های هفتاد بود بسیار خطرناک‌تر است و شکل جدیدی دارد. همانطور گروه تروریستی داعش نیز که هم اکنون موج تروریستی جدیدی را در منطقه به راه انداخته‌ با گروه‌های تروریستی پیش از خود متفاوت بوده و توان استراتژیک، پیشروی در مناطق، سازماندهی و تجهیزات نظامی آن با دیگر گروه‌های تروریستی کاملا تفاوت دارد.

تحلیل‌گران و کارشناسان اعلام کردند که افکار داعش مانند ویروس ابولا همه جا را در بر گرفته، وارد جوامع بشری شده و در جان و روح بسیاری نفوذ پیدا کرده است.

پزشکان می‌گویند، حتی افرادی که جنازه اشخاص مبتلا به ویروس ابولا را تشییع کنند و یا به جسد آن‌ها دست بزنند هم امکان ابتلا به این ویروس را دارند.

آیا داعشی‌ها هم مانند این ویروس مصمم هستند تا هر آنچه را که نشانی از حیات در آن وجود دارد را نابود کنند؟ و با اشاعه افکار مسموم خود در میان افراد می‌توانند زندگی افراد را به خطر بیندازند.

انتهای پیام

کد N557979

وبگردی