آفتاب
پیام آیت‌الله هاشمی به افتتاحه دهمین سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی:

جهان امروز بیش از هر زمان دیگر به آگاهی مردم نیاز دارد

جهان امروز بیش از هر زمان دیگر به آگاهی مردم نیاز دارد

مطمئناً كسانی كه «روابط عمومی» را «هنر هشتم» نامیده‌اند، هم از پیچیدگی‌های دنیای فراصنعتی امروز و هم از نقش اطلاع‌رسانی در از بین بردن جهالت به عنوان بن‌بست فكری انسان‌ها خبر داشته‌اند.

آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در پیامی به مراسم افتتاح دهمین دوره سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی که با حضور استادان، متخصصان و دانشجویان رشته روابط عمومی و مسؤولان روابط عمومی سازمان‌ها، ارگانها و نهادها در سالن همایش‌های برج میلاد برگزار شده بود، گفت: مطمئناً كسانی كه «روابط عمومی» را «هنر هشتم» نامیده‌اند، هم از پیچیدگی‌های دنیای فراصنعتی امروز و هم از نقش اطلاع‌رسانی در از بین بردن جهالت به عنوان بن‌بست فكری انسان‌ها خبر داشته‌اند.


به گزارش ایلنا،رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در این پیام که توسط رضا سلیمانی، مدیر کل روابط عمومی مجمع تشخیص مصلحت نظام قرائت شد، روابط عمومی را تلفیق تجربیات میدانی زندگی جوامع متمدن و آموز‌های علمی جامعه‌شناسی خواند و افزود: به ضروری‌ترین نیاز هر جامعه و نهادها و سازمان‌های آن، برای برقراری ارتباطی دوسویه با قاطبه مردم، می‌پردازند که با تركیب عقل و احساس، بهترین ظرف برای رشد آگاهی انسان در روابط فردی و اجتماعی است.


 آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در این پیام خاطر نشان کرد: بی‌تردید اگر در ماهیت دانش، هنر و فلسفه مدیریتی روابط عمومی تأمل كنیم، می‌بینیم كه همكاری و تعامل، جوهره اصلی آن هستند كه بر پایه همزبانی و همدلی، همفكری و هم‌رأیی را برای توسعه حكومت‌های مردم‌سالار شكل می‌دهند.


وی بهترین مصداق برای نتیجه آگاهی انسان‌ها و حركت تدریجی همه جوامع را مسیر رأی مردم خواند و گفت: حتی دیكتاتورها كه معمولاً با كودتا بر سر كار می‌آیند، برخورداری از حمایت‌های مردمی را ادعا می‌كنند.


وی افزود: در چنین شرایطی، روابط عمومی پدیده مباركی است كه آگاهی انسان‌ها را افزایش می‌دهد و با سنجش افكار عمومی و انتشار آن در یك محدوده جغرافیایی و حتی دنیای بدون مرز امروز كه نتیجه انفجار اطلاعات است، روشنایی حقیقت را بر تاریكی‌های دروغ می‌تاباند.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی تأکید کرد: لذا به نظر می‌رسد زمان آن فرا رسیده كه از ظرفیت‌های این حرفه در ارتباطات بین‌المللی و نهادینه كردن «دانستن» به عنوان حق همه انسان‌ها، بهره‌برداری خردمندانه‌تر و بهنگامی داشته باشیم.


رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با تأکید بر این نکته که «چون جهان امروز، بیش از هر وقت دیگر، به آگاهی، به عنوان اكسیر همدلی نیاز دارد»، گفت: در زمانه‌ای كه خبر از در و دیوار اینترنت و ماهواره‌ها می‌بارد، اگر برای رشد آگاهی انسان‌ها باشد، به همكاری‌ها می‌انجامد و اگر با تیغ سانسور برای گسترش جهالت باشد، همان می‌شود كه جوامع انسانی در زمان بربریت و قرون وسطی شاهد آن بود.


این پیام می‌افزاید: از طرف دیگر، امروز شاهد تكامل و بلوغ افكار عمومی، ظهور فناوری‌های ارتباطی پیچیده و توسعه شبكه‌های اجتماعی هستیم، دستاوردی كه فضای لازم را برای نقش‌آفرینی دمكراسی و تثبیت اراده مردم مهیاتر می‌سازد. در چنین فضایی، روابط عمومی كه «شنیدن» را بر «گفتن»، «مدارا» و «تحمل» را بر «طرد»، «نقد» را بر «تملق»، «چندصدایی» را بر «تك‌صدایی» و «آگاهی» را بر «جهل» ترجیح می‌دهد، فضایی می‌سازد كه در آن هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی را یارای كتمان حقایق نیست و در آن صورت حقیقت و دانایی، ‌محور همه سیاست‌های كلی و قوانین موضوعی می‌شود كه دورنمای بالقوه آن را قرآن كریم در نخستین آیات با تأكید بر «خواندن» و «قلم» ترسیم می‌نماید كه «علّم الانسان ما لم یعلم»


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با تأکید بر نقش آگاهی مردم در جامعه گفت: اینجانب كه در كوران مبارزات، اعجاز آگاهی مردم را برای آفرینش خیزشی عمومی علیه استبداد و استعمار دیده‌ام و در تمام سالهای پس از پیروزی انقلاب، به تناسب مسئولیت‌ها، شیرینی حضور آگاهانه مردم را در گردنه‌های صعب چشیده‌ام، می‌دانم كه برگزاری سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی آن هم برای دهمین بار، چه تأثیر شگرفی در نهادینه كردن حق مردم برای دانستن دارد.


وی نشست‌های علمی با حضور استادان به نام و مسئولان و كارشناسان روابط عمومی‌های نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی را تلفیقی از تجربیات علمی و عملی دانست و گفت: امیدوارم این نوع حركت‌ها در كشور ما، به تكریم روابط عمومی به عنوان یك حرفه بالنده، مؤثر و كاربردی منجر شود و از ظرفیت‌های آن در حركت رو به رشد جامعه به سمت ترقی و پیشرفت توأم با حفظ جایگاه والای مردم به عنوان صاحبان اصلی قدرت بهره‌برداری شود.


آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در بخش پایانی پیام خویش آورد: برای سمپوزیوم بین‌المللی روابط عمومی، آرزوی موفقیت دارم و به سهم خود، تلاش‌های تك‌تك دست‌اندركاران «هنر هشتم» را به عنوان ناشران آگاهی ارج می‌نهم، از برگزاركنندگان این گردهمایی علمی قدردانی می‌كنم و یك دهه پایداری در برگزاری این رویداد را به فال نیك گرفته و تبریك می‌گویم.

 

کد N557697

وبگردی