آفتاب

رابرت اینهورن: شانس دستیابی به توافق تا 24 نوامبر نزدیک به صفر است

رابرت اینهورن: شانس دستیابی به توافق تا 24 نوامبر نزدیک به صفر است

پایگاه خبری المانیتور در گزارشی نوشت: مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا خود را برای ورود به مرحله پایانی و سخت مذاکرات هسته‌ای ایران آماده می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، پایگاه خبری المانیتور در این باره نوشت: مذاکره‌کنندگان ایران و آمریکا همزمان که دورنمای دستیابی به توافق نهایی تا پایان ضرب‌الاجل 24 نوامبر پیچیده‌تر می‌شود خود را برای ورود به مرحله پایانی و سخت مذاکرات هسته‌ای آماده می‌کنند.

وندی شرمن معاون وزیر امور خارجه آمریکا پنج‌شنبه گذشته گفت که اکنون زمان پایان دادن به این کار است و اگر ایران خواهان پایان دادن به اختلافاتش با جامعه جهانی و هموار کردن مسیر لغو تحریم‌های اقتصادی است فرصتی بهتر از الان تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر ندارد.

المانیتور در ادامه به گزارشات اخیر رسانه‌های بین‌المللی اشاره کرد که در آن گفته شده است گروه 1+5 طرحی را به ایران پیشنهاد داده که بر مبنای آن این کشور می‌تواند چهار هزار سانتریفیوژ خود را حفظ کند به شرط آنکه گام‌های دیگری را برای افزایش زمان گریز هسته‌ای‌اش شامل انتقال ذخایر اورانیوم غنی شده‌اش به دیگر کشورها بردارد.

مقامات آمریکایی اگرچه این گزارشات را تایید نمی‌کنند،‌ می‌گویند که راه‌های زیادی برای افزایش زمان گریز هسته‌ای ایران وجود دارد و این راه‌ها تنها به تمرکز روی تعداد سانتریفیوژهای ایران در یک توافق ختم نمی‌شود.

مقامات آمریکایی می‌گویند که هدف اصلی توافقی است که موجب بستن تمام راه‌های ممکن برای دستیابی ایران به ماده مورد نیاز ساخت یک سلاح هسته‌ای چه از طریق غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا،‌ تولید پلوتونیوم یا یک تاسیسات مخفی شود.

اما وندی شرمن با اشاره به ظرفیت غنی‌سازی ایران که یکی از مسائل حساس مذاکرات ایران و گروه 1+5 است، تاکید کرد: ایران باید از وضعیت کنونی خود یعنی تعداد سانتریفیوژهای فعالش پایین بیاید.

این در حالی است که ایران تاکید دارد برای تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه هسته‌ای خود در بوشهر نیازمند حفظ ظرفیت سانتریفیوژهای کنونی خود و حتی گسترش آن است.

کارشناسان در حوزه ایران و کنترل سلاح که معمولا مشاوره‌هایی را با دولت آمریکا انجام می‌دهند می‌گویند که دورنمای دستیابی به توافق نهایی تا پایان ضرب‌الاجل 24 نوامبر وجود دارد در حالیکه برخی دیگر معتقدند تمدید مذاکرات امری ضروری است. اگرچه در این صورت دولت آمریکا راه سختی برای کامل کردن این مذاکرات دارد.

رابرت اینهورن، عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا در این باره گفت:‌ شانس دستیابی به توافق جامع نهایی تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر بسیار نزدیک به صفر است.

اینهورن تصریح کرد: از نظر من گزینه‌ای که در اینجا وجود دارد این است که ابتدا بر سر یکسری از مسائل کلیدی شامل ظرفیت غنی‌سازی و آینده راکتور آب سنگین اراک تا 24 نوامبر به توافق برسیم که این امر می‌تواند تمدید مذاکرات را برای پایان دادن به جزئیات فنی باقیمانده توجیه کند.

این کارشناس آمریکایی تاکید کرد که اگر طرف‌های مذاکره‌کننده بر سر این مسائل به توافق برسند یک دلیل محکم برای ادامه مذاکرات برای چند ماه دیگر دارند.

اما برخی کارشناسان به مقامات آمریکایی گفته‌اند که این کشور می‌تواند برای تمام مسائل تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر راه‌حل نهایی را بیابد.

یک کارشناس با اشاره به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آمریکا به المانیتور، گفت: آنها در یک مرحله جدید قرار دارند که این مرحله آماده کردن زمینه برای توافق نهایی است.

این کارشناس تاکید کرد: مذاکره‌کنندگان می‌توانند با جزئیات فنی تا ضرب‌الاجل 24 نوامبر به توافق جامع برسند.

انتهای پیام

کد N557835

وبگردی