آفتاب

دولت مرکزی اسپانیا انتخابات جدید کاتالونیا را بلوکه می‌کند

دولت مرکزی اسپانیا انتخابات جدید کاتالونیا را بلوکه می‌کند

دولت مرکزی اسپانیا اولین اقدامات را برای بلوکه کردن آراء شهروندانی که در منطقه کاتالونیا به دنبال برگزاری رفراندومی تمام و کمال برای استقلال از اسپانیا هستند، انجام داده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، منطقه کاتالونیا واقع در شمال شرق اسپانیا اوایل ماه جاری میلادی برنامه‌های خود را برای برگزاری رفراندوم جدایی از این کشور برای 9 نوامبر 2014 کنار گذاشت اما اعلام کرده که همچنان رای‌گیری غیرالزام آوری را برای هر کس که می‌خواهد رای خود را برای جدایی از اسپانیا درون صندوق‌های رای بیاندازند، برگزار می‌کند.

ماریانو راخوی، نخست وزیر اسپانیا متعهد شده تا هرگونه تلاش دولت منطقه کاتالونیا را برای برگزاری این رفراندوم ناکام بگذارد. وی همچنین روز دوشنبه از شورای دولتی کشورش خواست تا این نظریه را به رایزنی جدیدی بگذارد. بنابراین این اقدام از جانب دولت مادرید نخستین گام برای جلوگیری از برگزاری این رفراندوم محسوب می‌شود.

دفتر نخست وزیری اسپانیا در بیانیه‌ای از شورای دولتی خواسته تا این مساله را به فوریت گذاشته و تصمیمی را درباره این روند اتخاذ کند و در نشست جمعه کابینه اسپانیا آن را مطرح کند.

ساکنان کاتالونیا زبان و فرهنگ خود را دارند و در یک دهه گذشته به شدت به دنبال استقلال از اسپانیا بودند و علت آن بحران اقتصادی در کشور و امتناع مادرید در پاسخ‌گویی به درخواست‌ها و نیازهای مردم این منطقه برای خودمختاری بیشتر بوده است.

دادگاه قانون اساسی اسپانیا رفراندوم استقلال کاتالونیا را پس از آن به حالت تعلیق درآورد که دولت از آن خواست تا این رفراندوم را غیرقانونی اعلام کند.

انتهای پیام

کد N557635

وبگردی